Guide för köp av bärbar dator/fakta om bärbara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Kan någon sätta sticky på min nya tråd och släppa denna?

PM:a en operator?

Permalänk

(Borttaget)

Permalänk
Medlem

Som studentdator borde väl ändå MacBook passa och stå där?

Permalänk
Medlem

Går det att byta ut grafikkortet på en dell 6400? om man väljer till ett pci express grafikkort alltså (x1400 t ex). Det verkar ju gå på andra modeller...

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk

var finns gustavs tråd? denna är ju flera år gammal helt ointressant nu

Permalänk

Bärbara

Bra åsikter. Särskilt de om att hålla sig borta från SIBA, Elgiganten etc... Ett annat tips: KÖP ALDRIG EN PACKARB BELL!!!!!! Jag gjorde det misstaget och har ångrat mig dyrt. Sämre bärbar skitdator finns nog inte. Skruvade dessutom isär den nu när garantin har gått ut, mest för att se varför den aldrig fungerade utan glapp i diverse kretsar. Svaret var kristallklart redan när jag lyft på locket; Moderkortet var en bärande del av datorn och i stort sett det enda som hade någon form av stadga. Resten, det som Packard Hell antagligen kallar för Chassi höll ungefär samma kvalitet som på en glassburk. Av papp, alltså. Inte konstigt att det glappar hela tiden när chassi flexar som ett toalettpapper.

Men viktigast av allt: KÖP ALDRIG EN PACKARD BELL

Visa signatur

ee

Permalänk
Medlem

Min tråd är långt... långt... långt ner, tänker inte updatera eller arbeta vidare på den så länge den inte är klistrad.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk

En sak som är dålig med avsnittet grafik är att det enbart talas om grafikminne utan att tala om GPU. Att mängden grafikminne är avgörande för grafikkortets prestanda är en stor myt och jag tycker texten sätter liv i den myten. Idag skyltas det fullt med att grafikkortet har tex 512MB i minne fast det har någon snikkrets.

Jag tycker ni borde förklara att typ av grafikkrets är viktigare än mängden minne.

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva lite köpråd inför köp av en laptop. Är rätt så vilsen på datorer vad det gäller prestanda, cpu, m.m. Anyway, Datorn jag är ute efter SKA klara upplösningen 1600*1200 , Minst 1024 ram, Klara av spel som Battlefield 2. Gärna så att man kan bygga ut/ Rusta upp ( Kunna sätta in mer RAM osv) . Har ni nå förslag? Budgeten får helst inte överstiga 15.000 (absolute inte mer än 20.000 iaf)

Tack på förhand / Andreas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Travbana
Jag skulle behöva lite köpråd inför köp av en laptop. Är rätt så vilsen på datorer vad det gäller prestanda, cpu, m.m. Anyway, Datorn jag är ute efter SKA klara upplösningen 1600*1200 , Minst 1024 ram, Klara av spel som Battlefield 2. Gärna så att man kan bygga ut/ Rusta upp ( Kunna sätta in mer RAM osv) . Har ni nå förslag? Budgeten får helst inte överstiga 15.000 (absolute inte mer än 20.000 iaf)

Tack på förhand / Andreas

Jag måste tyvärr meddela att det troligen inte finns någon bärbar som uppfyller dina krav. För att klara BF2 och 1600x1200 får du lägga ut minst 21000-22000kr. Däremot har Widescreen blivit mer populärt bland tillverkarna så klarar du dig med 1680x1050 så finns det en hel del datorer i prisklassen 15000-20000kr.

Permalänk

Jag funderar på att köpa en ACER Aspire 5112 men vill uppgradera minnet till 2Gb. Funderar på vilken klockfrekvens som fungerar, läste nämligen på ACER's hemsida att 5110 serien går i 553/667 MHz och jag undrar om datorn klarar båda sorter. Vad är skilldnaden? Måste jag byta båda kretsarna på 512 Mb ifall min nya 1024 Mb går i en annan frekvens än den som de ursprungliga minnena har? Och vad betyder PC4200 respektive PC4300? De går ju båda två i 533 Mhz så vad egentligen skilldnaden?

Jag skulle bli ytterst tacksam om ni kunde tipsa mig om vilka minnen jag bör inhandla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martinchan
Jag funderar på att köpa en ACER Aspire 5112 men vill uppgradera minnet till 2Gb. Funderar på vilken klockfrekvens som fungerar, läste nämligen på ACER's hemsida att 5110 serien går i 553/667 MHz och jag undrar om datorn klarar båda sorter. Vad är skilldnaden? Måste jag byta båda kretsarna på 512 Mb ifall min nya 1024 Mb går i en annan frekvens än den som de ursprungliga minnena har? Och vad betyder PC4200 respektive PC4300? De går ju båda två i 533 Mhz så vad egentligen skilldnaden?

Jag skulle bli ytterst tacksam om ni kunde tipsa mig om vilka minnen jag bör inhandla.

Använd prisjakts minneskonfigurator:
http://www.prisjakt.nu/minneskonfigurator.php

Då fungerar det garanterat, men det kanske inte blir det billigaste alternativet billigare.

Permalänk
Citat:

Virtually any configuration up to 2GB can be reached using any combination of Kingston's 512MB and 1GB modules.

Så skrev prisjakts minneskonfigurator. Betyder det att jag kan välja vilken klockfrekvens jag vill eller saknas helt enkelt informationen?

Permalänk
Citat:

Så skrev prisjakts minneskonfigurator. Betyder det att jag kan välja vilken klockfrekvens jag vill eller saknas helt enkelt informationen?

Längre upp ska det finnas en lista på vilka moduler som är rekommenderade. Jag provade själv så det ska listas två minnen där. Klicka på "Add"-knappen så får du upp priser.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Längre upp ska det finnas en lista på vilka moduler som är rekommenderade. Jag provade själv så det ska listas två minnen där. Klicka på "Add"-knappen så får du upp priser.

Okej, ja där priset stod står ju även att det är PC4200 på 533Mhz. Men då är frågan, måste man ha just Kingston? Borde man inte kunna söka på alla DDR2-minnen på 533Mhz eller är risken att de inte fungerar?

Permalänk
Citat:

Okej, ja där priset stod står ju även att det är PC4200 på 533Mhz. Men då är frågan, måste man ha just Kingston? Borde man inte kunna söka på alla DDR2-minnen på 533Mhz eller är risken att de inte fungerar?

Nope, du måste inte ha kingston. Det borde fungera ändå med billigare minnen. Men det är ju ingen garanti. Det är ganska ovanligt att det inte fungerar.

Permalänk
Inaktiv

denna tråd e lite föråldrad nu

Permalänk
Medlem

ah.. jag blir bara mer o mer sugen på den där jäkeln =P ... ruskigt bra för bra pris... inte hört nån som sagt emot än heller...
verkar som det är dustinhome.se som det blir beställning ifrån...

några mer synpunkter av någon innan jag köper?:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097498

Permalänk
Medlem

Hej jag funderar på bärbar men är inte så insatt, har kollat ut en som jag trodde va bra men läste just att HP va att hålla sig ifrån....är det så?

har funderat på en HP Pavilion DV6386 är det inget att sattsa på då alltså?
Vad kan jag köpa istället om jag vill ha nått med ungefär samma prestanda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimboo
Hej jag funderar på bärbar men är inte så insatt, har kollat ut en som jag trodde va bra men läste just att HP va att hålla sig ifrån....är det så?

har funderat på en HP Pavilion DV6386 är det inget att sattsa på då alltså?
Vad kan jag köpa istället om jag vill ha nått med ungefär samma prestanda?

Som så många andra kan jag starkt rekomendera en NX9420 finns att köpa hoss dustinhome för 8995:- eller 9995:- med extra 1gb minne och bärväska.

Det enda negativa skulle jag säga är att den är stor så om man skall bära runt den mycket så blir det jobbigt men vill man ha bra prestanda så är den att rekomedera starkt.

Visa signatur

Desktop: | CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D | GPU: ATI Radeon RX 9070 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ashashiva
Som så många andra kan jag starkt rekomendera en NX9420 finns att köpa hoss dustinhome för 8995:- eller 9995:- med extra 1gb minne och bärväska.

Det enda negativa skulle jag säga är att den är stor så om man skall bära runt den mycket så blir det jobbigt men vill man ha bra prestanda så är den att rekomedera starkt.

Så du menar att det är likvärdig prestanda?

En annansak jag såg på dustin sidan, det stog att minnet levereras omonterat, menar dom då att man måste montera det själv? Är inte det snudd på omöjligt för en oinsatt som jag?

Vad är det för skillnad mellan ATI Mobility Radeon X1600 256MB, och nVIDIA GeForce Go 7200, 256 MB TurboCache? Vilket är bäst?

Och vad är det är skillnad mellan procesorerna? Ska man ha AMD eller intel? För och nackdelar?

Är föresten Dell nått att ha?

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Hej kimboo,

Har inga länkar till dem två datorerna du jämför så kan inte säga om dem är likvärdiga eller ej.

Att montera minnet är lätt, du bara tar bort en skruv på baksidan av datorn, tar bort luckan och stoppar i minnet; inte svårare än så på dem allra flesta datorerna.

ATI Mobility varianten av dem två korten är mycket bättre än det GeForce go kortet.

Intel är något bättre än AMD, men det är nog inget du kommer märka av, utgående ifrån att processorerna är jämnsnabba.

Inget fel på Dell

Lycka till

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
Hej kimboo,

Har inga länkar till dem två datorerna du jämför så kan inte säga om dem är likvärdiga eller ej.

Att montera minnet är lätt, du bara tar bort en skruv på baksidan av datorn, tar bort luckan och stoppar i minnet; inte svårare än så på dem allra flesta datorerna.

ATI Mobility varianten av dem två korten är mycket bättre än det GeForce go kortet.

Intel är något bättre än AMD, men det är nog inget du kommer märka av, utgående ifrån att processorerna är jämnsnabba.

Inget fel på Dell

Lycka till

Lyckades inte få till några länkar men gå in på dustin home och sök på
HP NX9420 C2D och HP PAVILION DV6386 2.0

Men jag blir ju lite fundersam när jag fick rekomenderad HP NX9420 fast nyss läste jag på forumet här på den där köp guiden att man ska hålla sig borta från HP, Hur är det? Om man ska det, vad ska man köpa annars? Nån som har nått tips?

Permalänk
Medlem

NX9420 har bättre grafikkort, bättre upplösning
DV6386 har större hårddisk, snabbare processor

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
NX9420 har bättre grafikkort, bättre upplösning
DV6386 har större hårddisk, snabbare processor

jo så långt är jag med också, men om jag ska spela lite men mest surfa lite blid behandling osv, och vill ha en dräglig laptop som allround maskin, vad är ett bra alternativ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kimboo
Lyckades inte få till några länkar men gå in på dustin home och sök på
HP NX9420 C2D och HP PAVILION DV6386 2.0

Men jag blir ju lite fundersam när jag fick rekomenderad HP NX9420 fast nyss läste jag på forumet här på den där köp guiden att man ska hålla sig borta från HP, Hur är det? Om man ska det, vad ska man köpa annars? Nån som har nått tips?

HP är ok. Jag har arbetat med datorer i över 10 år och haft arbetat med samt servat alla möjliga bärbara. Jag tror inte den som skrivit guiden har speciellt stor koll när denne rankar Acer som ett märke som är bättre än HP, FJC samt Toshiba. Acers Ferrari-serie är bra, övriga Acer är inte alls lika bra.

Permalänk

apropå minnen till laptop, kollar jag på prisjakts minneskonfigurator så kommer det upp
"Kingston HP/Compaq (KTH-ZD8000B/1G) 1GB" som rekomenderat minne
(1gb 667 mhz)
vad egentligen är skillnaden mot ett
"KVR667D2S5/1G"
som förövrigt är 200kr billigare hos min lokala datorbutik...
fortfarande 667mhz och 1gb.

Någon som vet vad skillnaden är?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=90639 <- 778kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=85800 <- 477kr

Visa signatur

Z97-A 4950K Gtx960 | Xbox 360

Permalänk
Medlem

Mycket bra guide!!! Har inte vart inne mycket på forumdelen tidigare men nu funderar jag på en bärbar till bland annat Photoshop, Illustrator och Maya, är väl Mac som gäller då eller?

Hur som helst, Under SKÄRM:

Citat:

[i]Om du spelar mycket spel, titta efter vad andra anser om skärmen till den bärbara du ska köpa och om den är gjord för spel. Om du bara ordbehandlar eller ska arbeta med bild spelar det inte lika stor roll.[/B]

Är det inte just vid bildbehandling som en bra skärm är absolut viktigast Fast bärbara kanske bara finns med TN-panel, vad vet jag

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att just nu finns Znote 6014W för 3.500:-
Källa: WWW.zepto.se

Perfekt studentdator

EDIT: Borde inte denna faq uppdateras

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Den dator du pratar om kostar egentligen 4.374,22 kr. Priset du talar om är exkl.moms. Det är dock ett bra pris. Dock måste man slänga i bättre hårdvara som mer ram då det bara ingår 256.

Visa signatur