Antec P180 + Seasonic S12 500, Positionering

Permalänk
Medlem

Antec P180 + Seasonic S12 500, Positionering

Dum fråga det här kanske.. men när man har ett Seasonic S12 i ett Antec P180 (dvs nätaggregatet sitter där nere), så ska väl fläkten vara uppåt på nätagget?

Är ju visserligen bara 1cm utrymme uppåt ungefär men det känns bättre än neråt där det bara är en halv

Visa signatur

hoppla

Permalänk

jovars, de spelar väl ingen större roll, jag har oxå min fläkt uppåt.. funkar perfekt

Permalänk
Medlem

... Det är väl i sortsett lika stort både uppe och nere?

men eftersom varmluft stiger, så är det nog en fördel med fläkten uppåt..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk

Själv har man en desktoplåda (deltaco 115) och blir nog tvungen att sätta det upp och ner... annars blir det lufttätt vid fläkten. Man kan iofs göra ett hål i chassit?

Jag har ingen koll på vart luften går in och vart den går ut om jag har två fläktar i nätagget? Är det 120 mm fläkten som brukar suga in luft och 80 mm ut?

Blir det turbulens om man har en chassifläkt som sitter framför 120mm fläkten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av derelicte
Själv har man en desktoplåda (deltaco 115) och blir nog tvungen att sätta det upp och ner... annars blir det lufttätt vid fläkten. Man kan iofs göra ett hål i chassit?

Jag har ingen koll på vart luften går in och vart den går ut om jag har två fläktar i nätagget? Är det 120 mm fläkten som brukar suga in luft och 80 mm ut?

Blir det turbulens om man har en chassifläkt som sitter framför 120mm fläkten?

Fläkten i bak ska suga ut luft och den i fram ska suga in luft. Måtten är oväsentliga men det är vanligare med större fläkt i bak.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Fläkten i bak ska suga ut luft och den i fram ska suga in luft. Måtten är oväsentliga men det är vanligare med större fläkt i bak.

Ok... men det brukar väl sitta en 120mm ovanpå och sedan en 80 mm fläkt på SIDAN eller har jag fattat fel?

Permalänk
Citat:

Ok... men det brukar väl sitta en 120mm ovanpå och sedan en 80 mm fläkt på SIDAN eller har jag fattat fel?

Ledsen, jag missade att du hade en desktoplåda.

Är det denna du har? http://deltaco.se/images/la-115/la-115.jpg

Jag ser inga fläktplatser förutom två i bak på den.

Permalänk

Stämmer... två 60mm baktill. en 80mm ovanför processorn och en på undersidan nära fronten där nätaggregatet sitter. Funderar på om man kanske skulle göra en extra fläktplats i närheten av nätagget. Det finns inte mycket till utblås i lådan.

Permalänk
Medlem

Välj det håll som ger smidigast kabeldragning för dig.

Det där att varm luft stiger stämmer, men i jämförelse med hur mycket luft som flyttas av en fläkt så kan man gott försumma det. Det har m.a.o. ingen effekt i praktiken

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Okej, med hänsyn för kabeldragning kommer 120 mm fläkten i mitt snart införskaffade nätagg att vara riktad nedåt (eftersom jag har en liggande låda ( http://www.deltaco.se/showarticle.asp?FolderID=365&ITEMID=LA-... ) , där jag får skära upp ett större hål i chassit, eftersom det sitter en 80mm fläkt där i en sådan fläktplats. Alternativt behålla 80mm fläkten där för att hjälpa till att slussa ut luft ur lådan. Leder förmodligen till turbulens med två fläktar ovanpå varann, så jag vet inte hur jag ska göra riktigt. 80mm fläkten sitter i chassit och blåser ut luft. 120mm fläkten som sitter på nätagget ska väl antagligen också blåsa ut luft fast ut från nätaggregatet?

Någon som vet?

Permalänk
Citat:

Okej, med hänsyn för kabeldragning kommer 120 mm fläkten i mitt snart införskaffade nätagg att vara riktad nedåt (eftersom jag har en liggande låda ( http://www.deltaco.se/showarticle.asp?FolderID=365&ITEMID=LA-... ) , där jag får skära upp ett större hål i chassit, eftersom det sitter en 80mm fläkt där i en sådan fläktplats. Alternativt behålla 80mm fläkten där för att hjälpa till att slussa ut luft ur lådan. Leder förmodligen till turbulens med två fläktar ovanpå varann, så jag vet inte hur jag ska göra riktigt. 80mm fläkten sitter i chassit och blåser ut luft. 120mm fläkten som sitter på nätagget ska väl antagligen också blåsa ut luft fast ut från nätaggregatet?

Någon som vet?

Nätaggets fläkt ska blåsa ut luft som standard. Men det är viktigt att alla fläktar inte blåser ut utan att några blåser in luft så det blir bra luftgenomströmmning.

Permalänk

Jo, exakt det är bara det att i denna deltaco låda så vilar nätaggregatet på en fläkttunnel av plåt som innehåller en 80mm fläkt som ska leda ut varmuft ifrån nätaggregatet, om jag nu vill ha ett nätaggregat med 2 fläktar, en av fläktarna är en 120mm fläkt så, kommer 120mm fläkten att ligga emot den där fläkttunneln och bara blåsa ut luft eller in luft utanpå fläkttunneln... Den tar då med andra ord luft innefrån lådan eller blåser ut varmluft i en redan varm låda?