Hej
En vän till mig bad mig om hjälp angående sitt trådlösa nätverk. Tänkte kolla runt lite innan jag sätter igång att fixa det.
Så här är det. Han har en bärbar dator med ett Cisco Wlan kort i (som man sätter i sidan på datorn. Alltså inte inbyggt.) Sen har han en Dlink router. TROR det är D-Link DSL-G624T. Dock inte helt säker. Hur som helst så stödjer kortet 11MBit och routern 54MBit.
När han har datorn jämter routern har han utmärkt signalstyrka. Flyttar han där imot datorn 3-4 meter så får han låg. Låter han den stå nära routern så går signalstyrkan upp å ner från utmärkt till låg.
Det första som slår mig är att man kanske borde uppgradera mjukvaran i routern. Den har nog med 99% säkerhet aldrig blivit uppdaterad.
En andra tanke jag har är om två olika märken funkar halvbra ihop? Men samtidigt borde det inte kunna vara det efter som alla kör med en viss standard? Annars hade ju hela hotell idén med att man ska kunna jobba på hotellet man är på falla?
Kan det vara så att kortet eller routern är sönder? Har själv haft 3! st dlink routrar och alla har gått sönder. Jag kommer aldrig mer äga en dlin router
Tacksamm för hjälp
Jag har ett Cisco PCIMA kort också, man kan reglera strömstyrkan till antennen på det, blev som natt och dag för mig när jag drog upp det till max. Dock tror jag det kräver att man har Ciscos egna drivrutiner och skit program.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.