Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

CPU temp över 90?

Ok... testade först i tråden för stationära datorer men inser att frågan hade nog passat bättre här...

Fick tag på en sleten dator från en kompis eftersom den inte fungerade enligt honom... kastade in TinyXP och den startade upp...

Det är en PB dator och eftersom moderkortet var något mellanting mellan ett mini.itx och ett normalt tänkte jag använda det i bilen om datorn fungerade...

Problemet är att jag har skyhög cpu temp... i BIOS säger den att tempen är ungefär 80 grader och speedfan påstår att den är runt 90-95 hela tiden i windows även om CPu'n inte jobbar...

har tagit loss allt och damsugit ur kylflänsen, kollat kylpasta osv men tempen ligger fortfarande lika högt...

Vcore ligger på 1,8V ungefär men det går tydligen inte att ändra det på något sätt så den verkar inte överklockad...

Datorn fungerar, chansar på att köra den för att se vad som händer, så därför funderar jag om sensorn kan vara fel eller ngt... den är itne inbyggd på ngt sätt utan sitter som en liten mojäng i utrymmet under processorn, ska den ligga emot den eller vara "fritt" i luften under...

När jag känner på kylflänsen känns den inte varmare än den på mina 2 andra stationära som har en CPu temp på 35-40 grader...

Så, vad tror ni snillen om detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sensorn har fått sig en törn känns inte flänsen varm eller luften för övrigt runt omrkring är det inga probs what so ever...

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syn7e7ik
sensorn har fått sig en törn känns inte flänsen varm eller luften för övrigt runt omrkring är det inga probs what so ever...

trevligt, då fortsätter jag att köra med den helt enkelt... kände på den nu med efter att ha haft den på ett par timmar men den känns ändå itne överdrivet varm...

Lite halvläskigt att aldrig ha en aning om vad ens CPU temp ligger på däremot... finns det något annat sätt som man kan tänkas mäta det på!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har problem med tempsensorn på ett moderkort jag med som visar mellan 118 och 124 grader Celsius. Inget att bry sig om. Tråkigt bara att den inte funkar som den ska.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naesstrom
trevligt, då fortsätter jag att köra med den helt enkelt... kände på den nu med efter att ha haft den på ett par timmar men den känns ändå itne överdrivet varm...

Lite halvläskigt att aldrig ha en aning om vad ens CPU temp ligger på däremot... finns det något annat sätt som man kan tänkas mäta det på!

Det är när cpuflänsen inte är varm som du ska bli orolig, då betyder det att processorn inte överför mycket värme till flänsen utan stannar kvar i cpun.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Ja det också men eftersom han sa att han dammsugit och kollat pastan osv osv så tycker jag inte att han ska oroa sig.
Men ettis har helt rätt när en fläns Inte är varm ska man vara lite orolig då det betyder att värmeöverföringen Inte är bra vilket resulterar i en förmodligen väldigt varm cpu.
Sorry att jag inte sagt det tidigare men på grund av omständigheterna så tyckte jag inte att det var nödvändigt.
//Syntan

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk

Flänsen är inte helt kall... och efter jag hade haft den på ett par timmar igår och installerat lite mer program och sånt så kändes den mera som den på mina andra stationära... tror helt klart att det är sensorn som har ballat ur nu på den...

Hade lite problem med att explorer.exe pendlade mellan 3-80% cpu med så ska nog kasta in en "stor" version av xp... men den fick ju jobba lite i alla fall och det började inte ryka så jag antar att den fungerar

Visa signatur