Dator->Förstärkare->Högtalare

Permalänk

Dator->Förstärkare->Högtalare

En mycket dum fråga, men vill vara 100% på att jag inte förlorar någon prestanda, därav frågan.

Har fram tills för en månad sedan alltid kopplat datorn->förstärkare genom 3 analogasladdar, och använt mig av Multi Channel Input.

Fråga 1 blir; Vad är fördelar/nackdelar med Multi Channel Input? Vet ärligt talat inte varför jag använde mig av det. Bara blev så.

Då jag inte kollar på film genom datorn, så behöver jag inte surround-ljud. Vad jag behöver är bra tryck när jag lyssnar på musik, samt ljud genom alla 5 högtalare som jag har.

Har som sagt kopplat genom Multi Channel, fram tills för 1 månad sedan. Då testade jag att koppla det genom DVD-uttagen i förstärkaren, vilket funkade utmärkt även det. Behöver då bara 1 sladd.
Funkat fint fram tills idag då left-channel av någon anledning la av.
Kopplade då istället sladdarna till något som heter DTV/CBL i förstärkaren, och det funkar fint även det.

Fråga 2 blir; Spelar det någon roll i vilken av dessa uttag jag kopplar in det? Nån skillnad på ljudkvalite? Har försökt jämföra DVD med DTV/CBL men hör ingen skillnad, så det är uppenbarligen ingen stor skillnad om det är någon alls. Men vill ändå veta.