Permalänk

Diodbyte orsakade rök och ondska...

Precis som det låter.. skulle byta dioden som blinkar sådär fint när hårddisken lyser mot en ultrablå istället och det var juh GRYMT enkelt att byta den då orginalet satt i en två-pins molexkontakt, så det var bara att rycka ut och i med den nya....

Kruxet:
Efter bytet så lös det skitbra och grejor och håller som sagt på att bygga byrk och det var lite kablar och shit som hängde löst MEN plötsligt började dioden smälta molexen och det rök som F * N... Det var bara kontakten som smalt ihop lite och dioden funkar fortfarande...

Frågan:
Har någon varit med om detta förut och är det något jag gjort fel? (Vilket knappast är troligt då dioden ligger på 3,3v och 20ma och skall förmodligen tåla mer stryk än dioden som satt där innan.. Jag funderar på om en av diodpinnarna var i kontakt med metallen i schassit och fick någe jordat shit i sig? (Men det tror jag inte heller på)
Kan det även vara så att orginaldioden är anpassad för att inte alstra så mycket värme så den nya fick helt enkelt sig en schock när datorn började tänka för fullt...

Som sagt:
Frågan är om jag skall byta tillbaka till orginal då att blinkar som det skall nu och för att vara på den säkra sidan eller om det bara var någon engångs företeelse och förmodligen bara Diodernas Payback på Human Hardware-clockers?

Kan iofs vara så att dioden bara var skum... hur som helst skulle jag vilja ha en vetenskaplig förklaring på vad som egentligen hände och om jag skall oroa mig...

Kanske tråden ligger i lite fel forum och admin får gärna flytta den till rätt.. visste inte riktigt vart jag skulle göra av den..

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Medlem

tror de blev lite kortis.. är pinnarna på lysdioden isolerade?

Visa signatur

<3

Permalänk

njae.. isolerade och isolerade... dom sitter som den förra.. det vill säga helt genomstukna genom molexen och en av pinnarna är är kröt uppåt på baksidan för att hålla kvar den på plats och funderar på om det kanske var den lilla biten som kom i kontakt med något..

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk

har sj sånna du beskriver .. klart det kan blivit kortis fast lydioden har inte tagit något stryck.. sätt en tejpbit eller ha dne urkopplad när du grejar idatorn nästa gång

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

hhaa, jag tror dioden har fått en chock. lät så jävla roligt.....skrattar fortfarande

Permalänk

Hehe... Ja, det lät jue spännande!

Förmodligen överhettning med påföljande chock.. Låter hyffsat logiskt, i alla fall.
Men det lät kul!

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Medlem

motstånd? klena kablar för effekten mm?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det är inte inbyggt motstånd i orginal leden?

Permalänk

Aka_the_Barf: Alltså det enda jag gjort är att byta dioden och inte phittat med kablarna, dvs allt är org förutom dioden...

LArcazzus: Nope.. inte vad jag ser iaf... den ser exact ut som den ultrablåa..

Börjar för övrigt tro det låg emot metallen... Burken har varit igång ett dygn nu utan att något hände så.. förmodar det var någe sånt, det skumma är bara att det var i sånna fall bara "en" pinne som låg emot.. fattar noll..

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Medlem

Kanske haft dioden fel, man måste sätta + till + och - till -, om man vänder dioden mår den inte bra...

Permalänk

Måste säga att jag fortfarande tycker att det hela är vansinnigt roligt!!

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet

Permalänk
Medlem

jag har varit med om att en ultrablå har sprängts (delade sig rakt av i två bitar) i min xbox, kladda ner en massa med nån svart sörja och rökfyllde boxen plus att det luktade skit i rummet ganska länge. förmodligen kortslutning. men i ditt fall är det lite underligt. dock så bara en ledare ligga emot chassit, då det är jordat.

Lurcazzus: det var iget i min, och alla moderkort ger samma spänning..

Thunderbolt: då lyser inte lysdioden alls, den tar inte skada. det är trotts alld en diod (som har förmågan att bara släppa igenom ström åt ena hållet, och därför användas tell exempel till likriktare mm (snabbgenomgång på en diods funktion )).

Visa signatur

[[Asus Commando - - C2D E6320 @ E6700 - - 4GB TWIN2X - - PC HD 2900XT - - Antec Solo - - X-Fi Xtream Music - - NX-8060]]

Permalänk
Medlem

Så här funkar det! Om man vill ha en någorlunda vetenskaplig beskrivning...
en lysdiod är en diod som alla andra dioder. Dioder har den egenskapen att dom leder ström åt bara ena hållet och inte det andra, om du hade vänt på dioden skulle inte nånting ha hänt.
Men: om du vänder den rätt och matar (låg) spänning kommer det inte hända någonting innan du kommer över en viss tröskelspänning, denna spänning ligger på ungefär 0.7 V för vanliga dioder. Efter denna spänning kommer dioden inte släppa igenom all ström utan mängden ström som den släpper igenom är proportionell mot e^(u_m-u_t), där e = 2.71828... u_m är matningsspänning och u_t är tröskelspänningen.
Olika dioder har olika tröskelspänningar. Detta medför att om du byter diod till en med annan tröskelspänning kommer saker och ting förändras beroende på hur elektroniken ser ut runt omkring. Man brukar vanligen koppla in en diod i serie med ett motsånd, men när den sitter integrerad på ett kretskort vet man ju aldrig hur det är kopplat...
I ditt fall lär du alltså ha låtit en stor ström passera genom dioden.
Det finns flera sätt att fixa detta, ett är att koppla ett motstånd i serie, ett annat är att hitta en annan diod med liknande specs som originalet.

Permalänk

Fråga MBY, så lär ni få ett långt, vetenskapligt svar.

Inte för att vara ond..

Visa signatur

Den här anslutningen har begränsad eller ingen anslutningsmöjlighet