Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Herregud, köp förfan inte en TFT-skärm.

Jag skulle inte använda en pissig TFT-skärm om jag fick en tusing för det, ni förstår inte hur jävla mycket en sådan skärm förstör spelet. Det blir i princip ospelbart i vissa fall.

Helt sjukt att folk går in här och förespråkar att TFT-skärmar är bättre än CRT inom spel, helt jävla otroligt.

Permalänk
Avstängd

Jag håller med om att tft är bättre på precis alla sätt förutom gaming.
Snyggare, tar mindre plats, fina färger om man köper en icke TN panel, trevliga att arbeta med.
Trevliga ibland att spela på som typ bilspel osv där man inte direkt använder snabba rörelser med musen m.m.

Men för fps gaming, aldrig i livet.
När tft kommer och fungerar med 100hz så byter jag gärna permanent.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq

Jag skulle inte använda en pissig TFT-skärm om jag fick en tusing för det, ni förstår inte hur jävla mycket en sådan skärm förstör spelet. Det blir i princip ospelbart i vissa fall.

Helt sjukt att folk går in här och förespråkar att TFT-skärmar är bättre än CRT inom spel, helt jävla otroligt.

Jag antar att du inte har råd med, och är avundsjuk på din kompis stiliga 24tummare, eller så har du aldrig upplevt hur en hyffsad tft beter sej.

Visa signatur

Jag | Har | Fina | Datorkomponenter | FYI

Permalänk
Medlem

SnazeR du har et pm

Permalänk
Medlem
Citat:

Då har du inte testat en riktigt bra TFT skärm. Så illa är dom inte som du beskriver dom.

Kan hålla med om man är en äkta hardcore gamer så är kanske inte en TFT är det bästa. Men är man som mig och knappt spelar är TFT gudomligt.

ungefär som vita bilar. Några älskar den färgen över allt annat, andra avskyr den som pesten på en bil

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kissemisse
Jag antar att du inte har råd med, och är avundsjuk på din kompis stiliga 24tummare, eller så har du aldrig upplevt hur en hyffsad tft beter sej.

Jag har mer än råd att köpa en tft men inte gör jag det ;>
Har provat en hel dröse tft under längre perioder och nej.

Kanske köper en till extradatorn dock.

Permalänk

Håller med Curly. 1280x1024 är ett 5:4-format vilket fungerar på en TFT som har dessa proportioner. Att köra samma upplösning på en CRT som har proportionerna 4:3 (dvs alla utom två modeller någonsin - Sony GDM-W900 & GDM-FW900) och inte inse att man ser på en förvrängd bild är rätt sorgligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Håller med Curly. 1280x1024 är ett 5:4-format vilket fungerar på en TFT som har dessa proportioner. Att köra samma upplösning på en CRT som har proportionerna 4:3 (dvs alla utom två modeller någonsin - Sony GDM-W900 & GDM-FW900) och inte inse att man ser på en förvrängd bild är rätt sorgligt.

Jag var tvungen att prova bara för att se vad du menade.
Jag har jämt haft 1280x1024 på min skärm (dell p1130 crt) och nu när jag testade 1280x960 så blir bilden verkligen förvrängd. Allting känns väldigt ihoptryckt och "högre" än vad det ska vara, syns speciellt på foton att det inte alls är rätt.

Så hur kan ni mena att den är den "rätta" upplösningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly

F.Ö anser jag att det borde vara dödsstraff på att köra en CRT skärm i 1280*1024, 1280*960 ska det vara då en CRT har en bildkvot på 4:3 och INTE 5:4! 17" och 19" TFT skärmar däremot har en bildkvot på 5:4 och ska därför köra 1280*1024.

Lite resultat från mätningar på en Dell P991 (19 tum crt):

Bildytan i cm är 36.0 x 27.2 vilket ger förhållandet ca 1.324. Ganska nära 4/3.

Visas en 400x400 pixlars kvadrat (kvadratiska pixlar) fås följande ungefärliga
mått i cm på skärmen (med förhållandet mellan längsta och kortaste sidan inom
parentes):

1280 x 1024: 10.9 x 10.4 (1.048)
1280 x 960: 10.9 x 11.2 (1.028)

Så visst kommer man lite närmare de rätta proportionerna med 1280 x 960 men
det skiljer inte mycket. Föredrar att det blir något för brett än något för smalt.
Sen kan man ju förstås trycka ihop bildytan för att få det perfekt men det
vill man ju inte

(Imorgon ska jag skapa en större kvadrat om jag orkar så att mätningarna blir lite
mer exakta

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har visst råd med en TFT-skärm, jag har tillochmed avböjt att få en gratis.

Om man har spelat FPS-spel i mer än två år och kör relativt seriöst så är TFT riktigt värdelös. De bästa datorspelarna i världen avböjer stora sponsor- och prispengar upp till en miljon kronor bara för att strejka och för att slippa spela på en TFT.

Bara för någon dag sedan, i en av väldigt många intervjuer med bra datorspelare med likadana åsikter uttryckte tillexempel världens bästa CS-spelare sin frustration om TFT-skärmar på stora turneringar. Dock så måste man vara medlem för att ladda ner filmen.

Alla tycker olika, okej för de som spelar WoW en gång i månaden att använda en TFT, men att säga att TFT är bättre, och tillochmed lika bra som en CRT är nonsens. Jag själv spelar ofta på en hyffsad TFT, och den är riktigt värdelös för de spel jag spelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man har spelat FPS-spel i mer än två år och kör relativt seriöst så är TFT riktigt värdelös. De bästa datorspelarna i världen avböjer stora sponsor- och prispengar upp till en miljon kronor bara för att strejka och för att slippa spela på en TFT.

Bara för någon dag sedan, i en av väldigt många intervjuer med bra datorspelare med likadana åsikter uttryckte tillexempel världens bästa CS-spelare sin frustration om TFT-skärmar på stora turneringar. Dock så måste man vara medlem för att ladda ner filmen.

Alla tycker olika, okej för de som spelar WoW en gång i månaden att använda en TFT, men att säga att TFT är bättre, och tillochmed lika bra som en CRT är nonsens. Jag själv spelar ofta på en hyffsad TFT, och den är riktigt värdelös för de spel jag spelar.

Jag är en av de bästa i sverige i q3 capm och det är utan tvekan en av de snabbaste spelformerna som finns. Självklart märkte man skillnad när man bytte till lcd men man blev van väldigt snabbt. Spelar lika bra nu med lcd som innan med crt.

Permalänk

Tror att det är mkt som HMB säger, att det mest är en vanesak.

Men jag tror också att folk med viss inställning ser ghostingen.

Till er med tft:
Låtsats att din muspekare är en "fiende".
Prova att helt enkelt röra med muspekaren över skärmen, följ den med blicken.
Ser man ghosting? svar ja! Det finns där, såklart.

Prova gör som du gör i de flesta spel, fäst blicken mitt på skärmen (precis som du gör i fps-spel med sikte) och rör med muspekaren.
Ser du ghostingen efter muspekaren? Det gör iaf inte jag, och de tror ja de flesta inte gör (förutom de med den där speciella inställningen) Och även om du ser den, kan jag knappast lita på att du finner den irriterande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flubbe
Lite resultat från mätningar på en Dell P991 (19 tum crt):

Bildytan i cm är 36.0 x 27.2 vilket ger förhållandet ca 1.324. Ganska nära 4/3.

Visas en 400x400 pixlars kvadrat (kvadratiska pixlar) fås följande ungefärliga
mått i cm på skärmen (med förhållandet mellan längsta och kortaste sidan inom
parentes):

1280 x 1024: 10.9 x 10.4 (1.048)
1280 x 960: 10.9 x 11.2 (1.028)

Så visst kommer man lite närmare de rätta proportionerna med 1280 x 960 men
det skiljer inte mycket. Föredrar att det blir något för brett än något för smalt.
Sen kan man ju förstås trycka ihop bildytan för att få det perfekt men det
vill man ju inte

(Imorgon ska jag skapa en större kvadrat om jag orkar så att mätningarna blir lite
mer exakta

Måste mäta min också, lär ju vara en 5/3 skärm jag har eftersom 1280x960 ser så fel ut.

http://www.dealtime.co.uk/xPF-Dell-P1130-21-in

*Edit* Haha ja, det är ju en 5/4 skärm och inte en 4/3.

Permalänk
Medlem

@ A_K : Jag avaktar nog.

@Curly : Kan inte göra mer än att bocka för den informationen du skrev.

Visa signatur

(PC) main Vengeance 32GB rgb PRO rog 3070ti ROG strix ZS90-f kylare Rog ryujin 2
pc 2 still goinng strong
4770k 1070 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Måste mäta min också, lär ju vara en 5/3 skärm jag har eftersom 1280x960 ser så fel ut.

http://www.dealtime.co.uk/xPF-Dell-P1130-21-in

*Edit* Haha ja, det är ju en 5/3 skärm och inte en 4/3.

Nog bättre och läsa specar hos tillverkaren själv...

http://support.dell.com/support/edocs/monitors/p1130/en/g_ug/...

Verkar vara en 5:4 CRT skärm?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har en 24" CRT (Sony FW900) kostade mig 450:- på Blocket ^^ Vad betalade du för din 24"'s TFT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svolter
Nog bättre och läsa specar hos tillverkaren själv...

http://support.dell.com/support/edocs/monitors/p1130/en/g_ug/...

Verkar vara en 5:4 CRT skärm?

Hehe ja det tänkte jag aldrig på. Blev lite virrigt med alla siffror där..

Jaja skit samma nu

Permalänk
Citat:

Det är bara du och dina cs kompisar på fragbite som inte kan använda lcd.

HMB (som bevisligen spelar professionellt i Q3 som är WAAAY snabbare än cs) kan använda LCD då bevisar det att det går alldeles utmärkt att använda.

Blir så trött på sådana typer som dig. Bara för att du och dina cs kompisar inte är tillräckligt bra för att använda LCD så försöker ni förhindra andra människor från att använda LCD.

Tillbaks till fragbite med dig.

Permalänk
Medlem

Aldrig att man skulle gå tillbaka till CRT igen, CRT känns ärligt talat riktigt sunkigt idag. Sitter med CRT på jobbet 9 timmar i sträck, ingen höjdare kan jag säga jämfört med mina två TFT hemma.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddex
Jag har en 24" CRT (Sony FW900) kostade mig 450:- på Blocket ^^ Vad betalade du för din 24"'s TFT?

Jag tror inte du förstod mej riktigt, eller så förstår ja inte dej

notera "stiliga" 24tummare oxå

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Huddex: Den säljaren var riktigt idiotisk kan jag ju säga, en sådan skärm får man LÄTT 3-5k för begagnad beroende på skick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Huddex: Den säljaren var riktigt idiotisk kan jag ju säga, en sådan skärm får man LÄTT 3-5k för begagnad beroende på skick.

Vet det, varför tror du jag sitter hemma och smeker min "stilliga", "sexiga", "underbara" CRT skärm?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle inte använda en pissig TFT-skärm om jag fick en tusing för det, ni förstår inte hur jävla mycket en sådan skärm förstör spelet.

Nej vem fan vill ha en kass skärm, men en bra TFT duger helt klart att lira med, iaf för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddex
Vet det, varför tror du jag sitter hemma och smeker min "stilliga", "sexiga", "underbara" CRT skärm?

stilig, sexig, underbar....ok, men den e inte bra då?

Visa signatur

Permalänk

Om den är underbar är den antagligen bra :).

Nån som vet en bra CRT-skärm för under 2000kr? Vad ska man tänka på när man väljer skärm?

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra och framförallt LÄTT CRT skärm på marknaden? En lanskärm skulle man kunna säga, palla 20kg+ grejer

Permalänk
Medlem

har en iiyama vision master pro 510 som klarar 100hz vid 1280*1024, gav en hundring för den...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16