xbox 360 fläktljud? hur illa?!

Permalänk

xbox 360 fläktljud? hur illa?!

Ni som har en 360.

1. Hur illa låter egentligen fläktarna? Jämfört med gamla xbox 1 alltså, en sådant har jag och det finner jag uthärdligt även om det låter en del högre än t.ex gamecube.

2. Tror ni att fläktarna kommer att låta mindre, dvd-läsaren tystare, etc. efter några versioner av konsolen kommit ut. Typ att dom tillverkare tystare fläktar om nåt år eller så...?

3. Jag tänkte att jag var smart och kunde stänga in ljudet genom att ha 360n i ett tvbänk/videoskåp med glasdörrar (men öppet där bak istället för ventilation, men tror ni trådlösa handkontrollens "signal" når igenom?

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Avstängd

1. Jag själv tycker inte att min 360 låter speciellt mycket. Har sett att vissa klagar på den och säger att den låter som en dammsugare. Jag har Toshiba-Samsung-läsaren i min... och Hitachi-läsaren ska tydligen låta lite mer.

2. Eventuellt så kanske de använder några andra fläktar till den nya versionen som kommer...

3. Jadå det ska absolut inte vara något problem. Det är ganska lång räckvidd på dem. Jag testade att gå in i ett annat rum här hemma. Och det är en betongvägg som skiljer dem åt. Fungerade bra. Så att en glas/trädörr ska inte vara något problem.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

1. Låter faktist mycket, det som låter mäst är dock när CD'n spinner upp, beror oxo på skivor dock, vissa skivor får den att låta enormt.

2. Inge aning.

3. Ingen bra ide alls, ifall du frågar mig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

om du e riktigt chinkig kan du öppna och byta fläktar

Permalänk
Medlem

PS3 kommer vara knäpptyst, om det är viktigt för dig...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag

Allt är relativt...

Testa fråga vad dem som har asfaltsmattor, datorn i garderoben, och sånna nojjor (stavning??) om dem tycker att PS3 är knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Har varit hos mina kusiner som äger Xbox 360 och jag tyckte inte att den lät så förskräckligt mycket som alla påstår. Det gäller väl bara de enheter som skeppades till releasen.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem

1: Min 360 låter förjäkla illa tycker jag. Kör alltid med hög volym på stereon för att slippa höra den.

2: Dem kan ju inte få den o låta mer iaf, så kanske blir bättre med nyare maskiner

3: Det skulle nog inte bli några problem med handkontrollen, men kan kanske bli värmeproblem om den inte får tillräckligt med sval luft.

Permalänk
Medlem

1) Min är nästan knäpptyst. Det enda jag hör är när DVD-läsaren sätter igång, men det ljudet dränks sedan av själva spelljudet när man börjar spela. Jag har ett bra ljudsystem (med normal volymnivå på, vad jag vet ), kanske därför jag inte hör något.

2) Ptja, iom revideringen efter årsskiftet kanske fläktarna slipper ösa på lika fullt som nu. En ny, mindre och snäppet vassare processor ska sitta på de nya 360:n som löser värmeproblem. I det flesta fall när folk klagar så tror jag att det faktist är DVD-läsaren som är boven med att skapa "oljud", inte fläktarna i själva konsollen.

3) Som några andra redan har sagt; att stänga in 360:n i ett skåp vore katastrofalt, då den t.o.m. överhettar i vissa fall när den är välventilerad.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag

Det var inte alls det trådskaparen frågade om, därav läs §3.2 3.3.

Åter till topic, alla.

Permalänk
Medlem

1) Har tyvärr ingen Xbox 1 så jag kan inte jämföra men 360n låter inte speciellt mkt. Det som låter är när dvd-spelaren drar igång men så länge det inte är en stumfilm man tänker titta på eller om man gillar att spela med ljud så störs man inte.

2) Tror inte att man kommer att märka speciellt stor ljudskillnad mellan konsollerna då det, precis som Skirn säger, är dvd-läsaren som för mest oljud och inte fläktarna.

3) Stänga in = dålig idé. Om du dock verkligen kan få det välventilerat (mer fläktar ) så borde handkontrollens signal inte ha några problem att gå igenom glas.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk

Jag har sökt lite efter decibel-test, utan framgång. Nån som har nån länk till där decibel-nivåerna mellan xbox1 o 360 syns?

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite...

efter att ha övervägt att skaffa mig en egen julklapp har ja insett att Xbox360 har flest intressanta spelreleaser och funderar på en sådan.

men när kommer den nya (kanske tystare) versionen med mindre processor?
är det bestämt? något datum?

kanske låter löjligt men det känns säkrast o vänta på den versionen om man nu ska köpa en=/
tackar för trådlånet
/Fox

Visa signatur

jag e jag

Permalänk
Medlem

Re: xbox 360 fläktljud? hur illa?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hellspawn1
Ni som har en 360.

1. Hur illa låter egentligen fläktarna? Jämfört med gamla xbox 1 alltså, en sådant har jag och det finner jag uthärdligt även om det låter en del högre än t.ex gamecube.

2. Tror ni att fläktarna kommer att låta mindre, dvd-läsaren tystare, etc. efter några versioner av konsolen kommit ut. Typ att dom tillverkare tystare fläktar om nåt år eller så...?

3. Jag tänkte att jag var smart och kunde stänga in ljudet genom att ha 360n i ett tvbänk/videoskåp med glasdörrar (men öppet där bak istället för ventilation, men tror ni trådlösa handkontrollens "signal" når igenom?

Fläktarna låter inte så mycket, det är bara dvd läsaren som låter lite mer.

Vet ej.

Ja dne går igenom. Men det kommer inte stänga in så mycket ljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har sökt lite efter decibel-test, utan framgång. Nån som har nån länk till där decibel-nivåerna mellan xbox1 o 360 syns?

sålänge du håller dig borta från Riiiidge Raaacer! verkar det iaf hålla sig på en uthärdlig (nåja..) nivå.

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2005/1216/ubiq137.htm

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fox
lånar tråden lite...

efter att ha övervägt att skaffa mig en egen julklapp har ja insett att Xbox360 har flest intressanta spelreleaser och funderar på en sådan.

men när kommer den nya (kanske tystare) versionen med mindre processor?
är det bestämt? något datum?

kanske låter löjligt men det känns säkrast o vänta på den versionen om man nu ska köpa en=/
tackar för trådlånet
/Fox

Nej det är inget exakt satt. Det kommer inte heller att vara någon stort jippo med "new improved Xbox360" utan skiftet kommer att ske succesivt troligen första halvåret nästa år i den takt som 90nm-varianten säljs ut och 65nm-varianten då tillverkas.

Alltså, vill du ha en Xbox360; köp en Xbox360. Sitt inte och vänta på en konsoll som kanske är lite tystare och som du kanske kan få tag på i början av nästa år.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk

matte010 - Nej, men däremot så kan konsolen när som helst dö, något som förhoppningsvis kommer att åtgärdas.
Det är lite tragiskt när det gått mer än 6 månader från tillverkningen, och fortfarande så blinkar sisådär 5+% av alla 360s röda inom tre månader...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Men ljudet från 360 är inget man stör sig på, efter som det låter bara när man spelar och då över röstar ljudet från tv 360:n även om man har rätt lågt ljud. Ser man på film, spelar acrad spel, lyssnar på musik osv så hörs den nästan inget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Men ljudet från 360 är inget man stör sig på, efter som det låter bara när man spelar och då över röstar ljudet från tv 360:n även om man har rätt lågt ljud. Ser man på film, spelar acrad spel, lyssnar på musik osv så hörs den nästan inget.

Sant, fast stämningsmoment i vissa survival horror etc. vill man ju inte få förstörda av en hårttorkshög fläkt eller cpu som knarrar allt för högt hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
sålänge du håller dig borta från Riiiidge Raaacer! verkar det iaf hålla sig på en uthärdlig (nåja..) nivå.

http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2005/1216/ubiq137.htm

Jaha, och för oss som inte förstår kinesiska då? (eller koreanska, japanska, lr vad det nu var) hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte min XB360 har nåt relativt högt ljud, det är endast när en dvd snurrar igång som ljudet blir rätt högt beronde på spel.. :S
Och jag tycker inte det är llönt att vänta på nya revisionen.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

1. Jag tycker fläkten(arna) låter väldigt mycket faktiskt, men dvd läsaren tar ändå priset, när den väl jobbar låter den sinnesjukt mycket!
Äger inget xbox 1 men kan nästan garantera att 360'n låter bra mycket mer.

2. Ingen aning, chansar på nej.

3. ja kontrollen kommer fungera utan problem, men det är nog inte direkt säkert att göra så med tanke på hur pass mycket värme 360'n genererar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sant, fast stämningsmoment i vissa survival horror etc. vill man ju inte få förstörda av en hårttorkshög fläkt eller cpu som knarrar allt för högt hehe

Jaha, och för oss som inte förstår kinesiska då? (eller koreanska, japanska, lr vad det nu var) hehe

nänä, men Japparna använder ju samma siffror trots allt.

Citat:

Xboxダッシュボード起動時 38.5dB
DVD再生時 38.6dB
リッジレーサー6起動時 54.8dB

alltså i tur och ordning, maskinen på tomgång, med film, och med spel (om det enbart gäller just Ridgeracer får nån annan klura ut)

det bekräftar vad de flesta upplever, det är läsaren som står för det värsta. 38dB är mycket störande enligt mig, men 55dB är helt outhärdligt. mätningen är iof gjord rätt nära maskinen, men det gör inte så stor skillnad i hur det upplevs irl faktiskt.

gränsen för när en projektor börjar bli riktigt störande när man ser film i tystare partier är mellan 25-30, tänk sen på att dB-skalan är logoritmisk.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: xbox 360 fläktljud? hur illa?!

Citat:

Som du kan läsa av diverse kommentarer är det här med ljudnivå väldigt individuellt, en del störs inte alls av ljudet medans en del störs en hel del. Själv tycker jag att Xbox 360 har en hög ljudnivå, och det går tyvärr inte att åtgärda den utan att bryta garantin.

Är man beredd att bryta garantin kan man: byta ut kylpastan för effektivare kylning, byta ut fläkten (fläktarna) mot tystare variant, mixtra med DVD-läsaren för tystare läsning.

Jag gick ett steg längre

Citat:

Den nya revisionen kommer att ha lite mindre värmeutveckling vilket leder till att fläktarna inte behöver jobba lika hårt när man spelat i några timmar - men fläktarna kommer antagligen vara av samma sort (Delta).

Skillnaden i ljudnivå blir antagligen högst marginell.

Citat:

Helt instängd är antagligen inte bra, men har du luft omkring boxen och en öppning baktill så kan det fungera.

Jag vill inte att vi ska hamna offtopic men måste ändå nämna att PS3 inte alls ska vara ljudlös - rapporter säger att den har en ljudnivå på 28db och att Sony hade stora problem med överhettade Playstation 3 på Tokyo game show. Men eftersom den inte lanserats ännu så vet ingen hur den "officiella" versionen kommer att vara - ska bli intressant att se

Permalänk
Medlem

1) Inte märkt av så mkt, den är tystare än min gamla PS2.

2) Ingen aning. Tänk om nästa version efter den nya kommer vara äääännu tystare.. omg, lika bra att inte köpa någon, det kan ju komma något bättre i framtiden. ^^

3) Nemas problemas.

Jag har inte haft problem med att stänga in 360 i ett stycke sådan här:

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk

Frågan är hur många decibel ett vanligt xbox 1 ger, om det är stor skillnad. I spelbutiker hör man ju inte direkt från 360n i deras monter o jag känner ingen jag kan lyssna hos.

Kanske är smart att vänta på revisionen, hoppas den kommer upp direkt i början av -07. Hur kan man utläsa på kartongen eller konsolen att det är den versionen? Står det typ 1.1, eller 2.0 eller nåt sånt?

Visa signatur