Viewsonic VX2235wm-tråden!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Oj, jag blir otroligt förvirrad! Enligt specifikationerna är ju denna skärm väldigt likvärdig motsvarande 20" wide skärm från ViewSonic, nämligen VX2025WM, och de är skrämmande nära varandra prismässigt - hur är det med dessa egentligen, är det 20" eller 22" varianten som är mest prisvärd? Förvisso är det svårt att säga innan skärmen har släppts, men vad är era spekulationer? Tänkte nämligen beställa antingen den ena eller den andra om en vecka...

De har två olika typer av paneler. Skulle jag välja mellan dem skulle det bli en VX2025WM. Men jag kan inte säga det helt säkert eftersom det är en ny typ av TN panel som används i VX2235WM (i bästa fall i alla fall). Hur som helst är jag rätt övertygad om att VX2025WM är bättre. Men det finns folk som föredrar TN paneler så se det inte som en allmän rekommendation.

Permalänk
Medlem

Jag har personligen hört både bra och dåligt om VX2025wm, och jag skulle bli mycket förvånad om denna skärm (VX2235wm) inte vore minst lika bra.

Med tanke på all den tid tillverkarna har haft på att utveckla paneler sen den panel som sitter i VX2025wm släpptes, borde denna, även fast det är olika tekniker, kunna ge VX2025wm en match.

Jag har läst lite vad folk tycker om nya LG skärmen med en ny typ av TN-panel, och jag måste säga att i princip ALLA är imponerade av den. De tycker till och med att den är riktigt bra. Eliminerar man de flesta svagheter en TN-panel har, såsom färgdjup, svärta, kontrast och fixar betraktningsvinklarna hyffsat, ser jag absolut INGEN anledning till att inte handla en.

Det verkar som att vi gått in i någon ny slags era när det gäller TN-paneler. Inte mig emot, då det betyder billigare och bättre skärmar till oss konsumenter.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

I got a viewsonic VX2025 and LG 204 and ran both in dual view, I have to say the LG is not very good monitor at all, the LG suffers from massive colour uniformity issues and black light bleeding compared to the viewsonic. I decided to return the LG and get 2 viewsonics instead. The TN panel is really not suitable for widescreen as the viewing angle really is not that good at all compared to the MVA in the viewsonic, if you are looking at the LG dead on, you can still see that the colours are fading on the sides. Overall I would not recommend this monitor unless it is for gaming.

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1076405

Att den släpps efter VX2025WM är egentligen ganska irrelevant. Finns hur många exempel som helst på äldre skärmar som piskar skiten ur nya. Lätt att få för sig att VX2235WM skulle vara en efterföljare till VX2025WM men de använder inte samma panel eller någonting. Det är helt enkelt som vilken annan skärm som helst.

De flesta lovordar de produkter man har köpt. Finns återigen hur många exempel som helst där folk verkligen är lyriska och helt i extas över hur bra en produkt är när det är ett faktum att det finns bättre för samma eller mindre pengar. VX2025WM tråden på hardforum har ju flera sidor med bara rosor överallt trotts att även den har många brister. Sen finns det ju också kritik mot den också men tråden är ju trotts allt väldigt lång.

Permalänk
Medlem

Jo precis echo du har rätt i vad du säger. Tanken var dock just att det var en ny generations TN-paneler jag syftade på, och man ska inte döma ut dom direkt, bara för det är TN.

Jo man måste oftast se riktiga recensioner från oberoende källor. Såna som fokuserar på att leta brister men också nämner det som är bra. Det är ju ändå bristerna man vill ha reda på, allt positivt kan man hitta bara man frågar en privatperson vad den tycker om sin nya skärm.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Sant
Har kvar en brasklapp för mig själv ifall recensionerna skulle visa att den var bra men uttalandet som jag citerade gjorde att jag förlorade nästan allt hopp om dessa nya TN paneler.

Möjligt att han fick ett måndagsex. också men jag skulle inte räkna med det.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Viewsonicen ska ha asmycket backlight bleeding däremot :S

Jag inväntar mer recensioner.... Ska flytta snart, så köpet står på "hold" ett tag innan alla möbler etc inhandlas.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag har hört att Viewsonicen ska ha asmycket backlight bleeding däremot :S

Jag inväntar mer recensioner.... Ska flytta snart, så köpet står på "hold" ett tag innan alla möbler etc inhandlas.

//fog

Va fan!!!! Prioritera möbler före Datorutrustning!!!!!

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk

alltså, vad är den realistiska realesen på denna skärm, alla datorbutker säger olika, en del 30 augusti, och en del 11 oktober..

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S21 FE och iPhone 16 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P1 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Overclockers har ändrat från mitten av Augusti till slutet. Så den lär komma till Sverige i mitten på September kanske. (Oktober är väl lite krutat tycker jag)

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Enligt Dustinhome (som jag beställt ifrån) ska jag få min skickad redan på torsdag (24/8 alltså). Tror ni detta kan vara realistiskt? Hoppas inerligt på det iaf...

Permalänk
Medlem

Jag omformulerar min fråga och tackar för svar med bristen på tålamod i åtanke. Beställa VX2025 på en gång och vara glad, eller vänta på 2235? Vad tycker ni?

Kommer 2025 att gå ned mycket i pris när 2235 släpps eller påverkas den inte?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Jag omformulerar min fråga och tackar för svar med bristen på tålamod i åtanke. Beställa VX2025 på en gång och vara glad, eller vänta på 2235? Vad tycker ni?

Kommer 2025 att gå ned mycket i pris när 2235 släpps eller påverkas den inte?

Det är ju 2 helt olika skärmar så jtror knappast 2025 går ner i pris pga att 2235 släpps.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
Det är ju 2 helt olika skärmar så jtror knappast 2025 går ner i pris pga att 2235 släpps.

vad är den stora skillnaden mellan dem?

Visa signatur

¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Mullvad]
vad är den stora skillnaden mellan dem?

Enda likheten är ju att dom är från viewsonic. De har olika tekniker och olika storlek.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Enda likheten är ju att dom är från viewsonic. De har olika tekniker och olika storlek.

det har jag förstått, men hur presterar dom i jämförlse med varandra?

Visa signatur

¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

Svårt att veta när det inte finns nån läsbar recension på VX2235 ;), Det ända du kan göra nu är att läsa faktan som finns på dom två

Permalänk
Medlem

Finns betydligt större likheter mellan Apples skärmar och Dells skärmar än mellan dessa två viewsonic skärmar t.ex.

Priset på 2025 kommer nog inte att sänkas nämnvärt. Om de nu inte bestämmer sig för att sluta med 2025, men eftersom det är såpass olika skärmar så tvivlar jag på det.
Det är min gissning i alla fall.

Permalänk

vilket får man mest för pengarna för då?
ingen som kan säga fördelar för skärmna i jämförlse med den andre?

Visa signatur

¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Eftersom att det inte kommit ut någon läsbar recencion (tror inte att många här kan läsa Koreanska) så har ingen nån vettig uppfattning om prestanda.
Sen så vet ingen säkert vad det är för panel i VX2235, återstår bara att vänta och se.

Permalänk
Medlem

*Wiiihii*, 10papp mer i lön efter skatt än räknat med dessa 2 månader som kommer, kanske kan ta sig råd till denna nu iaf

I övrigt är det torftigt med info om skärmen ... Gaah blir nojjig på att vänta

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

har det nån betydelse vad man har för grafikkort när det är så pass stor skärm + widescreen,? sitter just nu med 6800LE ..

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrACiD
har det nån betydelse vad man har för grafikkort när det är så pass stor skärm + widescreen,? sitter just nu med 6800LE ..

Beror på vad du menar med att det ska ha betydelse. När det gäller att visa upplösningen är det inget problem alls med ditt grafikkort. Däremot att spela alla spel i skärmens native-upplösning vilket är 1680x1050 kanske blir lite tuffare. Går såklart spela i lägre upplösningar med sämre bildkvalitet som följd.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

okey , men blir nog nytt grafikkort senare ändå men väntar nog på dx10 , när det nu blir...

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk

vad kan krävas för kort till dagens spel för att klara en sådan upplösning med alla inställningar på low?

Visa signatur

¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
Jag beställde den från Dustin.Fick mail idag att dom skickar den 25/8.

Hoppas den anländer hem till "AnjinSan" den 26/8 dårå Så kan läsa ett omdöme av AnjinSan på lördag

Permalänk
Medlem

Hmm hmm kan Dustin fortfarande bekräfta att den kommer då? Isåfall skiter jag nog i VX2025 och tar denna istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Hmm hmm kan Dustin fortfarande bekräfta att den kommer då? Isåfall skiter jag nog i VX2025 och tar denna istället.

Jag sitter i samma sits som du...vet inte om jag ska köpa en vx2025 eller vänta...beror ju på hur länge man måste vänta på den skärmen.....

Problemet är ju att jag äger ingen skärm över huvudtaget eftersom min CRT skärm brann upp för några veckor sedan =(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phreak1986
Hoppas den anländer hem till "AnjinSan" den 26/8 dårå Så kan läsa ett omdöme av AnjinSan på lördag

att den kommer hem på en lördag är väl inte så stor chans.. eller?

Visa signatur

¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Inte säkert att den kommer alls den 25/8 står preliminärt datum.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Många har ändrat till "preliminärt" 20/9
Hoppas verkligen jag får min innan dess iaf.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar