Permalänk
Avstängd

den som sitter i min laptop aer en scsi disk. och man behover integrera scsi drivrutiner pa XP skivan om man skall installera ett annat operativsystem.. trakigt nog.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
den som sitter i min laptop aer en scsi disk.[...]

Nej.

Citat:

och man behover integrera scsi drivrutiner pa XP skivan om man skall installera ett annat operativsystem.. trakigt nog.

... varför ska du slipstreama drivers på XP-skivan om du vill installera ett _annat_ operativ?

Men även om jag försöker förstå vad du tänker och inte vad du skriver, så har du fel. XP har stöd för SCSI natively på skivan. SATA-stöd saknas däremot.

Är du säker på att du inte blanda ihop begreppen?

Var snäll och länka mig till hårdisken du köpte som löste problemet.

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
den som sitter i min laptop aer en scsi disk. och man behover integrera scsi drivrutiner pa XP skivan om man skall installera ett annat operativsystem.. trakigt nog.

SATA!

Det är inte FS fel.. det är för att XP är kass.. Det är ju bra att FS sätter in lite moderna grejjer.. SEn att XP inte stöder det kan du ju bara skylla på microsoft! ..

Har för övrigt sålt min M3438G .. Annars trevlig dator och har aldrig upplevt lagg.. Däremot vill jag kunna uppgradera i framtiden och behöver inte mobiliteten

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

jag disablade ena disken så försvann lagget... skönt!

Kör med stor extern disk i vilket fall så, det spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Är det nån som har löst problemet med Instant-On när man startar datorn i Media läge med fjärrkontrollen att den hittar media från HD. T.ex filmer, music, bilder osv.

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här dator just nu och jag har problem med att få igång en extern skärm genom dvi-utgången, men efter vad jag har läst här i tråden så ska jag ta och lämna in den (tacka vet jag öppet köp) och sedan skaffa en annan bärbar eller rentutav en rejäl stationär.

Visa signatur

Mvh/Danne

Permalänk
Medlem

Jag köpte min begangnat och har alltid haft lagg problemet men nu har det gått för långt för nu har moderkortet pajat helt och jag är rätt så förbannad men jag undrar om det är värt att lägga ut pengarna på ett helt nytt moderkort eller laga det här och sälja den sedan??

Jaha jag fick inget svar till det ovan.. Men jag har tänkt på en ny grej. Den här nya FS som har kommit Xi1546 har nästan samma chassi som m3438 sånär på ett minre tangentord och anurlunda knappar. jag undrar om ni tror att man kan sätta in ett sådant moderkort i den då det inte verkar ha det här buggningsproblemet.

Permalänk
Medlem

http://support.fujitsu-siemens.com/download/ShowDescription.a...

Den nya SATA/RAID-drivern ordnar upp hackbuggen! De två maskiner jag har blev helt återställda efter installationen, men alla verkar inte ha samma tur om man läser diskussionen på notebookforums

Ni kan läsa den (tyska) originalartikeln där en fujitsu siemens-anställd berättar att problemet är löst:
http://tweakers.net/nieuws/44231/Fujitsu-Siemens-claimt-dat-l...

Visa signatur

Allt bra blir bättre med öppen källkod.

Permalänk

ÄR SÅ TRÖTT PÅ ATT KLAGAR ÖVER M3438G. hade en sådan i ett år , och kände inte av dom minsta frysningarna. MEN DET FINNS EN SATA RAID DRIVRUTIN SOM TAR BORT EV. FRYSNINGAR (har funnits i ca en månad), VIA SATA RAID VT6421
Version: 5.1.2600.440a;

http://www.fujitsu-siemens.se/support/downloads.html

varsågoda, sluta tjata om det där problemet nu. vänliga häls. M.

ps. Amilo m3438g är den absolut bästa laptop jag någonsin har haft (förutom den jag har nu). Den är faktiskt utnämnd till "overclock champion" i USA. klockade min med forceware 84.25 till 380/760, med orginal VBIOS, tempen aldrig över 70 C. 4600 poäng i 3dmark05.
världens bästa forceware för go6800 här:
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=9175

OBS ! flasha inte grafikkortets BIOS (VBIOS), vet många som har gjort det och fått stora problem med temp över 80-90 C. som sagt funkar utmärkt med orginal VBIOS.
pss. här är en länk till en sjyst OC-sida:
http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=10099

psss. till sist till trådskaparen (cynic), skapa inte en tråd som skrämmer människor från denna underbara laptop, när felet är åtgärdat för länge sedan (om man nu hade nått fel, dvs), kolla upp fakta innan nästa gång.

Visa signatur

Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | go7900gs | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb 7200rpm | Nvidia Forever !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snaska-kotte
psss. till sist till trådskaparen (cynic), skapa inte en tråd som skrämmer människor från denna underbara laptop, när felet är åtgärdat för länge sedan (om man nu hade nått fel, dvs), kolla upp fakta innan nästa gång.

Nu får du väl ändå ge dig; han startade tråden i januari; t.o.m. folket på FSC supporten har rekommenderat folk att inte köpa dem datorer som har haft den här buggen (och ja, den finns). Du säger själv att lösningen bara är en månad gammal. Gå inte och hoppa på folk, detta var en fullt legitim tråd när den skapades.

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Kolla gärna upp fakta själv. För många löste det problemet men många är fortfarande sjukt arga. Tydligen kan man få pengarna tillbaka eller en nyare burk,,,men det gör de inte bara för att du vill utan såklart efter 100 samtal och veckor av test

Mer fakta som du missat...utan att uppdatera VBIOS har du ett tapp på ca 30% om du skickar in en drivrutin nyare än den på FSC hemsida,,t.ex den du har.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

Jag har en Dell Inspiron 9400 (7900 GS, 1 gb ram, 120 gb hårddisk) och har samma problem som ni säger, eller liknande. I spel som Call Of Duty 2, NHL 07 och FIFA 07 så fryser bilden sig i ca 1 sekund ungefär en gång i minuten. Detta tycker jag är riktigt irriterande. förövrigt är jag riktigt nöjd med datorn

Är det någon med en annan datorn än Fujitsu som har detta problemet? och är det någon som kan komma med bra tips för att få bort detta? Supportern har tyvärr inte öppet i dag på dell så jag kan inte få reda på vad det är för fel.

Permalänk

tjena noggerblack....har precis samma fel i fifa07, intressant att du också har det. Frysningen händer inte i alla spel för mig men just fifa 07 händer det i.

Har du kommit på någon lösning på problemet ?

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk

Swe_clockering, jag har skickat ett mail till dells support och igår så märkte jag att det är samma problem i counter strike men dock inte lika ofta.

Permalänk

noggerblack, fick svaret att jag måste formatera om datorn, sedan tar dom in den om problemet kvarstår.

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem

Min FS amilo4438 har har drabbats av problem. Då man trycker på startknappen blinkar batterilampan orange det sprakar lite i högtalarna sen händer inget, har testat att använda fjärrkontrollen med samma resultat. Det konstiga är att om man trycker konstant i ca en-fem minuter så startar datorn och fungerar normalt. Vad tror ni är trasigt. Måste tyvärr leva med detta till jul eftersom fraktkostnad till HemPc firman kostar alldeles för mycket(gissar 800kr). Datorn är ca 5månader gammal.

Permalänk

Swe_clockering, jag fick samma svar och har provat med min egna windows xp pro skiva. Tyvärr så kvarstår problemet när jag provade call of duty 2. jag ska nu vänta på att få ett par skivor med windows och drivrutiner på som de skulle skicka mig, och installera dem. skriv gärna här om det skulle fungera för dig.

Permalänk

Min fungerar helt perfekt nu med, ingen frysning eller lagg.

Skönt!

Permalänk
Medlem

Jag undrar om någon kunde hjälpa mig. När jag ska starta datorn så kommer det upp: "non system disk" och edan kommer jag inte längre. jag har ställt in att datorn ska bota på hårdisken men det funkar inte.

HJÄLP!!

Permalänk
Medlem

Har du tagit bort t.ex. eventuella CD-skivor, USB-minnen, externa hårddiskar?

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI