Permalänk

Dubbla Nätagg! Hur koppla?

Hej,

Har en dator på ingående (sign)

Känns som att den kommer dra en del ström :/

Utom systemet med ett 7950-grafikkort så kommer det vara 2DVD och 7st hårddiskar i den.

Chassit har plats för dubbla nätagg och tänkte hur man löser det med kopplingarna så att det andra nätagget som jag tänkte driva diskarna med startar samtidigt. (???)

Eller tjuvkopplar man det så diskarna startar direkt man har strömmen på?

För jag drar alltid ur kontakten när jag inte använder datorn.

Det är ett Enermax 550W som ska driva datorn.

Klarar den av allt eller är det lika bra att driva diskarna med ett eget nätagg?

Har ett bra Chieftek 360W övers.

Men hjälp hur man kopplar och löser uppstarten.

mvh / Martin

Edit: Eftersom det är SATA-diskar som det gäller, kan man inte då bara tjuvkoppla ATX-kontakten och stänga av/på via strömbrytaren bak om man inte behöver sig av lagringsdiskarna och sen bara starta fast resten av maskinen är igång om man kommer på att man behöver dem plötsligt?

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha kopplat det ena nätagget (med mest kraft) till moderkortet och sådär (som en vanlig dator, kort och gott).
Sen skulle jag satt en strömbrytare på nätagg nr2 som då ska driva diskarna (DVDerna?), och sen slå på strömbrytaren samtidigt som jag slår på datorn

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mej om vilket nätagg som klarar vad, är inte tillräckligt insatt, men när du ska köra med 2 nätagg, kopplar du en kabel mella PS-kablarna på båda nätaggen(oftast Grön, har även sett grå), samt koppla en kabel mellan jorden på båda aggen, sen är de bara att köra....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majorn
Kan inte uttala mej om vilket nätagg som klarar vad, är inte tillräckligt insatt, men när du ska köra med 2 nätagg, kopplar du en kabel mella PS-kablarna på båda nätaggen(oftast Grön, har även sett grå), samt koppla en kabel mellan jorden på båda aggen, sen är de bara att köra....

Var det så enkelt?
Hmm... jag drar mig tillbaka från "hjälpa"-biten..

Visa signatur

---

Permalänk

Så. funderar nu på att ta chieftek-agget och ha den påslagen på baksidan sen modda om 4+5-kabeln från atx-kontakten till en av/på-brytare som jag sätter i fronten så jag styr nätagget enkelt därifrån.

Vissa säger att min Enermax 550W klarar allt, vissa säger att det kommer bli tufft.

Vad ska man gå på?

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem

Trial and Error, du förlorar ju inte direkt något på att PROVA med bara Enermax-agget. Skulle inte det räcka kan du ju börja pilla med två nätagg.

Permalänk

Exakt hur startar man ett nätaggregat som man inte kopplar till moderkortet? (Hur kopplar man)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizor
Exakt hur startar man ett nätaggregat som man inte kopplar till moderkortet? (Hur kopplar man)

är det ett ATX agg så kortsluter du den gröna kabeln med en valfri svart.
Du måste dock belasta nätagget med någonting (fläkt, hårddisk, CD/DVD...etc), för att det ska starta ordentligt!

Visa signatur

---

Permalänk

Verkar som om alla chassin med plats för dubbla nätagg även har inbyggd kontroller för det.

Men jag kommer nog köra allt på 550W och testa nu först.

Skulle det funka så sätter jag nog kontroller för att kunna stänga av 3-4 st diskar.

Blir det för tungt så tar kag och kopplar en AV/PÅ-knapp på fronten som styr andra nätagget iaf så blir det helt manuellt.

Tack för alla svar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
är det ett ATX agg så kortsluter du den gröna kabeln med en valfri svart.
Du måste dock belasta nätagget med någonting (fläkt, hårddisk, CD/DVD...etc), för att det ska starta ordentligt!

Har försökt med det precis, funkar inte för fem öre! Har testat med många olika svarta utan framgång, exempel på hur jag kopplade: http://i7.tinypic.com/24o5838.jpg

Permalänk
Avstängd

då e de väl pajj? jag har gjort det utan att belasta det me ngt o de starta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azter
då e de väl pajj? jag har gjort det utan att belasta det me ngt o de starta

Fungerar utmärkt att starta om det är inkopplat via moderkortet. Har testat två olika nätaggregat, funkade inte på något av de två. Båda fungerar finfint.
Vad för material ska man använda? Jag använde en strömkabel från ett annat nätaggregat som jag skalat i båda ändarna.