Hur vet jag + och - polerna på ett "neon" rör.

Permalänk
Medlem

Hur vet jag + och - polerna på ett "neon" rör.

Jag har "neon" (det är inte riktig neon) rör i datorn och i skolan (jag går i 8:an) så tävlar vi i vilken grupp som gör snyggast lådbil. Hur gör jag för att sätta neon rören på lådbilen? jag har förståt strömstyrkan och så men jag fattar inte vad som är + och - polen.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

borde stå en liten markering på röret/kabeln

Permalänk

hmm, tror att du menar ccl rör va ?, vad har du för batteri ?, eftersom röd är den som ger ström skulle jag ge en säker chansning på att du tar röd/gul till plus o svart till minus

Permalänk

Precis. Jag hoppas du har "dosan" (invertern) för röret, annars kommer du inte få det att lysa. Röret behöver nämnligen upp emot 1000V för att "starta" och sedan går det på runt 180V om jag inte mins fel. Allt detta fixar invertern vilken du kopplar till 12V DC.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

röret går inte på plus o minus, de går på nån sorts växelspänning...
...med nån konstig frekvens

Permalänk
Medlem

Men inverten går på likström, 12v, den svarta är förhoppningsvis jorden, den röda matning.

Permalänk
Medlem

Neonrör har inget + eller - eftersom dom e gasdrivna så du kan koppla hur du vill alltså plus i ena änden och minus i andra och d spelar ingen roll hur du vänder sladdarna, och det är så när gasen laddas upp så får dom färgpulvert i neonröret att lysa och på så sätt lyser ett neonrör!!! ett trix du kan göra är att ta ett vanligt lysrör och gå och ställa dig under en riktigt kraftig elgata, så lyser röret av den laddade atmosvären runt dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anexus
ett trix du kan göra är att ta ett vanligt lysrör och gå och ställa dig under en riktigt kraftig elgata, så lyser röret av den laddade atmosvären runt dig

Det är riktigt fränt. Skrämde skiten ur farsan på jobbet närjag hittade elcentralen

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anexus
Neonrör har inget + eller - eftersom dom e gasdrivna så du kan koppla hur du vill alltså plus i ena änden och minus i andra och d spelar ingen roll hur du vänder sladdarna, och det är så när gasen laddas upp så får dom färgpulvert i neonröret att lysa och på så sätt lyser ett neonrör!!! ett trix du kan göra är att ta ett vanligt lysrör och gå och ställa dig under en riktigt kraftig elgata, så lyser röret av den laddade atmosvären runt dig

Du har rätt men ändå inte. "Neon" rör lyser enbart med röd färg. Man använder dock andra ädelgaser som argon för att uppnå andra färger.
Ett ett lysrör med valfri ädelgas innehåller inget färgpulver, utan den höga spänningen får atomerna att exciteras (laddas upp). Detta är inget önskvärt för atomerna som vill gå tillbaka till sitt normala tillstånd.
De måste då avlägsna sig energin för att komma tillbaka i sitt rätta skal, när detta händer så är det i form av ljus.
Alla ädelgaserna upptar och avger olika mycket energi vid excitering och en viss mängd energi resulterar i en viss färg. Därför får de också olika färger.

Oj.. Vad jobbigt och långt det blev

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.