Permalänk
Medlem

Med nya Inspiron modeller skickas INTE windows XP med ut för att det finns redan en gömd recovery partition på eran hårddisk som man kommer åt genom CTRL+F11 vid uppstarten (då man ser dell-loggan) där kan man sedan välja "restore computer to original configuration" om man vill installera om windows. Partitionen försvinner givetvis om ni installerar en egen win version eller linux.

Snabbt och smidigt

Permalänk
Medlem

Kan man bränna ut på en skiva?

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coca_Calle
Momsen ligger faktistk på 25% om jag inte har helt fel så det förklarar en del. Sen fick jag även fri frakt, dubbelt ram-minne, 667 mhz isället för 533mhz gratis, även rabatt för annan hårddisk.

jag fick EXAKT likadant. dubbel 667mhz ram, fri frakt, 700kr rabatt för 80gb 7200rpm.
OCH jag prutade en rejäl slant (killen gjorde faktiskt fel, tror han märkte det långt senare). men det blir fan inte ändå 12500 + 25% moms = 15625kr

glöm det.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Ca[[pp Vem ska man prata med hos dell för att få bästa priset?

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

det där med priset 12500 + 25%, hoppas att du förstår att om han har gjort fel så kommer du att märka det. för i leveransbekräftelsen så står det :

"Observera att Dell inte ansvarar för skrivfel, prissättningsfel eller andra fel och förbehåller sig rätten att avbryta beställningar som grundar sig på sådana fel."

får se hur det går......lycka till

Visa signatur

Ställ dig mellan två av mig och få idioti i stereo!
|| dell 9400 | t7200 | 2048mb 667mhz | 120gig | 7900 gs 500/1200 mhz ||
|| videodatorn | chassi: catron vhs årsmodell gammal | celeron 1.7 ghz | cd | minne: jajjemän | 40 gig ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Ca[[pp Vem ska man prata med hos dell för att få bästa priset?

prata med Johan Agadh, köpte själv av honom, han är jäkligt bra på prutning.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear
Kan man bränna ut på en skiva?

När din dell kommer ut till dig ska det finnas Symantec Ghost med på den i de flesta fallen och i den så kan du bränna ut en skiva ja. Det varierar lite från modell till modell dock.

Angående bästa priser så råder jag dig till att ringa och snacka med en säljare iställer för att beställa på internet, vilken säljare du ska snacka med är tyvärr inget jag kan/kommer avslöja

Permalänk

När jag gick in på dell och gjorde en likadan konfiguration som minmed moms så blev priset ca 17000 och då var rabatten för hårddisken inte medräknad så jag tror att priset stämmer helt och hållet, eller iaf vad jag hoppas. Får väll se vad som händer. Lovar att hålla er underättade.

Permalänk
Medlem

har en liten fråga här, går det att ha 2 st hårdiskar i en 9400?
hoppas till gudarna att man kan ha det annars blir det väl till och skaffa en sunkig extern, iofs så såg jag ju en 2,5" hårdisk-kabinnett som tog strömmen direkt från usb'n

Visa signatur

Ställ dig mellan två av mig och få idioti i stereo!
|| dell 9400 | t7200 | 2048mb 667mhz | 120gig | 7900 gs 500/1200 mhz ||
|| videodatorn | chassi: catron vhs årsmodell gammal | celeron 1.7 ghz | cd | minne: jajjemän | 40 gig ||

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer burken imorgon. Så jag undrar, kan man få en sammanfattning av vilka drivers man bör tanka innan man installerar om? Dvs om det finns speciella drivers till 3dkortet, processorn, moderkortet, och allt annat bös så det blir rätt från början.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Greken
Förhoppningsvis kommer burken imorgon. Så jag undrar, kan man få en sammanfattning av vilka drivers man bör tanka innan man installerar om? Dvs om det finns speciella drivers till 3dkortet, processorn, moderkortet, och allt annat bös så det blir rätt från början.

när du får den. ominstallera XP först, ta bort D:& E: (behövs ej ändå, tar bara plats), gör 1st partition C:

sen ska du lägga in drivers i den här ordningen (rätt viktigt)

1, Dell Notebook System Software //R120807.EXE
2, Intel Chipset //R114079.EXE
3, Richo //R105921.EXE

4,5,6,7,8 spelar ordningen ingen roll, (bara dom 3 första som är viktig med ordningen)

4, nVidia GeForce Go 7900 GS // NR126106.EXE
5, Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller //R113310.EXE
6, Intel Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network Connection //R138747.EXE
7, SIGMATEL STAC 92XX C-Major HD Audio //R122161.EXE
8, Synaptics Touchpad //R120179.EXE

?, ((modem driver, har aldrig installerat den eftersom jag aldrig använder modem, datorn funkar perfekt utan den, helt onödig.
Conexant D110,HDA,MDC,v.92,modem //R114200.EXE))

http://support.euro.dell.com/suppor...WW1&osl=SE#

Visa signatur

Permalänk

Fick hem den igår...
Core 2 Duo T5600 1.83 GHz
17" WUXGA 1920x1200
1024 MB Ram 533 MHz
80 GB (7200 RPM)
256 MB Nvidia GeForce 7900GS
Bluetooth

Vilken dator alltså. Stor är den, MEN stabil. Ångrar det inte en sekund.
Skärmen är helt underbar.
HDD är för liten, men har ju extern, så det klarar sig.

Max inställningar på WoW, över 50 FPS. Fattar inte att graffet var SÅ bra.
Nu är det bara att köra hehe.

Satt å spelade 1 timme igår. Datorn blir ju inte varm utanpå, som med mina gamla Acer 5024.

Kan verkligen rekommendera denna dator för den som har råd.

Visa signatur

Phanteks XT PRO Ultra || Ryzen 7 9800X3D || RTX 3080 || Odyssey G95SC 49" || 32 GB 6000MHz CL30 || WD SN850X || || TR PS123SE || B650 Eagle AX || RME850e ||

Permalänk
Avstängd

Fina Fisken.

tänkte på en sak, kommer D:, E: fortfarande med som partitoner (tänkte om Dell har ändrat nått där, annars är en bra ide att ta bort dom, tar bara en massa plats, plus onödig kraft). hade du också miljoner program igång när du startade datorn första gången ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för sammanfattningen KSMB. Länken funkar dock inte :<

Jag fick den idag, schenker var lite sega men som tur tog det inte en till dag innan jag fick den. Hursomhaver, den är jättefin, skriver på den nu, tar lite tid att vänja sig vid laptopskärm och tangentbord. 10 graders betrakningsvinkel eller dylikt och så var det hisseligt mörkt tills jag satte in laddaren. Jag gillar den skarpt hittills. Den är otroligt stor, men det gillar jag. Det negativa som slått mig hittills är hur otroligt jävla mycket skit dell skickar med på datorn. Google adressbar i startfältet, språkbar mitt i startfältet, 500 ikoner i systemtray, och alla dessa program som vill configgas när man startar upp, hugha.

KSMB, jag ser bara en partition i Windows iaf. Jag fick också med mig ett par skivor, media center, drivers and utilities (antar att jag inte behöver tanka något då ), media direct (?) och works 8.5. Jag undrar dock, hur är media center annars? Är det värt att installera igen eller är det lika bra jag kör med SP2? Har faktiskt inte haft någon erfarenhet alls med Media Center.

Nu ska jag tanka 3dmark05 och köra benchmark, sen ominstallera och köra benchmark igen. Ses!

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack, den länken funkar perfekt!

Håller på att installera om nu, och jag ser att det finns faktiskt 4 partitioner (...) En Partition utan namn på 78mb. En F: på 2047mb för media direct och en E: på 4754mb med ... någonting och sen vanliga C.

I 3dmark05 utan ominstallation med allt skit på datorn så fick jag 6413. Ska bli intressant att se vad jag får efter allting är borta.

Permalänk
Avstängd

japp, det är den ena diagonstik bara ta bort, sen en FAT-32 bara ta bort, (det finns alltid en diagnostik kvar i BIOS , som ej går att ta bort, du ser den om du trycker F12 vid omstart), sen en backup-skit från Norton ghost bara ta bort.
slutligen gör 1st C:, lägg in drivers i ordningen som jag gav dig.
klart.

jag köpte med en XP skiva just för att få en ren och fin hårddisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådär. Då vart allting klart. Installerat drivers, antivirus och firefox. Älskar nyinstallerat OS.
Jag fick dock välja ett par andra drivers än de du postade då jag kör med engelsk SP2. Jag tog också istället drivers från nvidia för grafikkortet eftersom de från dell var från 060612 eller något, och det kändes lite gammalt. Dock får jag ungefär samma 3dmark05 resultat, 5 poäng under gamla, antar att det inte gjorde så mycket att dumpa allt skit som fanns. Jaja, fortfarande nöjd.
En fråga till dock, vilka drivers gör så extraknapparna på tangentbordet funkar? Play, stop, volym och allt såntdär, är det MediaDirect eller?

Permalänk
Avstängd

den absolut bästa drivern för Dells go7900gs är (stock) 84.69.
har provat många andra, men alltid bytt tillbaks

Visa signatur

Permalänk

PowerPoint

Gjorde en PowerPoint-presentation härom dan. Märkte då att så fort jag väljer formgivningsmallen "Glaslager.pot" (grön) så laggar hela PowerPoint! ....tar en jäkla tid varje gång man sedan bläddrar till en ny sida i PowerPoint....nån som har en aning vad som kan vara orsaken?
....har provat med samma utgåva av office på flera andra burkar (både laptops och stationära) och det är BARA på min som det buggar ur!

Nån som har Powerpoint på sin Inspiron9400 får mer än gärna kolla om det uppkommer även på deras burk!

ty /Avfallskvarnen

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]

Permalänk
Medlem

Hade problem med skalningen när jag körde S-video till Tv'n, hela bilden fick inte plats (även om jag minskade ner storleken på bilden tills den bara var en liten del av TV'n), men jag installerade stock drivers över och då fylldes det ut fint.
Det känns som jag har ett ganska krafigt ljusläckage dock. Vid startmenyn så är det som en liten brightness gradient, svårt att hitta rätt nivå på brightnessen för att allt ska vara i bra färg (startmenydelen och resten). Om det hade funkar med något program som kunde sänka brightnessen bara på nederdelen av skärmen?
Eller så kanske det funkar bättre om man fixar drivers till monitorn. Problemet är att det finns hutlöst många drivers att välja på, på supportsidan för denna datorn, inte en blekfis om vilken den är.

Permalänk
Medlem

Tips på en bra mappstruktur?
Har ju bara en partition(c: 80Gig) så det är ju viktigt att hålla lite ordning. Hur har ni gjort? Någon som använder mappen "Mina dokument" ?
Eller skapat en ny mapp under c: där man lägger allt?

Spelfråga också, ni som spelar BF2 vilka upplösningar och grafikinställningar kör ni på?

Sen vilka inställningar har ni under Nvidia settings, performance & quality settings?

Har 7900GS,2Gig ram 1440x900 skärmen.

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med ljuduppspelning när datorn jobbar frenetiskt?

Ljudet hackar lite störande när jag t.ex renderar video eller kör tunga filöverföringar. (rent allmänt när cpuanvändningen är hög...)

Kan tycka att Winamp skall kunna göra sitt jobb även om cpu ligger på 90% , det har alla tidigare datorer jag haft klarat.

Tips?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne79
Har ju bara en partition(c: 80Gig) så det är ju viktigt att hålla lite ordning. Hur har ni gjort? Någon som använder mappen "Mina dokument" ?

Spelfråga också, ni som spelar BF2 vilka upplösningar och grafikinställningar kör ni på?

Sen vilka inställningar har ni under Nvidia settings, performance & quality settings?

Har 7900GS,2Gig ram 1440x900 skärmen.

orginal settings i 84.69 drivern (programk., programk., quality ), vill du köra i 1 1440 x 900 (native), skriv så här i målmappen inuti ikonen till BF2 tex:
+menu 1 +fullscreen 1 +szx 1440 +szy 900"

då startar den i den upplösningen, om du vill. (går utmärkt med full AA, etc men det behövs inte , kör du i det vanliga med allt på max, räcker gott o väl)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm...

Har nu för andra gången formaterat datorn, mest för att det känns bra att rensa då och då...

Det skumma är att de olika partioner som jag tog bort förra gången hittades av installationsprogrammet igen när jag skulle starta ominstallationen. Aja, tog bort dem igen och varken nu eller tidigare kan jag hitta dem i Windows.

Före ominstallationen hade jag från Dells hemsida tankat ner de filer som datorn behöver, lagt dem i "rätt ordning" för att det inte skulle bli några problem vid installation osv. Konstigt nog gick det inte att installera "Dell Notebook System Software //R120807.EXE" som är det första programmet som ska installeras. Fick till svar att det var fel språk i programmet jämfört med mitt OS. (Tankade filen via länken från KSMB). Hoppade helt enkelt över denna fil och drog igång de övriga. När allt var klart gick jag in på Dells hemsida och tog hem filen igen genom att söka efter den men inte heller denna gång gick den att installera.

Till saken hör att datorn funkar hur bra som helst även utan filen.....

Är det nån som har kolla på vad jag missar genom att nu inte ha installerat den och varför det inte funkade för mig?

Danne

Permalänk
Avstängd

hämta hem samma driver fast välj english (är nånn bugg där sa supporten till mig för ett tag sedan). lägg sedan allt i rätt ordningen, (som jag beskrev).
börja här, slå in servicetagen, välj english o rätt OS, hämta dell notebook system drivern:
http://support.euro.dell.com/support/downloads/index.aspx?c=s...

Visa signatur

Permalänk

Fick hem min 9400 idag och är så grymt nöjd. Lirade nyss doom 3 på högsta settings med perfekt flyt. Fakturan antar jag kommer imorgon eller inom några dagar så ni som undrade över priset lär snart få era svar...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coca_Calle
Fick hem min 9400 idag och är så grymt nöjd. Lirade nyss doom 3 på högsta settings med perfekt flyt. Fakturan antar jag kommer imorgon eller inom några dagar så ni som undrade över priset lär snart få era svar...

he he , håller med, prova detta om du lirar BF2.
skriv in det här i ikonens målmapp på skrivbordet, (så här ser det ut sen):
"C:\Program\EA Games\Battlefield 2\BF2.exe" +playNow 1 +menu 1 +fullscreen 1 +szx 1440 +szy 900

det enda du lägger till är +szx 1440 +szy 900, sen startas BF2 i skärmens native upplösning, slå på AA och allt, god dame vilken bild det blir, total jäkla knivskarp.

Visa signatur

Permalänk

Ger era bärbara också av sig ett svagt, högtonat ljud? Svårt att förklara, men man hör det om det är tyst omkring och man har örat närmare datorn. Det är inte fläkten jag menar. Min dator låter även när jag scrollar med tangenterna i internet explorer. jävligt konstigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne79

Du har säkert redan löst detta men kan berätta hur jag gör o varför:

Jag kör en mindre partion med ca 10 gig under c:. Där har jag Windows och enstaka program.
Sen kör jag resten i en separat partion, ex e:. Denna partionen använder jag för allt grovjobb. Här lägger man allting som är stor rörelse på, så som spel, större program och diverse filer (mp3, filmer...osv).

Anledningen till att jag gör såhär är så att jag kan snabbt och enkelt defragmentera den partion som blir fragmenterad snabbast, med tanke på all rörelse av lagrad data.

I och med att jag då har windows mer eller mindre separerad från all annan data så kan jag hyffsat snabbt formattera c: partionen och installera om windows vid behov.

Finns säkert fler tankesätt men detta är ett av dem.
(edit) Ett gammalt tankesätt kan jag nu tillägga. Blev påmind av en viss KSMB *muttrar* tack.