Alphacool Cool Answer III, Nått att ha för en nybörjare?

Permalänk
Medlem

Alphacool Cool Answer III, Nått att ha för en nybörjare?

Som topic lyder hade jag tänkt mig att köpa en sådan --> Alphacool Answer III men är det något att ha? jag har ett p180 chassi så ja har det lite pyrt med utrymme så detta tycket jag värkade ganska bra. dels låte mig fläktar en hel del.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Strunta i den där kylningen tycker jag. Den är svindyr tycker jag och även om den kyler lite bättre än en normal luftkylare så är det inte ekonomiskt försvarbart att köpa den. Köp en riktig vattenkylning istället.

Vad har du idag och varför vill du ha vattenkylning?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Satsa på en riktigt bra luftkylning istället!

Det är mitt råd.

Visa signatur

MacBook Pro 17" - 2,93 GHz - 320 GB HD - Resten original (Tidigt 2009)

Permalänk
Medlem

har du ett p180 borde du kunna böka in en mycket större kylning, jag tryckte in min vattenkylning förra veckan i min burk som är av märket gtek de är inte jätte stort men de fick plats utan problem

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

okej men ja vill fan inte såga i mitt chassi iaf om ja ska ha in nån radiator alltså. men Murcho vad va de för radiator m.m. du har i din? är det tyst? ja pallar fan inte med ljudnivån på min dator.

EDIT*

Blade80: jag har standard kylning på p180 och på min prolle har ja nån snukig arctic cooling freezer 64 kylning som är köpt för ca ett år sedan graffet har likaså en arctic cooling kylare. å jag vill ha vatten kylning för goda kylegenskaper och tyst dator så ja tycker det värkar ganska lovande om ja får säga det själv.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zordor
okej men ja vill fan inte såga i mitt chassi iaf om ja ska ha in nån radiator alltså. men Murcho vad va de för radiator m.m. du har i din? är det tyst? ja pallar fan inte med ljudnivån på min dator.

jag har en black ice pro men skulle lätt kunna få i en black ice extreme,
men det finns många sätt du kan såga och få i din radiator utan att behöva oroa dig att det ska synas, du kan såga upp i botten på ditt chassi, och sätta radiatorn där då syns den inte så mycket och tar inte någon onödig plats heller

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

hmm men i botten har ja juh nätagg och hårddiskar...det blir la lite trångt med dom ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

hmm men i botten har ja juh nätagg och hårddiskar...det blir la lite trångt med dom ...

men hårdiskarna borde gå att flytta på?
om du flyttar de någon annan stans och tar bort rackena så kan du ju göra hål där

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo men ja har fyra diskar och ja kan juh inte ha alla där uppe :S det är juh de som är problemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror att den där vattenkylningen är ett mkt bra nybörjarpaket..
Och om du skulle köpa alla delar lösa så tror jag att det skulle bli billigare än att köpapaketet men med paketet så är det ju färdigfyllt, bara koppla in o köra..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

JO det va juh de ja tänkte me ^^ huvudet på spiken JAxen

Visa signatur

Permalänk

Den kyler mycket bättre än den bästa cpu coolern, en polar till mig har det systemet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

fan va mysigt då kanske det blir ett sådan färdigt system :D...btw A.N'doja är det tyst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

fan va mysigt då kanske det blir ett sådan färdigt system :D...btw A.N'doja är det tyst?

jag tycker fortfarande du ska köpa lösa delar.

de sitter en 120mm plats i bak på chassit där kan du sätta en singel radiator, pumpen får nog plats utan problem.

detta system skulle jag köpt,

Cpu kylare:
Danger Den TDX A64 1/2"
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=34635787&itemName=...

Radiator:
Black Ice Xtreme I Xflow
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=57507872&itemName=...

till påfyllnings cylindern:
Danger Den Fillport, clear anodized
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=51249285&itemName=...

Iställe för tank:
Fillport Reservoir
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=54951958&itemName=...

Slangkoppling Y-koppling 1/2"
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=34635802&itemName=...

Pump:
Hydor Seltz L30 pump, 20l/min
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=35258420&itemName=...

Pumpen räcker till för mig och den är billig den låter inte heller så mycket

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej mysigt men fäster ja den lätt på 120 mm platsen då?

den där "tanken" hur fan kan det räcka till kylningen?? e de därför man ska ha y kopplingen lr så man har fillporten i ena ändan då lr??

EDIT

en grej till pallar den där kylaren även graffet och chipset?? lr måste jag ha större radiator lr pump då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

okej mysigt men fäster ja den lätt på 120 mm platsen då?

den där "tanken" hur fan kan det räcka till kylningen?? e de därför man ska ha y kopplingen lr så man har fillporten i ena ändan då lr??

EDIT

en grej till pallar den där kylaren även graffet och chipset?? lr måste jag ha större radiator lr pump då?

visst klarar det att kyla de där med, men du får inga höjdar temps om du måste ha bra temps så tycker jag du ska köra två slingor enligt följande,

Cpu - norbryggan

sen vga till en egen slinga.

vet inte hur du vill göra riktigt

på detta viset använder du din fillport
http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=190&cat=6...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

okej då fattar jag...de va så som jag trodde då ^^ men den där lilla röda saken då va fna ska man ha den till?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

okej då fattar jag...de va så som jag trodde då ^^ men den där lilla röda saken då va fna ska man ha den till?

bra att du förstår tuffdag igår tänker inte riktigt klart än

den nere i botten?

den har du ju när du ska tex tömma ur och byta vatten eller tillsätta något som något block eller radiator m.m

Visa signatur

Permalänk
Medlem

aaaaaaah....då fattar jag igen ^^ fan ja e juh grymm på detta snart just ja vet du ungefär vilka temps man kan få om ja kyler allt med en singel radiator? vill juh ha tyst men inte så noga med super svala komponenter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

aaaaaaah....då fattar jag igen ^^ fan ja e juh grymm på detta snart just ja vet du ungefär vilka temps man kan få om ja kyler allt med en singel radiator? vill juh ha tyst men inte så noga med super svala komponenter.

runt 30 med ett rum på 20 grader, nu under sommaren 35-45 beroende på hur varmt rummet är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fan då e de juh lunch lätt att ja införskaffar det då...för att kyla allt då CPU GPU och Nordbrygga. och du tror att CPU kommer att ligga på 35-45 idle då antar jag lr load? kyler du enbart din prolle med det där lr även graffet? vad har du för temps på respektive?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

fan då e de juh lunch lätt att ja införskaffar det då...för att kyla allt då CPU GPU och Nordbrygga. och du tror att CPU kommer att ligga på 35-45 idle då antar jag lr load? kyler du enbart din prolle med det där lr även graffet? vad har du för temps på respektive?

Load isf.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

okej men då är de juh grymmt då ligger mina grejer på typ samma temps som förut och det är inte för kassa temps

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murcho
jag tycker fortfarande du ska köpa lösa delar.

de sitter en 120mm plats i bak på chassit där kan du sätta en singel radiator, pumpen får nog plats utan problem.

detta system skulle jag köpt,

Cpu kylare:
Danger Den TDX A64 1/2"
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=34635787&itemName=...

Radiator:
Black Ice Xtreme I Xflow
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=57507872&itemName=...

till påfyllnings cylindern:
Danger Den Fillport, clear anodized
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=51249285&itemName=...

Iställe för tank:
Fillport Reservoir
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=54951958&itemName=...

Slangkoppling Y-koppling 1/2"
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=34635802&itemName=...

Pump:
Hydor Seltz L30 pump, 20l/min
http://www.overclockers.se/ItemInfo?itemId=35258420&itemName=...

Pumpen räcker till för mig och den är billig den låter inte heller så mycket

Hmm, låt oss se nu.
TDX-Check
Black Ice Xtreme x-Flow- No go, kör på en vanlig, X-flow raddarna är singepass med andra ord riktigt usla.

Fillport-No go, alu i den vilket inte är bra.

Y koppling- Varfö? Det är en T-koppling han ska ha.

Hydor pumpen är inte heller alls bra väldigt lätt att de går sönder, ta en Laing D5, Aqua Extreme 50z, Laing DDC.

Permalänk
Medlem

hmm du värkar kunna detta bra ser jag kan inte du sättia ihop nått som du värkar tycka vara bra. länka gärna till dom oxå. mina specs ser du i sigen. TACK

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Hmm, låt oss se nu.
TDX-Check
Black Ice Xtreme x-Flow- No go, kör på en vanlig, X-flow raddarna är singepass med andra ord riktigt usla.

Fillport-No go, alu i den vilket inte är bra.

Y koppling- Varfö? Det är en T-koppling han ska ha.

Hydor pumpen är inte heller alls bra väldigt lätt att de går sönder, ta en Laing D5, Aqua Extreme 50z, Laing DDC.

för bästa flöde så är x-flow bättre, vad menar du med singepass? de går igenom bå samma sätt fast med x flow går de rakt igenom med vanliga så går det igenom genom en u sväng kort sagt,

se förklaringarna nedan så ser du ungefär hur jag menar, det är ritat i paint med tutchpad på taptop så ha översende med hur det är gjort

http://img139.imageshack.us/my.php?image=bixxflowblack800w8fz...
http://img136.imageshack.us/my.php?image=kuva111ts.jpg

om du ser så vill han också ha ett tyst sytem och de där pumparna de har på overclockers har fått kretik för sin ljudnivå och vibration dock vet jag inget om Aqua Extreme 50z

EDIT: de där med fillporten, jag vet att det är aluminium och att de billdas korision om de används med koppar, men de är målade och behandlade så själva aluminiumet kommer inte i kontakt med vattnet så det är stämmer inte att de skadar som de låter på dig.

sen om du kollar så ser du att jag länkade till DDs hemsida så han skulle se hur han skulle använda fillporten så ser du där att de använder ykopplingen där right?

tack och hej nu ska jag göra pankakor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

murcho kyler du allt med din vatten kylning lr bara cpu?

*EDIT*

hittade denna ---> http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1800&session=fe6bf4... enligt gtek så ska man juh kunna hänga på en 2x120 radiator på den. det hade juh vara hur bra som hällst i så fall. då kan ja juh kyla allt plus att man kanske får lite mysiga temps.

Visa signatur