Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Alienwares svar på Hexus.net recension - otroligt

Permalänk
Medlem

Alienwares svar på Hexus.net recension - otroligt

http://www.hexus.net/content/item.php?item=7113

Intressant; Hexus.net gjorde en objektiv recension om ett datorpaket från Alienware; då recensionen inte enbart var positiv, som Alienware tydligen kräver av alla de skickar till, sänder de inte flera paket till Hexus.net för testning. Säger något om både hårdvaruföretagen, men också recensenterna...vem kan man lita på?

Permalänk
Medlem

Detta är ändå inte unikt, tyvärr.
Vare sig det gäller internet eller facktidningar
så är problemet att skriva negativt om produkter vars företag betalar dyra annonser vilket till slut står för brödfödan.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tror inte det är så vanligt att företag är så "öppna" med att de kräver bra recensioner. Är ju PR-mässigt självmord om det kommer ut. Däremot är det säkert vanligare att framförallt mindre sajter känner sig tvingade att skriva positiva recensioner eftersom de har det svårare att få tag på prylar att recensera.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Det roliga är att som jag förstått det fått andra Alienware-produkter förut som fått bra betyg, enbart för att de är bra, men nu när de ger ett ärligt dåluig betyg så blir AW sura

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Alienware är som så många andra företag:

Köp vanliga generic-prylar från div. tillverkare.
Stoppa in i ett flashigt och överstyle:at chassi.
Släng på en sinnesjuk prislapp.
Skapa hype om produkten "sååå häftig, sååå snabb", för samma prylar som du kan köpa var som helst för halva priset (dock utan ett fult plasthölje).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Det var ju samma sak med en site som recenserade NWN2, det var en väldigt personlig recension som innehöll mkt mer än bara betyg på ljud, grafik osv. Det gilades in och bara några dagar senare så togs recensionen bort. För siten hade fått ett mail att inga fler Atari spel skulle skickas till dem annars.

Pappy: SKillnaden med Alienwnware tycker jag iaf är att de ofta hittar egna lösningar än. De var tex. först med att SLI i laptops, samt hade en egen SLI lösning som inte var nVidia godkänd och gav bättre prestanda än i det skicka SLI var på den tiden. Jag tror även de var väldigt tidiga med att sälja helt vattenkylda system (CPU, GPU, RAM, HD& Nätagg). Det är lite annorlunda mot det tex. Dell eller HP säljer.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
*snip*

Pappy: SKillnaden med Alienwnware tycker jag iaf är att de ofta hittar egna lösningar än. De var tex. först med att SLI i laptops, samt hade en egen SLI lösning som inte var nVidia godkänd och gav bättre prestanda än i det skicka SLI var på den tiden. Jag tror även de var väldigt tidiga med att sälja helt vattenkylda system (CPU, GPU, RAM, HD& Nätagg). Det är lite annorlunda mot det tex. Dell eller HP säljer. [/B]

När det gäller bärbara är det precis som Pappy skriver, Alienware utvecklar ingenting (förutom möjligen hype att pressa upp priser med). T.ex jämför Uniwill 259en0, 259en3 med Alienware m5700, m5500 eller Arima W830 med m9700... Man får betala dyrt för ett "snyggt" chassi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det var ju samma sak med en site som recenserade NWN2, det var en väldigt personlig recension som innehöll mkt mer än bara betyg på ljud, grafik osv. Det gilades in och bara några dagar senare så togs recensionen bort. För siten hade fått ett mail att inga fler Atari spel skulle skickas till dem annars.

Om du tänker på recensionen som var på 1up.com (har jag för mig) så är det du säger till viss del fel. Personen som recenserade NWN2 tyckte inte ens om genren.

Är som att be Farmor Magda 97år gammal som aldrig använt en dator och skriva en recension om GTA, tror du den skulle vara objektiv och rättvis?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det är lite annorlunda mot det tex. Dell eller HP säljer.

Vilket man kanske kan se som lite lustigt då Dell äger Alienware. Men för Dell är det ju bra antar jag då dom kan sikta in sig på olika marknader.

källa för det jag sa, (vilket inte är en nyhet)
http://www.pcmag.com/article2/0,1895,1941376,00.asp

Permalänk
Hedersmedlem

Jag trodde alla redan visste att datorer från Alienware är kraftigt överprissatt. Man betalar ju "ofta" mer för märkesdatorer, fast då får man ju med lite service, support o sånt.

Antingen har man kunskapen och tiden eller, så har man pengarna. Eller ingetdera av det.

Jag skulle inte heller skicka fler produkter till någon sajt om jag anser att dom gör en väldigt felaktig recension. Nu har jag inte läst deras recension så jag kan inte uttala mig specifikt om sajten. Men alla seriösa sajter använder väl benchmark program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Jag trodde alla redan visste att datorer från Alienware är kraftigt överprissatt. Man betalar ju "ofta" mer för märkesdatorer, fast då får man ju med lite service, support o sånt.

Antingen har man kunskapen och tiden eller, så har man pengarna. Eller ingetdera av det.

Jag skulle inte heller skicka fler produkter till någon sajt om jag anser att dom gör en väldigt felaktig recension. Nu har jag inte läst deras recension så jag kan inte uttala mig specifikt om sajten. Men alla seriösa sajter använder väl benchmark program.

Vad AW ogillade med recensionen var detta:

Citat:

Performance is just where we'd expect it to be given the default-clocked components. We had hoped that Alienware would have indulged in a little overclocking on this SKU but that's not been the case. We reckon that's fine if backed up by aggressive pricing. However, this Area-51 7500's biggest drawback is, frankly, an exorbitant price-tag of £3112 excluding delivery. That kind of outlay would buy you our comparative Vadim PC, which is significantly faster than the Alienware in almost every regard, and still leave you £200 change. Alternatively, you could opt for the MESH PC, which is equipped with faster graphics and ships with a 20-inch TFT, speakers, and discrete soundcard, and save yourself over £600 in the process.

So no matter which way we dress up the Alienware's performance and feature-set, it's relatively poor in comparison to SKUs that we've reviewed recently. Value for money may not be the greatest concern in this sector of the pre-built market but when you can get substantially more for less, it becomes impossible to recommend this particular Area-51 7500.

Och det finns inte en chans i helvete att dom kan hävda att det är en orättvis bedömning. Priserna står där svart på vitt så deras kritik är helt befogad. I övrigt fick produkten ett bra omdöme.

Citat:

There's nothing much to dislike about the Alienware Area-51 7500 at first glance. It looks cool, is quiet, and offers performance that most users would be satisfied with. We'd immediately install a discrete soundcard, though.

Killen på AW måste ju vara världshistoriens största idiot, han säger rakt ut att dom inte skickar test exemplar om dom inte blir lovade bra bra betyg, det är ju helt absurt.

Jag skulle uppmana till bojkott men ingen frisk människa köper ju deras extremt överprisade (hmm...) produkter ändå:D

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

enda jag kör med från AW är deras läcka desktop "darkstar" men även det är tillfälligt tills jag lärt mig använda Samurize...

Permalänk

Svammel!

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk

Hrmm.. Inte för att göra reklam för konkurrenter, men ett bärbart lila spelmonster med 19" skärm och dubbla grafikkort gör att även en luttrad återförsäljare drar lite på smilbanden, se "Voodoo Envy":
http://windowsmarketplace.com/content.aspx?ctId=399&tabid=3
Känns som om AW trillat av tronen!?

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

mm det enda som saknas är denna på luckan..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |