Mitt ljudkort är åt helvete... eller?

Permalänk

Mitt ljudkort är åt helvete... eller?

Det började med att jag plötsligt inte kunde få någon insignal i mitt ljudkort när jag skulle spela in här hemma. Så jag provade att ominstallera originaldrivrutinerna, vilket ledde till ingenting. Till slut avinstallerade jag ljudkortet och nu hittar jag inte det igen

Har provat att leta efter "ny" maskinvara, och datorn hittar ljudkortet, men kan inte installera det. Det blir alltid något fel. Hur fan gör jag? Ska jag behöva göra en systemåterställning?

Det är ett Creative Soundblaster Audigy ZS 2, inget höjdarkort med andra ord. Men jag har inte fler.

Kör på Win XP Home Edition.

Permalänk

testa sätt i det i en annan dator, funkar det inte där så kan man vel dra slutsatsen att ljudkortret e kaputt.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Jag skulle först och främst testa att byta PCI sockel, för ibland uppstår det s.k IRQ konflikter mellan kort, då de försöker skicka interupt signaler till processorn på samma dataline. Fungerar inte det så gör som Cata sa ovan, fungerar inte det heller och du inte får några livstecken så är det nog inget att göra :/

Mvh,
Gibzor

Visa signatur

Amd Athlon64 Winchester 3200+ 2.0GHz @ 2.6GHz | Corsair PC3200XL 2x512 , 2.5-3-3-8 | MSI K8N NEO2 Platinum | 6800GT 16/6 @ 350/1000MHz
3Dmark01: 24838p 3Dmark03: 11681p 3Dmark05: 4543p

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem med creatives ljudkort när jag testat lite olika icke officiella drivrutiner, den enda lösningen som jag hittatde på problemet var då att göra en ominstallation av OS.

Permalänk
Medlem

Om datorn inte hittar några livstecken från ljudkortet så är det ju inte ett drivrutinsproblem han har..

Visa signatur

Amd Athlon64 Winchester 3200+ 2.0GHz @ 2.6GHz | Corsair PC3200XL 2x512 , 2.5-3-3-8 | MSI K8N NEO2 Platinum | 6800GT 16/6 @ 350/1000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GibZor
Om datorn inte hittar några livstecken från ljudkortet så är det ju inte ett drivrutinsproblem han har..

Fast datorn hittar ju uppenbart ljudkortet, men känner bara inte igen det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av henkebarn
Har provat att leta efter "ny" maskinvara, och datorn hittar ljudkortet, men kan inte installera det. Det blir alltid något fel. Hur fan gör jag? Ska jag behöva göra en systemåterställning?

Permalänk
Medlem

Hoppsan, läste fel - Morgonkaffet kom för sent i morse - Iof kan det fortfarande vara klokt att byta PCI plats, hänt flera gånger för mig att den inte velat känna igen kortet pga konfilkter med IRQn.

Sorry för påhoppet

Visa signatur

Permalänk

Ja, men nu hittar datorn kortet. Installerat om drivrutiner osv och det kommer ljud. Men:

Plötsligt en dag ville det inte längre ta emot någon insignal. Jag hade vad jag vet inte gjort något konstigt utan som jag förstår situationen bara flippade det ur.

Efter ominstallation etc. har dock jag uppnåt lite. Nämligen: Jag kan välja 4 olika typer av ASIO i Cubase och uppnår följande:

1. ASIO DirectX Full Duplex: Väsande rundgång.
2. ASIO Multimedia: Väsande Rundgång.
3. Creative ASIO: Jag hör signalen svagt, mycket svagt i bakgrunden, blandat med en massa brus.
4. SB Audigy 2 ZS ASIO: Jag hör signalen svagt, mycket svagt i bakgrunden, blandat med en massa brus.

Så jaha.. What to do?

Jag har rensat från gamla drivrutiner och installerat originalrutinerna. Avinstallerat och återinstallerat.. Kan det vara ett hårdvarufel?

EDIT: Och just det, när jag spelar mitt favvospel, Total Club Manager (:)), så dör ljudet efter ett tag. Och nej, det är INTE nedladdat. Köpt i butik. Surt som fan! Tappar ju hela känslan utan kommentatorerna.

Uppskattar er hjälp!