ordentligt program/bibliotek för programering

Permalänk
Medlem

ordentligt program/bibliotek för programering

Tjena

Kanske lite flummig rubrik, vet inte, men iaf:

Har nu den senaste tiden iprincip helt gått över till linux (Ubuntu 5.10), har visserligen kvar windows för att kunna köra cs på lan, men annars används det alldrig. Jag håller mestadels på att skriva html/css/php, och har även tankar på att börja lära mig nåt ordentligt språk, java/c++, vet inte riktigt ännu.
Som dom flesta nog vet är det ganska skönt att ha text-highlighting, och jag har testat lite olika program för detta. gPHPEdit, Screem, Bluefish.

Den som jag tycker mest om hittils är Screem, men jag har lite problem med att den inte fixa highlightingen helt ok. Den har problem t ex när man blandar html och php, vilket man ju oftast gör. Så jag kolla runt lite på deras hemsida och ser att den använder "standard-biblioteket".
Vilket är det, var finns det, kan jag göra så att den använder ett annat bibliotek, och vilket ska jag i så fall använda, eller ska man kanske modda standardbiblioteket???

Om någon vet nåt bättre program, så berätta gärna, men jag vill att den ska ha stöd för tabbar, och den ska naturligtvis även kunna klara av highlightingen på ett bra sätt, och gärna även ha stöd för lite fler språk med tanke på att jag senare kanske vill lära mig lite nya grejer.

mvh Fredrik

Permalänk

Kate föredrar jag som grafisk editor, har aldrig haft problem med highlightning i den och den har de flesta funktioner man behöver.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem

Ta dig gärna en titt på Vim, underbar editor med stöd för de flesta språk (både syntax och indenteringsguider), samt att den har underbar tangentbordsnavigation (vem behöver möss när man kan arbeta effektivare med tangentbord?).
Vim (eller dess föregångare Vi) finns dessutom på de flesta system så man kan nästan alltid redigera en filer med en editor man känner igen vart man än kommer.

Det som håller många borta från Vim är den aningen branta inlärningskurvan, för att arbeta effektivt med Vim så bör man lära sig en del tangentbordskommandon, vilket går ganska snabbt om man bara är intresserad.

Jag skrev en lite introduktion till Vim för ett tag sedan när en annan tråd om editorn dök upp, den går att hitta här: http://distopic.net/vimintro.pdf

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

När det gäller vim ska man inte heller glömma vimtutor som brukar finnas installerat där vim finns. vimtutor är en väldigt bra introduktion till Vim. Bara att skriva vimtutor i terminalen och följa instruktionerna

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

hmm, kör vimtutor nu, verkar lite cp, men kanske funkar kanske bra när man lärt sig, med tanke på att det verkar finnas en del personer som använder det. sen kan man ju å andra sidan även irritera en del folk på nästa lan (6), se om jag kan hitta på nått hyss...... får väll sätta in mig lite i de iaf, och se om jag får allt att funka, flikar har man ju automatiskt med terminalen.

m0REc: hmm, du bör nog kolla upp din domän lite, jag kommer inte fram :/

Permalänk
Hedersmedlem

dr slizer: Ja, den får man ju inte glömma (ändå så gjorde jag det ).

kd35a: Nu fungerar det, domänen var helt ok, var HTTP-servern som av någon anledning slutade svara helt plötsligt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Det som håller många borta från Vim är den aningen branta inlärningskurvan, för att arbeta effektivt med Vim så bör man lära sig en del tangentbordskommandon, vilket går ganska snabbt om man bara är intresserad.

Det håller jag inte med om, då är nästan Emacs värre med sina tbt-kommadon.

kd35a: Testa annars SciTe eller Magnum ( http://home.gna.org/magnum/ )

Permalänk
Medlem

Anjuta är annars skoj.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Hmm, verkar som om jag ska köra vim när jag kör ssh till min dator, och SciTe när jag sitter vid den. Magnum verkade intresant, men eftersom jag inte hittar den i Synaptic, så vet jag inte riktigt om jag ska ge mig in på det, är inget über på linux ännu :p. Den får hamna bland bokmärkena, och när jag om ett tag förhoppningsvis har blivit lite bättre, så får det instaleras och testas. Eller när en kompis som e über-geek kommer förbi och hälsar på :p.

crash_M: Kollade in Anjuta, jodå, det kan säkert va skoj, men då ska man osså skriva c/c++-kod, vilket jag (ännu iaf) inte gör :p. Men tack för tippset, kan alltid va bra senare.