Permalänk
Medlem

grafikkortproblem

Jag sitter vid datorn och chattar då plötsligt hela datorn hakar upp sig. Sen startar jag om datorn och då kommer jag inte in på datorn. direckt efter windows laddningsruta så kommer det upp en bli ruta (inte bluescreen) med massa sioffror och annt. sen startar datorn om dig flera gånger. sen tillslut kommer jag in. men då är bilden jättekonstig. (ända från starten av datorn.) det kommer massa streck i olika färger. alal streck är ungefär o,5 cm långa och sitter 10 st ihop i en rad. sen är hela skärmen fullprpppad v dessa. sen när man går in i egenskaper via skrivbordet-avancerat-grafikkort ¨å står det att det inte finns något. Jag har provat allt jag kan. det funkade inte med att installera om drivrutinerna heller.

Visa signatur

Grafikkort: 7900XTX | Processor: 7800X3D | Moderkort: Asrock B650 PG Riptide | Ram: Kingston Fury Beast 2x16gb 6000mhz. | Mainskärm: 27" 1440p UltraGear™ (27GP850) QHD Nano IPS 180hz | Extraskärm: 27" 1080p AOC 27G2 144hz ips | Disk1: NVMe Seagate FireCuda 510SSD 2TB | Disk2: SATA SSD Kingston A400 480GB | Disk3: SATA Western digital 3000GB 5400rpm.
| Chassi: Fractal north | Headset HyperX Cloud Alpha 2 wireless | Tangentbord: HyperX Alloy elite 2 | Mus: Razer deathadder v2 pro

Permalänk
Medlem

Jag ser att det kort du har ett 6800LE som är upplåst. Antagligen är det en quad av pipelines eller vertex processorer som är skadade. Testa flasha kortet med originalbioset och se om allt är OK. Blir du av med problemen är det mest troligt de upplåsta pipes eller vertex som ger dig problem. Testa att låsa upp 1 quad i taget, sedan 1 vertex i taget och se hur resultatet blir.

Permalänk
Medlem

men jag har tyvär inte orginalbioset :/ och datorn vägrar ju hitta grafikkortet. så därför kan jag inte ändra tillbaka vertex och pipelines.
satte nu in ett fx5200 men skulle fortfarande vara bra om du berättar vart jag hittar orginalbios eller hur jag lyckas stänga ner pipes-vertex igen om rivatuner inte hittar något grafikkort :p. everest hittar iaf grafikkortet.

Visa signatur

Grafikkort: 7900XTX | Processor: 7800X3D | Moderkort: Asrock B650 PG Riptide | Ram: Kingston Fury Beast 2x16gb 6000mhz. | Mainskärm: 27" 1440p UltraGear™ (27GP850) QHD Nano IPS 180hz | Extraskärm: 27" 1080p AOC 27G2 144hz ips | Disk1: NVMe Seagate FireCuda 510SSD 2TB | Disk2: SATA SSD Kingston A400 480GB | Disk3: SATA Western digital 3000GB 5400rpm.
| Chassi: Fractal north | Headset HyperX Cloud Alpha 2 wireless | Tangentbord: HyperX Alloy elite 2 | Mus: Razer deathadder v2 pro

Permalänk
Medlem

tja. detta är zaion men skriver från en annan användare. jag har fått in orginalbioset och fått allt i bios som det ska vara. jag har också normala klockhastigheten. men problemet återstår fortfarande. kan man lämnain grafikkortet på garantin nu när jag återställt hela bioset och problemet återstår?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 945 @ 3,0Ghz, 2x XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 Crossfire, DDR3 HyperX 1333MHz 4GB