Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Mitt p180 levererades utan den där vga fläkt plast saken, men har den tjocka fläkten i underkammaren, har jag a eller b då? :S

Är du säker? Du verkar ha någon hybridversion i så fall. Vad beställde du för något, det vanliga silvriga, P180B eller P180 SPCR edition?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Mitt p180 levererades utan den där vga fläkt plast saken, men har den tjocka fläkten i underkammaren, har jag a eller b då? :S

samma sak för mig... ingen vgadukt, men en tjock fläkt...
köpte p180B från shg.biz

Visa signatur

"Get a life!" But? What lvl do I need 4 that?

Permalänk

En fråga:
Hur upplever ni ljudet från orginalfläktarna?

Läste att de låg på ca 26dB (Utom den i nätaggstunneln som lät 17dB). Ändå var luftflödet bara 39 cfm. 26dB verkar riktigt mycket men har även upplevt en gång att en 18dB papst lät f-n så mycket mer än en 24dB Zalman. Så, hur ljudliga är orginalfläktarna egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twallsten
En fråga:
Hur upplever ni ljudet från orginalfläktarna?

Läste att de låg på ca 26dB (Utom den i nätaggstunneln som lät 17dB). Ändå var luftflödet bara 39 cfm. 26dB verkar riktigt mycket men har även upplevt en gång att en 18dB papst lät f-n så mycket mer än en 24dB Zalman. Så, hur ljudliga är orginalfläktarna egentligen?

Helt uppåt väggarna skulle jag vilja säga.

http://www.silentpcreview.com/article255-page5.html

Där har du riktiga tester från fläktarna.

Papst har ingen fläkt som låter 18dBA vid 12V, i alla fall inte vid ca en meters avstånd. Tillverkares siffror måste man alltid ta med en nypa salt eftersom de inte uppger A) från vilket avstånd de mätt och B) under vilka förhållanden (bakgrundsljud, vinkel etc) som de mätt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

tack för länken! Tycker ändå att 20db inte låter så fantastiskt lågt, så frågan kvarstår, hur upplever ni ljudnivån från fläktarna? Hörbara eller icke (low setting alltså)

Siffrorna är förresten från manualen till 180, och ang papstfläkten var det för länge länge sen, var en 60mm om jag inte missminner mig.

Permalänk

ja tycker min burk låter utav bara den... men ja ska inte skylla på p180-fläktarna... jag har inte vant mig vid mitt grafikkort än, och nätagget är den enda komponenten ja inte bytt ut nu, så d är nästan troligare att det är nån av dom som låter...

men ja lekte lite mellan låg-medel-hög, och högre än va dom låter på låg tycker ja inte en fläkt ska låta... (nu pratar vi öppen låda med huvet precis brevid)

Visa signatur

"Get a life!" But? What lvl do I need 4 that?

Permalänk
Medlem

Oh vad krångligt.

Finns det någon länk ifrån db webhallen eller Dustin som har den nya versionen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Oh vad krångligt.

Finns det någon länk ifrån db webhallen eller Dustin som har den nya versionen?

Med p180b så får du garanterat rev 2 iaf. Gällande fläktarna så är de väldigt tysta i läge 1, men låter en hel del (mest pga luftflödet) i läge 2, 3. Alla 3 fläktarna är tricool-varianten i rev 2.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Denna är då alltså rätt?
http://www.webhallen.com/prod.php?id=62215&traff=1 och denna: http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010097930

Ja, det var precis den jag köpte från dustin (fri frakt ). Det finns en annan svart variant som heter P180 SPCR (Silent PC Review) edition, och den är inte garanterat rev 2. Det gäller dock för P180B.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Är du säker? Du verkar ha någon hybridversion i så fall. Vad beställde du för något, det vanliga silvriga, P180B eller P180 SPCR edition?

Köpte det silvriga på webbhallen, står inte att de är B och de vet itne heller, jag frågade.

Och ja, jag är säker på att jag inte har vga viadukten och att jag har en tjock fläkt

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Så här är min dator placerad:
Ena bilden är från framifrån och den andra vid väggen.
http://img97.imageshack.us/img97/6325/dsc00010tp7.jpg
http://img97.imageshack.us/img97/8404/dsc00009ws8.jpg

ÄR det ok har ha en antec p180b? Blir det något värme problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parse
Så här är min dator placerad:
Ena bilden är från framifrån och den andra vid väggen.
http://img97.imageshack.us/img97/6325/dsc00010tp7.jpg
http://img97.imageshack.us/img97/8404/dsc00009ws8.jpg

ÄR det ok har ha en antec p180b? Blir det något värme problem?

Du kunde inte gjort bilderna lite större? Ser yu inget..

Sen så köpte jag en p180 Silver för ca 2 veckor sen från datorbutiken och fick den nya versionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twallsten
tack för länken! Tycker ändå att 20db inte låter så fantastiskt lågt, så frågan kvarstår, hur upplever ni ljudnivån från fläktarna? Hörbara eller icke (low setting alltså)

Siffrorna är förresten från manualen till 180, och ang papstfläkten var det för länge länge sen, var en 60mm om jag inte missminner mig.

Ärligt talat lyssna på Ackelind... Tillverkarens specar säger INGENTING. Att Scythes fläktar bara ger ifrån sig 8-9db är helt enkelt inte sant för då skulle de inte höras alls vilket de gör. Ok?
20dB är väldigt lågt för standard rpm om det är sant.

Mer om tri-cool fläktarna kan sägas att de kan börja "knäppa" ibland och man behöver knäppa till dom för att sluta. Lager eller motorn som inte ligger rätt i. Detta är vanligt för dessa fläktar.

Om man har semipassiva kylare som Ninjan och Vm-102 eller andra kylare som är väldigt tysta i sig så kan jag varmt rekommendera fläktbyte till Yate Loon-baserade fläktar som Nexus. Om ni har passiv nätdel så rekommenderar jag att ha Papst i lägre kammaren då den jobbar bättre under hög impedans än YL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Mitt p180 levererades utan den där vga fläkt plast saken, men har den tjocka fläkten i underkammaren, har jag a eller b då? :S

Tror att du har den nya, det ska tydligen följa med en tjock fläkt på den nya också, skillnaden lär vara att den inte är 30 någonting tjock (38?) utan den är antagligen något "slimmare".

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem

Den gammla fläkten är ju 38mm, och min ligger nog i den tjockleken. På nya ska väll alla fläktar vara identiska? Jag har en hybridverison :D:D

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag har den gamla versionen av P180, den tjocka fläkten är tystast.
Fläkten i taket för oljud ibland så att man måste stanna den med handen för att det ska sluta.
Tycker inte alls att fläktarna är så värst tysta.

Länka gärna till några bra fläktar.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Jag har den gamla versionen av P180, den tjocka fläkten är tystast.
Fläkten i taket för oljud ibland så att man måste stanna den med handen för att det ska sluta.
Tycker inte alls att fläktarna är så värst tysta.

Länka gärna till några bra fläktar.

Båda fläktarna är ju ställbara. På högsta är den 25mm tjocka fläkten mest högljudd, men på lägsta är den tystast. I alla fall enligt SPCR som har testat fläktarna på riktigt.

http://www.silentpcreview.com/article255-page5.html

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Båda fläktarna är ju ställbara. På högsta är den 25mm tjocka fläkten mest högljudd, men på lägsta är den tystast. I alla fall enligt SPCR som har testat fläktarna på riktigt.

http://www.silentpcreview.com/article255-page5.html

Alla tre är på lägsta nivån. Måste införskaffa mig några bättre och se om det gör skillnad. Det låter ju inte jättemycket men man hör ju fläktarna klart och tydligt på ett några meters avstånd.
Orginalfläkten på scythe ninjan snurrar på i strax under 1000rpm. Det borde inte vara den som låter, svårt att avgöra.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

Var och köpte ett P180B på webhallen idag. Var ett P180B på förpackningen men SPCR på chassi dörren avslöjade något annat när jag öppnat förpackningen.. :/

Är det väldigt stor betydelse om man har SPCR eller P180B versionen?
Blir bara förvirrad för det verkade som att SPCR versionen var en nyare version än P180 med förbättringar men samtidigt har P180B ännu mer förbättringar mot dom två tidigare versionerna?

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett P180Spcr från webhallen för några veckor sen. ack vilket chassi! , tog bort den gigantiska fläkten i botten å satte i en smalare för annars hade inte mitt Hiper type-r fått plats ^^,
Jag fick också med den otorligt plastige och klumiga 'grafikkortskylaren' . men den slängde jag bort snabbare än kvickt. som jag ser de nu är det nog bara nätagget som låter, så jag tänkte skruva och byta fläkten i de. om man vågar^^,

super chassi i övrigt. man blir nästan kär i sin dator

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk

Är det någon som provat att klippa/skära bort fläktskydden (rutnätet i metall dvs) som sitter på över/bakre fläktarna? Gör detta isåfall någon skillnad ljudmässigt?

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexxamannen
Är det någon som provat att klippa/skära bort fläktskydden (rutnätet i metall dvs) som sitter på över/bakre fläktarna? Gör detta isåfall någon skillnad ljudmässigt?

ja du . ingen aniing, och jag har ingen lust att prova. men att borra hål nere i kanten på påten som skiljer nätaggskammaren och Hdd kammaren är att rekomendera.
annars blir de mycket sladdar. ^^,

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twallsten
tack för länken! Tycker ändå att 20db inte låter så fantastiskt lågt, så frågan kvarstår, hur upplever ni ljudnivån från fläktarna? Hörbara eller icke (low setting alltså)

Siffrorna är förresten från manualen till 180, och ang papstfläkten var det för länge länge sen, var en 60mm om jag inte missminner mig.

20dB är ju en vanlig viskning vilket jag tycker är normalt för en "tyst" fläkt.
Den förflyttar luft, svårt att göra det utan att skapa ett lufttryck.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

omnia: Appropå att borra hål i den skiljeplåten; jag har läst om flera som rekommenderar det, men om man har P180B verkar det inte behövas. Jag har den senaste versionen, och där finns redan ett fint förfabricerat hål i nedre kanten av plåten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seeco
omnia: Appropå att borra hål i den skiljeplåten; jag har läst om flera som rekommenderar det, men om man har P180B verkar det inte behövas. Jag har den senaste versionen, och där finns redan ett fint förfabricerat hål i nedre kanten av plåten.

jepp. får bli så när jag får mitt nya nätagg.
vad är det mer för skillnad på versionerna än hål i pci plåtarna , och de lille hålet i skiljeplåten, anyone know's ?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Det här verkar ju aningen struligt med gamla o nya modeller, var kan jag köpa den senaste modellen av P180 i SILVER (snyggast) ,vill inte ha ngt annat gammalt.....
Någon som har inhandlat nyligen o fått den senaste i silver?

Bilder i såna fall åsså por favor...

Mvh,

//p

Visa signatur

[E8400@3.6 Ghz, (Nuctua NH-U12P SE2) [4X 2GB Corsair XMS2 Xtreme@1100Mhz] [ASUS P5Q-E] [XFX 8800GT 512MB Std] [2xSATA Samsung 200GB+1x500GB+1TB Seagate+1 WD Raptor 74GB Win 7 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Köpte min för en månad sen på Datorbutiken och det var den nya.

Permalänk
Medlem

Tackar o bockar för info coopish...."ler"

Visa signatur

[E8400@3.6 Ghz, (Nuctua NH-U12P SE2) [4X 2GB Corsair XMS2 Xtreme@1100Mhz] [ASUS P5Q-E] [XFX 8800GT 512MB Std] [2xSATA Samsung 200GB+1x500GB+1TB Seagate+1 WD Raptor 74GB Win 7 Ultimate]