Problem med extern USB Lacie 250GB

Permalänk

Problem med extern USB Lacie 250GB

Hej !
Jag behöver er hjälp... Jag har fått problem med min nya externa Lacie USB hårddisk.

Problemet började efter ca. 2 veckor när jag hunnit lägga in MASSOR med saker på disken, mest egna fotografier och filmer. Dessa vill jag förstås försöka få tillbaka.
När jag kör igång den så står det "enhet E är inte formaterad - vill du formatera nu?". Det vill jag förstås inte göra. När jag kör "hantera" på den här datorn så får jag upp USB-disken där, men det står att den är tom. Det borde ligga ca. 130GB på den.
Den låter inget konstigt, typ tickar eller dyligt utan låter "hel".

Medsamma när jag köpte den så protesterade datorn att disken var FAT32 och ville kontrollera den. Det tog några minuter men sen startade både datorn och hårddisken utan problem. Jag har även en annan likadan disk sedan tidigare och den har fungerat helt problemfritt. Därför köpte jag en likadan.

Har läst igenom forumet och det fanns ju massor av tips på kraschade hårddiskar, men är det nån som kan hjälpa mig här i tråden är jag väldigt tacksam.

Ska jag ändra från FAT32 till ntfs innan jag kör nått "get back data program". Såg även att det fanns nått speciellt program för att få tillbaka bilder, men då sparade programmet om alla bilder till "bmp" istället. Det kommer att ta så mycket plats eftersom det är så många bilder, så går det på annat vis?

Permalänk
Gäst

En fråga först innan felsök, vad har du för operativ?

Permalänk

jag har WinXP

Permalänk
Medlem

hur gick det för dig? jag sitter i samma båt nu...

Permalänk
Medlem

Just att du skriver att det ligger cirka 130GB på den får mig att misstänka biglba problemet. Fungerade den fint tills du fyllt den till cirka 130GB? Isåfall är det med stor sannolikhet just det som är felet.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23578...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
Just att du skriver att det ligger cirka 130GB på den får mig att misstänka biglba problemet. Fungerade den fint tills du fyllt den till cirka 130GB? Isåfall är det med stor sannolikhet just det som är felet.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=23578...

USB-anslutna hårddiskar berörs inte av detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
USB-anslutna hårddiskar berörs inte av detta.

Jag har ett svagt minne av att jag läst det själv också, så det stämmer nog. Men det känns märkligt när flera personer rapporterar samma fel.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för program som kan återställa förlorad data?

Det försvann massor med musik bl.a från min disk... de filerna borde finnas kvar? eller?

Permalänk
Medlem

Hur går det?

Har du fått något hjälp? Jag sitter i precis samma båt med min maxtor

Mvh Commac