Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Konstruktiv kritik sökes

Hej. Jag blev nyligen klar med det mesta på min nya design som jag jobbat en del med under dagen. Säg gärna vad ni tycker kan förbättras på sidan och om något behöver läggas till eller liknande.

www.dupera.com

Visa signatur

Stationär: Gigabyte DS3 | E6600 @ 3.2Ghz | BFG 8800GTS @ 610/1020 | 2GB DDR2 6400 | 400GB SATA2
HTPC: ABIT F-I90HD | E4500 | ASUS HD2400PRO | 2GB DDR2 6400 | 500GB SATA2
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Clean, rätt snygg, men helt vanställda proportioner. Att bränna 300px på logga och meny är inte vad jag kallar vettig webdesign.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Clean, rätt snygg, men helt vanställda proportioner. Att bränna 300px på logga och meny är inte vad jag kallar vettig webdesign.

Äsch please, pixlar är knappast någon ransoneringsvara och webbdesign handlar inte om att få in så mycket information som möjligt på så liten yta som möjligt. Jag vet inte vad syftet med Chrilees sida är så kan inte säga om jag tycker designen passar. Däremot talar estetiken sitt tydliga språk, något som är minst lika viktigt som den text som står på sidan.

Dessutom, om logga och meny föminskats till 75px, hade det blivit bättre då? Sidan hade med största säkerhet blivit mer slätstruken och intetsägande i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det som jag inte tyckte passade in var:

.box:hover { margin: 0px 5px 5px 0px; padding: 5px 5px 2px 5px; float: left; border: 1px solid #000000; background: red; }

Du borde använda någon av färgerna i headern till det.

Visa signatur

Jag är konstig. Är du?
----
http://posera.nu/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Äsch please, pixlar är knappast någon ransoneringsvara och webbdesign handlar inte om att få in så mycket information som möjligt på så liten yta som möjligt. Jag vet inte vad syftet med Chrilees sida är så kan inte säga om jag tycker designen passar. Däremot talar estetiken sitt tydliga språk, något som är minst lika viktigt som den text som står på sidan.

Dessutom, om logga och meny föminskats till 75px, hade det blivit bättre då? Sidan hade med största säkerhet blivit mer slätstruken och intetsägande i alla fall.

Nej, webdesign handlar om att presentera information. Och sjävklart är pixlar en ransoneringsvara, jag ska inte behöva siza om mitt fönster eller scrolla på grund av att webdesignern valt att bränna utrymme på information som är minst sagt onödig. Precis samma anledning som varför frames är en designmässigt usel idé.

Om logga och meny förminskats till 75px hade det blivit mer utrymme över till content, punkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jodå, jag förstår vad du menar. Men om jag hade varit ute efter att skapa en så användarvänlig sida som möjligt hade jag inte använt mig utav det upplägget jag använder just nu. Menyknapparna skulle skrotas och headern skulle förminskas, men då försvinner själva "idén" och uttrycket med sidan jag var ute efter att skapa. Sidan är nämligen inte gjord för en 70-åring som för första gången ska besöka internet. Men visst, jag funderade själv på om det var nödvändigt med en så stor meny.

Visa signatur

Stationär: Gigabyte DS3 | E6600 @ 3.2Ghz | BFG 8800GTS @ 610/1020 | 2GB DDR2 6400 | 400GB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, webdesign handlar om att presentera information. Och sjävklart är pixlar en ransoneringsvara, jag ska inte behöva siza om mitt fönster eller scrolla på grund av att webdesignern valt att bränna utrymme på information som är minst sagt onödig. Precis samma anledning som varför frames är en designmässigt usel idé.

Om logga och meny förminskats till 75px hade det blivit mer utrymme över till content, punkt.

Allt handlar om vilken publik man vänder sig till. Skulle sidan ha använts till en nyhetstidning kanske lösningen inte skulle varit någon vidare hit. Däremot passar hemsidan perfekt till t.ex. en mediabyrå som säljer logotyper och vill visa upp vad de gjort och kort om vem de är.

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den var snygg som tusan, men huruvida designen är passande beror ju såklart på vad den skall användas till. Lite svårt att bedöma helheten i nuläget tycker jag. Men den känns väldigt 2.0 och det är ju inne nu uppenbarligen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Då skiljer sig våra åsikter på en punkt; du tycker inte att designen är en del av innehållet, det gör jag.

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag göra design efter innehåll... brukar inte göra designen först och sen se vad som kan passa att fylla den med. Men det är ju jag.
Vad ska den vara till? Verkligen svårt att ge kritik när jag inte vet om den fyller sitt syfte.

Permalänk
Medlem

Det är endast en design för tillfället. Den ska alltså antigen säljas eller användas av mig, om den nu inte blir såld. Sidan ska kunna fungera som en personlig sida, fotoblogg, blogg eller liknande verksamheter.

Visa signatur