Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Kan inte installera XP

Permalänk
Medlem

Kan inte installera XP

Jag har ett ASUS A8V-moderkort och en Maxtor S-ATA 200 GiB. När jag försöker installera Windows XP Pro hittar inte datorn någon hårddisk. Jag har hört att man behöver en startdiskett för att moderkortet skall kunna hitta hårddisken. Jag har försökt installera till både en nyformaterad disk samt att uppgradera från Windows 98 (vilket konstigt nog hittar disken utan problem). I 98 kan jag påbörja installationen, men när sedan datorn ska startas om så får jag välja mellan att starta 98 eller installation av XP. När jag väljer XP-installationen hittar inte datorn disken. Testade även detta i en annan dator och då fick jag ospecifierad bluescreen.

Exakt hur ska man göra med startdisketten? Det finns ingen sådan information i moderkortsmanualen. Jag har undersökt att alla kablar sitter i etc.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

NEJ!

Du behöver ingen diskett för att installera xp. Kolla så att hårddisken är inställd på master om det är en ide, kolla i BIOS om den är hittad, ändra sedan bootsecuence till att börja med cdrom eller dvd beroende på vad du har.
Nu borde du kunna stoppa in skivan botta skivan med xpinstallationen, är HD:n oformaterad kommer du att behöva göra det, sköter sig nästan av sig självt.
GLHF!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

XP installations programmet behöver S-ATA drivrutinerna till moderkortet för att hitta hddn !

Visa signatur

Intel 9900k | Maximus XI Extreme | 32GB Ram | 2xEvo 970 SSD | ASUS Strix RTX2080 Ti | Lian Li O11

Permalänk
Medlem

Vet du var de finns att ladda ner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mukko
Vet du var de finns att ladda ner?

På din moderkorttillverkares hemsida.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Alltså....satte i skivan med moderkortets drivrutiner, man kan boota upp den och sedan lägga in S-ATA-drivrutiner på en diskett. Men jag kan inte boota upp floppyn! Har satt den som First Boot Device, men det står bara "Ogilitig systemdiskett" när jag startar upp.

I XP-installationen har jag tryckt F6 för att installera Raid-drivrutiner (vilket jag iofs antar är fel), satt i disketten och installerat S-ATA-drivrutinerna, men datorn hittar fortfarande inte hårddisken. Vad tusan ska jag göra? :E

Permalänk
Medlem

Mukko, jag har precis samma problem som du! Hör hemskt gärna av dig om du löser detta. Har en SATA2 samsung spinpoint 250 gb.

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.