Permalänk
Medlem

Konstigt ljud i nätagget

Det var igår jag märkte det. Efter att jag stängde av datorn och gick för att sova hörde jag nått skumt ljud. Jag visste inte riktigt om det var utanför eller i mitt rum. Jag gick upp för att kolla alla elektronik saker och till sist hörde jag att det kom från datorn. Jag öppnade chassit för att se var ifrån det kom och hörde att det kom från nätagget.
Bästa sättet att beskriva ljudet är att det låter som tinnitus Ett svagt konstant pip.

Vad kan det vara? Datorn är ju avstängd så det är inte fläkten som snurrar utan det låter som nått elektriskt kan vara fel. Stänger jag av nätagget så slutar ljudet såklart.

Nätagget är precis 1 år gammalt. Ett Hiper Type-R 580w.

Frågan är om det är något farligt. Om det finns risk för kortslutning och andra komponenter går sönder? Eller har alla nätagg skydd för att "sprida" en kortslutning?

Permalänk
Medlem

jag har exakt samma problem med mitt Antec nätagg. Det är påväg till datorbutiken nu för att bytas ut.

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Lite orelaterat, men ändå inte: Jag har en liten LCD-tv i sommarstugan som, när man pluggar in nätadaptern avger ett konsant högfrekvent ljud (ungefär tinnitus). Stör oerhört när tvn är avstängd tills man drar ur kabeln. Det är dock inget som påverkat tvn. Just vad det beror på vet jag inte, och ljudet finns på mina syskons tv-apparater (av samma typ).
Kan vara så att ditt nätagg lider av nåt liknande, men antagligen inget som är "farligt"

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem

fel på adaptern helt enkelt, köp en ny eller kolla om garantin täcker det