Permalänk

Spellista för laptops

Enligt uppgift så går det inte att spela spel från 2003 och framåt på laptops under 10 000kr, tänka höra med er vad som krävs för följande spel, är det en laptop för 25 000 som krävs eller går dom överhuvudtaget inte att spela?
Är det en stationär som krävs, och i så fall, går den att få under 10 000 ?

Spelen på listan är hämtade från webhallen förhandsbokade:

Medieval 2 - Total War [2006-11-03]
Dark Messiah of Might and Magic [2006-10-13]
Hellgate - London [2006]
Fallout 3 [2006]
Enemy Territory - Quake Wars [4:e kvartalet 2006]
Crysis [1:a kvartalet 2007]
Neverwinter Nights 2 [2006-10-20]
Spore [2007]
Broken Sword - The Angel of Death [2006-09-15]
Command & Conquer 3 - Tiberium Wars (C&C Tiberian Twilight) [2007]
Vanguard - Saga of Heroes [2006]
Unreal Tournament 2007 [2:a kvartalet 2007]
Gothic 3 [2006-10-06]
The Guild 2 [2006-09-15]
Supreme Commander [1:a kvartalet 2007]
Faces of War [2006-09-15]
Splinter Cell - Double Agent [2006-10-20]
Emergency 4 - Global Fighters For Life [November 2006]
ArchLord [2006-09-29]

Jag letar alltså ursprungligen en laptop för 10 000 eller mindre till en 14åring som vill spela spel, men om inte ett skit funkar eller går segt så är det ju ingen mening... kanske får jag försöka övertala honom om en stationär dator istället... frågan är om man kan få en sån inkl skärm för samma pengar och som är 1000 gånger bättre? Att köpa en dator för 15-20 000 för att spela på är inte aktuellt...

Permalänk

En laptop som klarar det där blir nog väldigt svårt, speciellt för 10k. Om det ska vara laptop så misstänker jag att du behöver lägga åtminstone en 15k för t.ex x1600 lr 7600 (då kommer nog spel som ut2k7 flyta med låg upplösning) men går du upp till 20k o skaffar ett 7900go lr x1900 så tror jag nog dessa pallar med spelen.

Stationär så hittade jag detta paket på datorbutiken
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=C-GEA2M...
Den borde klara av dom där spelen men då måste du köpa skärm o tangentbord etc som kan trissa upp priset lite.

Lycka till med ditt köp ^^

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rice_boiler
En laptop som klarar det där blir nog väldigt svårt, speciellt för 10k. Om det ska vara laptop så misstänker jag att du behöver lägga åtminstone en 15k för t.ex x1600 lr 7600 (då kommer nog spel som ut2k7 flyta med låg upplösning) men går du upp till 20k o skaffar ett 7900go lr x1900 så tror jag nog dessa pallar med spelen.

Stationär så hittade jag detta paket på datorbutiken
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=C-GEA2M...
Den borde klara av dom där spelen men då måste du köpa skärm o tangentbord etc som kan trissa upp priset lite.

Lycka till med ditt köp ^^

Du rekomenderar en stationär dator när han efterfrågar en bärbar? Intressant

Nåja, Om du vill kunna maxxa spelen kommer du få punga ut rejält med stålar men om man nöjer sig med att spela med lägre detaljer i spelen kommer man lätt undan med 10 000kr. En dator i den klassen du kan kika på är ju Asus A6T

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Avstängd

med lite tur så hittade jag min på blocket för (efter prutning) 12500kr. Lirar alla dom nya spelen med 1152 x 864, 4 x AA, max skuggor, 75-99 fps. Plus att FS har 3 års full garanti på sina dyrare datorer. så mitt råd= # blocket #kolla om det finns garanti & kvitto # köp #spela och var glad.
som tex den här råsjysta jäkeln;
http://www.blocket.se/vi/9272457.htm?ca=11_s
shit my pitt vad sjyst den var alltså, DEN skulle jag köpa direkt om jag inte hade en, wwwwoooaaah.

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig så bör han nog satsa på en stationär.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Om jag ska vara ärlig så bör han nog satsa på en stationär.

Onekligen. Att köpa en laptop nu som kommer klara t.ex. Crysis .. Ouch ..

Permalänk
Medlem

Nu är det inte så att bärbara datorer under 10 000kr inte klarar av spelen alls, utan mer att du får köra allt på det lägsta. Vissa av spelen kommer nog inte att gå att spela alls med acceptabel fps med lägsta inställningarna och då snackar jag om UT2007, Crysis och förmodligen Quake Wars.

Som rice_boiler skrev, bör datorn ha minst ett ati x1600 eller nivida 7600go för att spelen ska ha någorlunda flyt. Om du kan överskrida budgeten och lägga till 1000kr, kan du få en Asus A6T för ungefär 11 000kr. Den datorn har ett 7600go kort på 256MB. Men under 10 000kr kommer du ha svårt att hitta en ny dator till 14-åringen. Kanske begagnad men inte ny.

Permalänk
Avstängd

som sagt om du lägger till 2000kr , så får du vrålåket, den har ungefär samma spec som min och den knäcker många stationära. jag ringde och den fanns kvar. den är ju bara för cool , en moddad Dell 9300 - niiiice !

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Du rekomenderar en stationär dator när han efterfrågar en bärbar? Intressant

För att få försvara mig så sade han faktiskt detta...

Citat:

Är det en stationär som krävs, och i så fall, går den att få under 10 000 ?

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Avstängd

sorry my misstake

Visa signatur

livet ä gött

Permalänk

tack för svaren, ja det verkar onekligen som det kanske är dags att dra igång operation övertalning på en stationär istället... en ny dator bör ju hålla ett par år åtminstone, och klarar den inte dom spel som finns idag och 2007 så lär det väl vara helt kört 2008...

Nu vet jag inte exakt vilka spel han kommer spela, men en inte alltför vild gissning är väl att åtminstone en eller ett par av dom jag listar i den här tråden kommer vara intressanta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoshisthlm
tack för svaren, ja det verkar onekligen som det kanske är dags att dra igång operation övertalning på en stationär istället... en ny dator bör ju hålla ett par år åtminstone, och klarar den inte dom spel som finns idag och 2007 så lär det väl vara helt kört 2008...

Nu vet jag inte exakt vilka spel han kommer spela, men en inte alltför vild gissning är väl att åtminstone en eller ett par av dom jag listar i den här tråden kommer vara intressanta...

I den prisklassen så gör du smartast att köpa en stationär, för då räcker det om tex två år att kanske bara byta grafikkortet och få en rätt hyffsad dator medan den möjligheten inte finns i större utsträckning på en laptop...

Eller så köper du en billig laptop + en spelkonsol eller dylikt (om grabben nu prompt måste ha en laptop).

Permalänk

Den där dellen såg ju rätt trött ut.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

skulle en sån här funka

Shuttle SN27P2 Barebone, Svart, nVidia
Sony DVD-brännare DWQ120AEN IDE OEM
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2
Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB
Asus GeForce 7600GS 512MB DDR2 Silent,
Manualer Microsoft Win XP Home SP2 Swe
Royalty Microsoft Win XP Home
MS Coa Label Microsoft Win XP Home
MS XP Home SP2 Svensk
Support 3 år Komplett.se,
Logitech OEM Optical Wheel Mouse, Svart

eller är det grafikkortet för klent?

Permalänk
Medlem

Glöm inte processorn bara. Grafikkortet är dugligt= prisvärt och lätt att byta om nåt år då spelen kräver mer.

Det klarar inte de högsta upplösningarna men det är klart möjligt att spela alla spel under 2006-2007.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Inaktiv

SUPREME COMMANDER FOR THE WIN!!!!! de andra spelen är också mycket intressanta (är ju cnc fanboy) osv. Det finns nog ingen (bärbar) data som lär klara de där spelen bra, och inte för att nämna Crysis som är sjukt krävande.

nja jag är tveksam om ens dell xps m1710 med go 7900gtx klarar crysis på low settings i låg upplösning. today's high-end PCs will barely handle crysis at low settings

Citat:

today's high-end PCs will barely handle crysis at low settings

så det är näst intill omöjligt att hitta någon som klarar dina krav.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är aktuellt för trådskaparen att köpa grafikkort för 4-6000:-
Frågan var om det dög åt en 14 åring att spela på.

Highend-gamers som betalar själv köper det senaste men inte en (far?) till sin 14 åring för att allt e så tråkigt, har inget att göra, typ.

Ehh, listade du inget moderkort heller?

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

asusu a6ja klarar av spel rätt så bra samt den kostar 12000kr på datorhandeln.se

tjejen köpte en sådan har testat att lira oblivion på hennes och det funkar jätte bra med bra upplösning o bra inställningar .. går även att klocka gpu rätt så bra med powerstrip

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Lady:Trådskaparens maxpris är därmed överskridet.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Varför inte kika på mATX stationära datorer, små men ändå stationära:

http://www.blocket.se/vi/9148784.htm?ca=11_s

^^

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!