Permalänk
Medlem

CC lyser bara i CCFL rören!

Hjälp!
För ett tag sedan köpte jag 2 st UV-ccfl. Dom har funkat jättefint! Men när jag satt på dom (dom har varit avslagna i ca 1 vecka) så lyser bara halva rörerna svagt!? Vad kan va felet? Dom har funkat tidigare!

Johan

Permalänk

använder du zalman fan-mate?

då kan du ha slagit på dom på 5 volt istället för 12 volt, vilket jag har gjort ett par gånger

MVH

ps. fint namn du har ds.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
använder du zalman fan-mate?

då kan du ha slagit på dom på 5 volt istället för 12 volt, vilket jag har gjort ett par gånger

MVH

ps. fint namn du har ds.

Nej tyvärr de är inte de :/ Johan 4 teh win!

Permalänk
Medlem

oftast när bara halva CCFL rör lyser så är det att de får för lite ström.

Koppla ur dom och sätt i dom igen. ^^

Har du kopplat in nåt i lådan under veckan de varit avslagna?
Och har du kopplat dom direkt till nätagget eller via någon "förlängning"?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha kopplat dom till fläktkontrollern (om du nu har en sån) av misstag? typ tagit närmsta bästa kabel och allt funkat fint.. så har du råkat pilla ner just den fläktkanalen i kontrollern..?

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

hur länge sen va det du köpte rören? du har inte varit på lan eller någon så typ rören har fått sig en stöt när du stälde ner datorn? har blivigt så med mitt gamla ccfl rör..

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8

Permalänk
Medlem

Inget av dessa ovanstående kommentarer fungerar Tack ändå!

Permalänk

asså lyser halva röret eller bara lyser det sämre?

titta efter bruna märken i rören ochså

edit: ccfl rör tål stryck det vet jag ;).. har haft ett rör i etthalvår och det sitter fint kvar på moppen utan varken probs med lyset eller liknande och då drar jag ändå rätt myclket över stock o sten

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
asså lyser halva röret eller bara lyser det sämre?

titta efter bruna märken i rören ochså

edit: ccfl rör tål stryck det vet jag ;).. har haft ett rör i etthalvår och det sitter fint kvar på moppen utan varken probs med lyset eller liknande och då drar jag ändå rätt myclket över stock o sten

ccfl rör är väldigt sköra och bräckliga, det är det yttre skalet som gör dom starka!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Värt att notera att just UV lysrören så tar det ett tag innan dom börjar lysa.. kanske 30min-1tim .. så låt dom vara inkopplade ett tag.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Håll er till topic!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Värt att notera att just UV lysrören så tar det ett tag innan dom börjar lysa.. kanske 30min-1tim .. så låt dom vara inkopplade ett tag.

Mina UV-rör startade direkt när jag tryckte på knappen? (när dom funkade alltså)

Permalänk

ccfl tar en liten stund på sig att få upp sin max styrka...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Har dom molexkontakt? I sånna fall kolla så att den verkligen är in kopplad till 12v. På ett ccfl-rör jag hade förut var molex kontakten "vänd åt fel håll" dvs. att dom satt den så att 12v-kabeln som kommer från lysröret går till en 5v-kabel. Då lyste bara halva röret för mej, men efter att jag bytt sida på kablarna så funka de fint