Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cricka
Mitt bostadsområd har nyss fått fiber från Servanet och vi vill ha www.riksnet.se som leverantör, dom var i kontakt med Servanet men fick inget riktigt svar om dom skulle få leverera till oss eller ej. Så nu håller vårat bostadsområde på att mailbomba Servanet om att vi vill ha dom till leverantörer, ni kanske skulle kolla om ni kan få Riksnet, Riksnet erbjuder 100/100 för 169:- /mån villket är ganska billigt, jag har även varit i kontakt med www.ownit.se som oxå är bra leverantör men även dom fick "nobben".
Man kan ju undra om Servanet vill ha värdelösa leverantörer.. o andra sidan så verkar ju Servanet vara ett stort bluff företag som bara kammar in pengar och skiter sedan i sina kunder

Liten fråga bara, är det Servanet som bestämmer vilka ISP'er som ni får ta in till erat bostadsområde? Eller vad är det som begränsar att ni inte får ta in t.ex. Ownit (som enligt mig är en av sveriges bästa ISPer)

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem

Nuså, nu börjar de närma sig vad vi hade förut igen, nere på 700 kB/s utåt nu.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Var uppe i över 9meg/s tidigare i förmiddags, men nu på eftermiddagen sjuker farterna snabbt, 500kB/s nu, dock stabil ping ...
less man blir, hur är farterna för er andra som har fått nytt ip nu i veckan?

Permalänk
Medlem

Har ni fått ny IP m.m??
Jag har fortfarande kvar samma och samma jäkla skitfart!
just nu 700kbit/s i upload och ca 5 Mbit/s download

Permalänk
Medlem

Ring skycom så får du nya uppgifter, fast som sagt, nu på kvällskvisten är det lika jävla kasst som innan även med det nya ipnummret(som ska gå över den nya fibern till umeå) ...

EDIT:
Ringde upp dem idag, pratade ett bra tag med en kille om hastigheten, efter mycket snack så sa han att vi inte kunde förvänta oss att få 100/100 på kvällarna. När jag frågade vad man kunde förvänta sig att få, eller vad som är minimum man ska acceptera i hastighet på en 100lina, då man har runt 10mbit på kvällarna .. så sa han att vi borde kunna få iaf 20mbit till, men kunde inte svara på vad de garanterar som lägsta hastighet ... han skulle koppla över mig till deras chef, som aldrig svarade, så fick aldrig något svar...
Ska man acceptera under 10mbit på kvällarna? Då man betalar för 100 ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sjõbbe
Liten fråga bara, är det Servanet som bestämmer vilka ISP'er som ni får ta in till erat bostadsområde? Eller vad är det som begränsar att ni inte får ta in t.ex. Ownit (som enligt mig är en av sveriges bästa ISPer)

Ja tyvärr är det Servanet som måste godkänna leverantörerna, jag har försökt med ownit.se men de gick inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lizardus
EDIT:
Ringde upp dem idag, pratade ett bra tag med en kille om hastigheten, efter mycket snack så sa han att vi inte kunde förvänta oss att få 100/100 på kvällarna. När jag frågade vad man kunde förvänta sig att få, eller vad som är minimum man ska acceptera i hastighet på en 100lina, då man har runt 10mbit på kvällarna .. så sa han att vi borde kunna få iaf 20mbit till, men kunde inte svara på vad de garanterar som lägsta hastighet ... han skulle koppla över mig till deras chef, som aldrig svarade, så fick aldrig något svar...
Ska man acceptera under 10mbit på kvällarna? Då man betalar för 100 ...

Jag tycker att man ska ha ut minst 90% av det man betalar för oavsätt om det är dag eller natt, ta bara ownit.se, labs2 eller riksnet dom levererar samma hastighet alla tider på dygnet.

Visa signatur

äre så, skare vara så ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja tyvärr är det Servanet som måste godkänna leverantörerna, jag har försökt med ownit.se men de gick inte.

Jag tycker att man ska ha ut minst 90% av det man betalar för oavsätt om det är dag eller natt, ta bara ownit.se, labs2 eller riksnet dom levererar samma hastighet alla tider på dygnet.

Det intressanta är att labs2 ska ta över/har tagit över driften för skycom, så frågan är om man kanske ska testa att vända sig direkt till labs2 och se vad de säger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Det intressanta är att labs2 ska ta över/har tagit över driften för skycom, så frågan är om man kanske ska testa att vända sig direkt till labs2 och se vad de säger...

Nja, det är väl inte riktigt klart ännu. Kanske om någon/några timmar dock...

Taget från artikel i dag i NyTeknik:

"I dag torsdag ska aktieägarna i Labs2 rösta om Labs2-styrelsens förslaget att ta över Skycoms bredbandsnät, drift och supportverksamhet".

länk: http://www.nyteknik.se/art/47267

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biet
Nja, det är väl inte riktigt klart ännu. Kanske om någon/några timmar dock...

Taget från artikel i dag i NyTeknik:

"I dag torsdag ska aktieägarna i Labs2 rösta om Labs2-styrelsens förslaget att ta över Skycoms bredbandsnät, drift och supportverksamhet".

länk: http://www.nyteknik.se/art/47267

snälla snälla, hoppas de röstar för det ....

Permalänk
Medlem
Citat:

snälla snälla, hoppas de röstar för det ....

Tyvärr gjorde de inte det...

Nej, jag skojar bara

Labs2 tar nu över driften av SkyComs nät.

Fråga mig dock inte om hur det kommer att påverka driften i näten från och med nu (uppgraderingar eller dyl.). Jag är bara en "budbärare"

mvh

Permalänk
Medlem

labs2 kundtjänst har ju varit under all kritik iaf

de som står för driften verkar ha lite bättre koll, även om de inte uppgraderar innan det går i taket och 2 månader efter

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

Där ser man :>

http://www.labs2.com/pr/files/2006/kommunike_bolagsstamma_lab...

Nu är det bara att hoppas att Skycom linan blir lika snabb och bra som bredband2 linorna är

Visa signatur

äre så, skare vara så ?

Permalänk
Medlem

kan ju inte finnas en chans för det. det som jag läst om så här långt så verkar utrustningen i norrland (servanet) vara för kass för att det skall flyta. dvs att labs2 kommer behöva ha ett tag på sig innan dom kan börja reda upp åt er

Visa signatur

insert något finurligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
labs2 kundtjänst har ju varit under all kritik iaf

de som står för driften verkar ha lite bättre koll, även om de inte uppgraderar innan det går i taket och 2 månader efter

Jag är säker på att de (Labs2) gör så gott de kan. Att det har gått trögt har ju inte bara med dem att göra (bla har ju underleverantörer strulat). De tjänar ju pengar på att ha nöjda kunder, så att sinka nätet medvetet köper jag inte.
Dock har jag full förståelse för er med problem med "era" nät. Inte kul när det strular. Jag själv har BBB (Bredbandsbolaget) - adsl, så jag vet vad jag snackar om...

Jag skulle bara slutligen vilja citera en person som var på Labs2's bolagsstämma idag:

"- Intrycket när man pratar runt med företrädarna är att alla i Labs jobbar 200 procent för att hinna med allt som händer i bolaget. Man söker tex hela fem nya personer till bolaget, vilket ju är mycket med tanke på att man bara är 42 anställda."

Så jag tror nog att de gör sitt bästa för att Ni ska få ett fungerande nät till slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är säker på att de (Labs2) gör så gott de kan. Att det har gått trögt har ju inte bara med dem att göra (bla har ju underleverantörer strulat). De tjänar ju pengar på att ha nöjda kunder, så att sinka nätet medvetet köper jag inte.
Dock har jag full förståelse för er med problem med "era" nät. Inte kul när det strular. Jag själv har BBB (Bredbandsbolaget) - adsl, så jag vet vad jag snackar om...

Jag skulle bara slutligen vilja citera en person som var på Labs2's bolagsstämma idag:

"- Intrycket när man pratar runt med företrädarna är att alla i Labs jobbar 200 procent för att hinna med allt som händer i bolaget. Man söker tex hela fem nya personer till bolaget, vilket ju är mycket med tanke på att man bara är 42 anställda."

Så jag tror nog att de gör sitt bästa för att Ni ska få ett fungerande nät till slut.

ÄNTLIGEN!

som Fylking skulle sagt

Jahapp, då ligger man på runt 200kB/s, men som supportkillen sa, man kan inte förvänta sig mer av en 100/100 på kvällarna ...

Permalänk
Medlem

Mitt Bahnhof har iallafall puttrat igång rejält nu sen supportkillen påstod att han skulle felanmäla till stadsnätet.

Nu har jag riktigt bra resultat i TPTEST mot dom flesta servrar. Jag är nöjd

Permalänk
Medlem

Nya ipnummerna vi har fått från skycom ägs av labs2, kan vara intressant att veta. Även att dom skulle utöka kapaciteten (idag, fredag) sa dom när jag talade med dom igår.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Vadå sinka nätet medvetet? Är det någon påstått det eller?
De har så pass pressade priser så måste det vara en väldigt tight marginal i kapaciteten och då går det i taket tillslut, (men det kan knappast komma som en överraskning att en anslutning någonstans blir överlastad vilket inte sker över en natt) vet själv vad stadsnäten i snitt tar ut i avgift och hur mycket pengar som blir kvar till leverantören.

Visst att kapaciteten kan gå i taket från enskilda stadsnät till bredband2s knutpunkter, det köper jag! Men att de går trögt i hela södra sverige, det köper jag inte!

Att betala för en 30/30 eller 100/100 tjänst eller vad det nu är man har, så är det katastof att man ligger i hastigheter runt 200kb/sek, loss och höga pingtider tillhör. Jag hade inte klagat om jag haft 10mbit på kvällar med min 30/30 lina, men när jag sitter med runt 2-3mbit och allmänt kass kvalité på överföringar så är det klart man blir missnöjd med tjänsten. Det är trögt att surfa och spela va länge sedan jag kunde göra på kvällstid.

När man sedan felanmäller detta så är det fel på alla andras nät?
Tror knappast sunet, bredbandsbolaget, tele2 och bahnhof samtliga har problem som bredband2 vill påstå.

Det som har fått mig att byta är just den dåliga kundtjänsten. Jag hade kunnat leva med detta problemet i 1-2 månader eller vad det nu tar innan de uppgraderar. Men att få tillsvar att man inte har några problem och de bara stöter från sig allmänt har gjort att jag tröttnat.

Tur att man har stadsnät så man själv kan välja operatör. Väntar bara ut uppsägningstiden.

En före detta nöjd bredband2 kund!

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Vadå sinka nätet medvetet? Är det någon påstått det eller?
De har så pass pressade priser så måste det vara en väldigt tight marginal i kapaciteten och då går det i taket tillslut, (men det kan knappast komma som en överraskning att en anslutning någonstans blir överlastad vilket inte sker över en natt) vet själv vad stadsnäten i snitt tar ut i avgift och hur mycket pengar som blir kvar till leverantören.

Visst att kapaciteten kan gå i taket från enskilda stadsnät till bredband2s knutpunkter, det köper jag! Men att de går trögt i hela södra sverige, det köper jag inte!

Att betala för en 30/30 eller 100/100 tjänst eller vad det nu är man har, så är det katastof att man ligger i hastigheter runt 200kb/sek, loss och höga pingtider tillhör. Jag hade inte klagat om jag haft 10mbit på kvällar med min 30/30 lina, men när jag sitter med runt 2-3mbit och allmänt kass kvalité på överföringar så är det klart man blir missnöjd med tjänsten. Det är trögt att surfa och spela va länge sedan jag kunde göra på kvällstid.

När man sedan felanmäller detta så är det fel på alla andras nät?
Tror knappast sunet, bredbandsbolaget, tele2 och bahnhof samtliga har problem som bredband2 vill påstå.

Det som har fått mig att byta är just den dåliga kundtjänsten. Jag hade kunnat leva med detta problemet i 1-2 månader eller vad det nu tar innan de uppgraderar. Men att få tillsvar att man inte har några problem och de bara stöter från sig allmänt har gjort att jag tröttnat.

Tur att man har stadsnät så man själv kan välja operatör. Väntar bara ut uppsägningstiden.

En före detta nöjd bredband2 kund!

Ja man blir helt klart less, hoppas de fixar till det idag nu för oss skycom-sundsvall kunder ...

Permalänk

Tuggar på bra nu, ligger på 10mbit upp nu. Fast jag har ju en 30/30lina 8-/

Permalänk
Medlem

Med de nya IP-numret man fick, så går det liiite snabbare på DC. Men istället så har vanliga internet blivit sämre.

Förut när jag tankade en linux dist på Sunet's ftp, så gick det i cirka 3 meg/s och nu går det i 1.5 meg/s. Okej, med en 10/10 lina är ju inte det så dåligt, men att till 90% ligga runt 50-60 kbyte/s i både download och upload på DC är inte något jag tycker är bra.

15 oktober blir det Bahnhof 30/10 i alla fall, en kompis 2 våningar under mig, sitter med deras 100/10 lina och har aldrig haft problem.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem

Ny vecka

Vi får hoppas på förbättringar idag då

Visa signatur

äre så, skare vara så ?

Permalänk
Medlem

92Mbit UDP, 5Mbit TCP, samma både upp och ner.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gribber
92Mbit UDP, 5Mbit TCP, samma både upp och ner.

Yes, pratade med supporten idag, Jonas som jag pratade med, sa att uppgraderingen skulle gå igenom idag, MEN han kunde inte se att linan våran hade gått full någongång under helgen, och i fredags/lördags låg jag på ca: 40-100kB/s i upload, mycket underligt, men som sagt, får vänta och se vad som händer efter denna uppgradering. Men ring och stå på, verkar vara det enda sättet att få dem att få upp ögonen för problemet vi har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stabbe
Ja nu har jag fått mina nya uppgifter jag med o inte blir jag ju impad precis..
Visst, nedladdning av torrent så kommer jag upp i 60 mbit/s men uploaden är ju katastrofal. Skickade till en med BBB 100/10 o vi kom upp i 30 k som mest..nog ska man väl komma upp i betydligt mer.. lutar mer åt bahnhof iaf för min del.

Lappjävlarna kan snart fara..

Väldigt tråkigt med traffic shapping, men de kan dom ju fixa enkelt... BBB hadde oxå traffic shapping när dom bytte till 100/10 så man fick ringa och klaga på de.

Visa signatur

äre så, skare vara så ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Väldigt tråkigt med traffic shapping, men de kan dom ju fixa enkelt... BBB hadde oxå traffic shapping när dom bytte till 100/10 så man fick ringa och klaga på de.

Någon som märkte någon skillnad igår?
Jag gjort det då inte ....
Fungerar skit på kvällen, hyffsat på morgonen... i vanlig ordning...

Permalänk

Nu bor jag i en villa och har SkyCom, men det har blivit skillnad på torrenter där jag ligger nu på 15mbit upp ibland. För 2 veckor sedan kom jag bara upp i 2mbit

Permalänk
Medlem

Bahnhof

Jag kan ju iaf rekommendera Bahnhof till alla som bor i Sundsvall och har bredband genom servanet, jag har deras 100/10 tjänst och jag har alltid super på tptest, uploader i 3-4mb/s på DC och Torrent, tptest har jag 97-99mbit/s ner både TCP och UDP och uploaden ligger på 40-41Mbit/s TCP - Vilket är helt sjukt bra när det står "Högst 10mbit upload" .

Tummen upp för Bahnhof, har inte varit missnöjd en sekund.

Permalänk
Medlem

Pratade med dem, de hade gjort en mindre uppgradering igår, som inte gjorde någon skillnad, nätet gick fullt trots uppgraderingen. Han sa att varför de gjorde små uppgraderingar i taget berodde på att ekonomigruppen ville uppgradera en bit i taget, eftersom det kostade en hel del. Det var torrentarna som ställde till att nätet var proppat. Han sa även att en större uppgradering var beställd till den 15:e, dvs om nästan 2 veckor! vilket känns lite lång tid, och frågan är om vi då kommer att märka någon skillnad på hastigheten, antagligen inte, och vi får vänta till den 30:e till nästa uppgradering, sedan fortsätter det så .....
Pratade lite om labs2 uppköp också, enligt honom så hade han anställning fram till på fredag, därefter var det labs2 callcenter i Kiruna som skötte supporten...
Så på lördag/måndag kan man kanske testa att ringa igen och försöka få labs2 att få upp ögonen för problemet...
Ger dem till den 15:e att fixa det, annars blir det bahnhof för mig med.

Permalänk
Medlem

Delar av SkyComs linor har redan lagts över till Labs2, men migrering av hela nätet är inte gjort över en natt, tar lite tid att gå igenom alla avtal m.m. I samband med att detta görs så uppgraderas det där det behövs för att få kapacitet så det räcker och blir över. Har dock inga konkreta datum att ge ut.

Supporten flyttas inte förrän om ca 1-2 månader.