Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

bra och billiga utbildningar till unix??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Nu är du på hal is. Om du läst det du citerade tydligare så skulle du se att han vill lära sig Unix, därmed inga krav på UNIX. Visst finns det ett par UNIX där ute, Solaris, AIX, HP-UX, Tru64, UnixWare, IRIX, z/OS (säkert fler som jag glömt och nu ryktas det t.om. om att Mac OS X 10.5 ska registreras som UNIX 03) men av de UNIX/Unix-like som fortfarande hänger kvar idag är *BSD är det som har sina rötter närmast UNIX PDP-7 från 1969.

Vill man få jobb inom UNIX idag 2006 så är väl det väl knappast intressant vad som kallades Unix för typ två generationer sedan?

Tror knappast frågeställaren tänkt sig ett arbete inom den historiska fakulteten på Berkley. Eller vad tror du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Vill man få jobb inom UNIX idag 2006 så är väl det väl knappast intressant vad som kallades Unix för typ två generationer sedan?

Tror knappast frågeställaren tänkt sig ett arbete inom den historiska fakulteten på Berkley. Eller vad tror du?

Ditt inlägg saknar vettigt resonemang. Du helt rätt i ditt första påstående, precis som det knappast är intressant vad som kallades Päron för två generationer sen (två generationer av vad föresten?) om man vill ha jobb i Banan idag 2006. Flummigt, menar du UNIX använd då termen UNIX, blanda inte ihop UNIX och Unix.

Nu tror jag verkligen inte att trådförfattaren är ute efter ett "jobb inom UNIX", snarare vill han lära sig de gemensamma grunderna för alla UNIX/Unix-like system, något som sannerligen är ett krav på jobbfronten idag 2006. Vill man hitta och lära sig gemensamma grunder får man gå tillbaka i tiden, och där hittar man att *BSD är de OS som går längst tillbaka i släktträdet av de OS som fortfarande aktivt används idag.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Vad var det med Solaris som du tyckte var dåligt? Är bara allmänt intresserad.

Öhm, såg skit fult ut
Men annars så är de mesta likadant, men de finns andra kommandon som man använder. Men man använder ju enbart terminalen, så de behövs inge grafiskt.
Jag gav min Unix kurs en chans och de har garanterat förbättrat mina kunskaper. Vi var ett par som hade fel på vissa frågor p.g.a att de var tvärt om på vissa kommandon

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Öhm, såg skit fult ut
Men annars så är de mesta likadant, men de finns andra kommandon som man använder. Men man använder ju enbart terminalen, så de behövs inge grafiskt.
Jag gav min Unix kurs en chans och de har garanterat förbättrat mina kunskaper. Vi var ett par som hade fel på vissa frågor p.g.a att de var tvärt om på vissa kommandon

Luktar CDE. Man ska dock inte dömma ut ett operativsystem eftersom man tycker att fönsterhanteraren är dålig. Den går enkelt att byta ut. Solaris är ett väldigt moget och kompetent operativsystem.

Permalänk
Medlem

Re: bra och billiga utbildningar till unix??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppe_85
Någon som vet om någon bra och billig kvällskurs för att lära sig Unix system.

Vad vill du lära dig?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Ah! Ja, lite slarvigt skrivet av mig. Menar förstås det där med drivrutiner. Skulle gärna prova det själv, men min S-ata RAID controller stöds inte av Solaris 10... än.

RAID suger balle i jämförelse med ZFS, Solaris nya uber-filsystem. Där ingår RAID på OS nivå, vilket knäcker en vanlig RAID kontroller. OSet har inte koll på vad kontrollern gör vanligtvis. Med RAID i OS nivå kan man göra nya grymma saker som aldrig kunnat göras tidigare. ZFS liknar inte något annat filsystem, då vanliga filsystem är designade för datorer från stenåldern. ZFS är något helt nytt och SUN har börjat om helt från grunden. Vore jag dig, skulle jag sälja RAID-controllern och köra ZFS om du vill ha en mycket säkrare lagring av dina data. ZFS är till för stora Enterprise miljöer med sjuka krav.

http://www.sun.com/2004-0914/feature/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Kul att veta är att linux står för Linux is not unix

Nej, linux heter linux för att skaparen heter Linus Thorvald, hans polare skapade en mapp som hette Linux för den första releasen, en kombination av Linus och Unix.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
RAID suger balle i jämförelse med ZFS, Solaris nya uber-filsystem. Där ingår RAID på OS nivå, vilket knäcker en vanlig RAID kontroller. OSet har inte koll på vad kontrollern gör vanligtvis. Med RAID i OS nivå kan man göra nya grymma saker som aldrig kunnat göras tidigare. ZFS liknar inte något annat filsystem, då vanliga filsystem är designade för datorer från stenåldern. ZFS är något helt nytt och SUN har börjat om helt från grunden. Vore jag dig, skulle jag sälja RAID-controllern och köra ZFS om du vill ha en mycket säkrare lagring av dina data. ZFS är till för stora Enterprise miljöer med sjuka krav.

Låt mig uttrycka mig såhär då:

Den fungerar inte i IDE-mode heller, dvs. Solaris hittar inte hårddisken. Jag använder inte RAID på denna burk.

Permalänk

hmm trodde d här me linux namnet va pga att linus torvald heter Linus(lägg märke till likheten mellan linus o linux) och att linux bygger på unix rätta mig gärna om ja har fel

Visa signatur

VK

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Låt mig uttrycka mig såhär då:

Den fungerar inte i IDE-mode heller, dvs. Solaris hittar inte hårddisken. Jag använder inte RAID på denna burk.

Oj, det var märkligt! Solaris hittar inte ens IDE hårddisken??? Har du provat senaste Solaris versionen? Har du även provat Solaris Express (det är grunden för Solaris 11 som utvecklas just nu)?

Annars, så stoppar man bara in minst 3 st hårddiskar i chassit, och det använder man som ett mjukvaruraid med ZFS. Du måste dock ha en 4e hårddisk att installlera Solaris på. Just nu så kan man inte inst Solaris på ZFS.

Tanken är att lagringsutrymmet ska vara som RAM. Man köper en sticka och stoppar in, så ökas allt RAM. ZFS funkar på samma sätt. Du köper en extra hårddisk och stoppar in, så ökas det totala lagringsutrymmet. Men du får först skriva ett simpelt kommando, först.

Permalänk
Citat:

Oj, det var märkligt! Solaris hittar inte ens IDE hårddisken??? Har du provat senaste Solaris versionen? Har du även provat Solaris Express (det är grunden för Solaris 11 som utvecklas just nu)?

Annars, så stoppar man bara in minst 3 st hårddiskar i chassit, och det använder man som ett mjukvaruraid med ZFS. Du måste dock ha en 4e hårddisk att installlera Solaris på. Just nu så kan man inte inst Solaris på ZFS.

Tanken är att lagringsutrymmet ska vara som RAM. Man köper en sticka och stoppar in, så ökas allt RAM. ZFS funkar på samma sätt. Du köper en extra hårddisk och stoppar in, så ökas det totala lagringsutrymmet. Men du får först skriva ett simpelt kommando, först.

Varken särskilt imponerande eller revolutionerande. Precis samma funktionalitet kan uppnås i Linux med LVM och i stort sätt valfritt filsystem. ZFS är säkert trevligt, men knappast så överlägset du försöker få det att framstå som.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd
Citat:

Varken särskilt imponerande eller revolutionerande. Precis samma funktionalitet kan uppnås i Linux med LVM och i stort sätt valfritt filsystem. ZFS är säkert trevligt, men knappast så överlägset du försöker få det att framstå som.

Man kan göra mycket mera med ZFS än det jag skrev. ZFS är något helt nytt.

Permalänk
Medlem

Emilsson du skulle kanske ta och lugna ner dig lite. Har pluggat både solaris och linux och tycker faktiskt inte att solarisen var så mycket bättre än ngn annan *nix version, ngt sämre drivrutins stöd, hemskt föråldrade cde, java desktop som buggade ngt förskräckligt tidigare, det har blivit bättre med Open versionenerna. Dock om jag ska ge den ett plus så var det deras 'zoner' som var bra, även om det nu finns liknande system som exv chroot i linux och även ska finnas ngt liknande i longhorn om jag inte har fel. Ska man lära sig använda *nix system så ska man börja med ngn enkel version och displinera sig till att använda terminalen för att sköta filhantering, starta tjänster m m. Oavsett vad jag föredrar för OS så skulle jag aldrig rekommendera en nybörjare att köra solaris för då kommer han att lägga det på hyllan inom en vecka (visst inte alla men...) och är det så att man då när grunderna gått in tycker om att pilla så "why not" testa solaris, bsd ect.
Håller med ngn tidigare som nämde ubuntun, den har bra stöd lätt pakethantering och bra HowTo's på nätet. Efter ngra omgångar med den kan du testa ngn svårare dist typ Solaris, openBSD ....
Lycka till!

Visa signatur

Kunskap är inte gratis. Den kostar din tid!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commando
Emilsson du skulle kanske ta och lugna ner dig lite....

Eftersom den uppmaningen är lugn och sansad, så tar jag till mig det. Mitt tidigare inlägg är ändrat.

Permalänk
Citat:

Man kan göra mycket mera med ZFS än det jag skrev. ZFS är något helt nytt.

Man kan göra mycket mer med LVM också, nämn något man kan göra i ZFS som inte går att fixa i linux med LVM och Raidtools?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ju UnionFS också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Man kan göra mycket mer med LVM också, nämn något man kan göra i ZFS som inte går att fixa i linux med LVM och Raidtools?

Eftersom jag inte kan LVM så vet jag inte vad ZFS kan, och vad LVM inte kan. Men jag vet att LVM + vanligt filsystem kan inte göra samma saker som ZFS, därför att ZFS är inte ett vanligt filsystem. Det är helt omdesignat. Vanliga filsystem bygger ju på 30 år gamla ideer, och SUN ville slänga ut allt gammalt och göra om allting från grunden. Därför behöver man nu, t.ex. inte formatera när man sätter upp en RAID i Solaris ZFS med 10 hårddiskar. Det är bara ett kommando, så kan man använda sin nyinstallerade RAID på 10 st 500GB hårrdiskar direkt efter kommandot. Inget formatera, inget fdisk, etc. Det är lika enkelt att skapa en partition som att skapa en directory och det går på nolltid. Partitionen växer och krymper allteftersom du vill. Så du kan ha alla MP3 på en partition som växer dynamiskt. Att skapa 100 partitioner tar några sek.

Att ghosta en partition går på nolltid (0,2 sek kanske). Så man kan göra en snapshot av sin partition varje fredag t.ex. och om man behöver ta tillbaka en gammal fil, så hoppar man bara ned i rätt directory och vips så har man filen där. Och snapshots tar knappt ingen plats heller. Så det är meningen att man ska ha flera 100 snapshots på partitioner, utan några som helst besvär som t.ex. att utrymmet äts upp.

ZFS ligger hela tiden och beräknar checksummor på varje fil, så att allt går rätt till. Antingen lyckas en skrivning, eller så misslyckas den. Det kan inte hända att några bitar blir fel på en skrivning. ZFS märker det direkt. Du kan inte få en misslyckad skrivning med ZFS. Går inte. Vanliga filsystem märker inte om man skriver en misslyckad bit ibland till hårddisken.

En ingenjör på SUN berättar att ZFS rapporterade fel hela tiden på sin RAID, och han fattade inte varför. Till slut så visade det sig att nätagget var boven. Den orsakade så att hårddisken ville skriva fel bits ibland. Vanliga filsystem märker inte sånt. Han har ibland fått lite felmsg förrut med vanliga filsystemet, som han inte tänkt på. ZFS märker minsta bitfel direkt.

Här finns lite text om ZFS:

Här finns en video (flashdemo) med lite basic kommandon:
http://opensolaris.org/os/community/zfs/demos/basics/

Här är en video (flashdemo) där dom sabbar en hårddisk och ZFS märker det automatiskt och lagar allt:
http://opensolaris.org/os/community/zfs/demos/selfheal/;jsess...

Vad kan man göra med LVM, som ZFS inte kan?

Permalänk
Medlem

Lite offtopic ja... men jag måste bara flika in med att baserat på vad jag såg på länkarna som emilsson postade, så verkar ZFS sparka rumpa.
Blir helt klart till att ha i åtanke när det är dags att bygga om filservern...

Permalänk

Jag kanske var lite onödigt konfronterande. Visst verkar ZFS väldigt bra. Reagerade bara på den omåttliga mängden superlativ som användes i beskrivningen av det samma. Jag gillar det här allt i ett tänket på ett sätt, samtidigt känns det lite som en del av ZFS funktionalitet kanske borde ligga "utanför" filsystemet. Känns som man slagit ihop en volymhanterare med softwareraid ett "konventionellt" filsystem samt lite annat trevligt jox och marknadsför det som något helt nytt. Det kan finnas fördelar med än mer "modulär" uppbyggnad. Med LVM kan man ha olika filsystem på olika partitioner inom samma "pool". Det är ju bra med tanke på att alla filsystem är optimerade för olika saker. Men det skall sägas att jag är långt ifrån någon expert på detta, så kanske är ZFS en jättebra grej. Rent tekniskt håller det helt klart hög klass.

Måste faktiskt säga att jag är väldigt imponerad av software raid prestandan. Vet inte hur bra de högre raidarna funkar med software i Linux, men man ju fått intrycket att det oftast inte är något alternativ till ett hyfsat controllerkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ZFS är häftigt, det jag har sett av det iaf. Men Solaris är jag inte så förtjust i dock.

Men det är lite trist att man inte kan köra systemet från en ZFS. Det kan man med både LVM i Linux, och GEOM i FreeBSD.

Permalänk
Avstängd

maDa,
Just nu kan man inte boota från ZFS per default. Man måste trixa till det, men det går. Boot av ZFS är på väg.

Nillon,
Ska du köra ZFS så vet att det är snack om att det ska portas till Mac och till FreeBSD och även till Linux. Men Linux portningen kommer inte alls funka vidare bra, har jag hört. Man måste göra massa omvägar pga Open source licenserna skiljer sig åt, och därför blir det inte bra. Men ska du köra ZFS på servern, så bör du nog skaffa Gigabyte nätverkskort pga bandbredden.

nienithaur,
ZFS är inte modulärt på samma sätt, och det är en fördel, inte nackdel. ZFS vet mera om hårddisken och kan göra saker man aldrig kunnat göra tidigare. Här finns en lång bra artikel som förklarar varför LVM och liknande modulära grejor suger på vissa saker (och varför hårdvaruraid suger):
http://blogs.sun.com/bonwick/entry/raid_z

Här är en kort artikel som berättar hur ZFS hittar fel hela tiden på killens hårddiskar. Han hade inte en aning om att hans hårddiskar funkade så dåligt. Men han har inte bytt ut dem än, därför att ZFS lagar alla felen. Det är nog faktiskt största skälet till att ha ZFS på servern - alla fel rapporteras och lagas. Är man rädd om sina data, så SKA man ha ZFS. ZFS är till för Enterprise miljöer med sjukt höga krav på säkerhet. Det har utvecklats i många år men inte släppts förrän nu pga ZFS får inte krascha i Enterprise miljöer - det vore katastrof för Sun om det inträffade. T.ex. har de kraschat Solaris test ZFS maskiner miljoner ggr på olika sätt och inte enda gång har ZFS tappat data. ZFS är SÄKERT.
http://blogs.sun.com/elowe/entry/zfs_saves_the_day_ta

Här står allmän info om ZFS:
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Kul att veta är att linux står för Linux is not unix

Rätt säker på att Linux själv sagt att det var hans UNIX, så det blev liksom en mix av "Linus" och "UNIX" -> Linux.

Kul att veta: Min pappa kallar Linux för "det där Linus" och vägrar lära sig det rätta namnet.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Nillon,
Ska du köra ZFS så vet att det är snack om att det ska portas till Mac och till FreeBSD och även till Linux. Men Linux portningen kommer inte alls funka vidare bra, har jag hört. Man måste göra massa omvägar pga Open source licenserna skiljer sig åt, och därför blir det inte bra. Men ska du köra ZFS på servern, så bör du nog skaffa Gigabyte nätverkskort pga bandbredden.

Läste precis att det håller på och portas till FreeBSD, vilket är trevligt.
Finns dock fler anledningar än bara ZFS för mig att börja köra lite Solaris hemma, framförallt för att få in vanan lite mer över hur det beter sig, och sedan är jag nyfiken på Zones också.
Gigabyte-nätverkskort i all ära, tror jag nöjer mig med gigabit.