Vad ska jag välja för trådlös router???
Tjena alla kunniga, jag behöver verkligen hjälp!!!
Jag har idag BBB med 100mbit ner och 10mbit upp.
Jag maxar min lina i princip varje dag med olika typer av nedladdningar blandannat torrents mm.
Min trådlösa router jag har idag är en D-Link DI624+ v2.
Det är en router som klarar 54mbit trådlös vilket är OK även om jag vill ha en 100mbit då jag har det till bredbandet.
Problemet jag har idag är att jag inte alls får upp den hastighet jag ska ha. Skulle jag ha haft ett trådlöst nätverk som stödjer 100mbit skulle jag rent teoretiskt kunna ligga på 12mb per sekund. Idag stödjer mitt trådlösa nätverk bara 54mbit/sek vilket innebär i teorin att jag skulle då komma upp i ca 6mb per sekund. Det är långt ifrån. Jag har varit uppe i kanske 1.6mb som mest.
Vad beror detta på? Efter lite efterforskning har jag fått reda på att brandväggen som idag sitter i routrarna mellan WAN och lan porten inte klarar att hantera mer än ca 6mbit per sek. Därav hänger sig routrarna och ofta får man rebota dem. Jag är även missnöjd med signalen i nuvarande lösning, har en väldigt öppen lägenhet där det inte borde vara något problem med signalen.. Ligger idag på ca 47%. Detta kan dock bero på att jag har ett PCI netgearkort i datorn och en dlink router.
Jag ringde till BBB och frågade varför jag inte får upp min hastighet och då fick jag svaret, gå in på www.speedguide.net och ladda hem TCP optimizer. Dra ut routern och kör direkt då kommer du få se på hokus pokus. Och det stämde, jag svimma fan när jag så hastigheten. Kom upp i 10mb per sekund. Det är ju fan så jag fick stånd nästan.
Nu till frågan: Vad ska jag ha för router?
Kraven är följande:
* Den ska klara att hantera det program jag kör för att optimera vissa parametrar i windows (TCP Optimizer)
* Det ska vara 100mbit
* Självklart trådlöst
* Inga konstiga begränsningar mellan WAN och LAN port utan den ska klara av absolut högsta belastning 100mbit eller 12mb/sek
* Det skall vara bra signalstyrka
* Vilket kort är bäst lämpad? Alltså ett PCI eller någon typ av USB variant?
Hoppas på svar ifrån någon kunnig, tror många sitter med samma problem som mig faktiskt.
Mvh Commac