Permalänk
Medlem

Vad spärrar comhem?

Hej

Som gammal UPC-kund så blir man nu comhemkund, har lite förhoppning om att comhem inte spärrar lika många portar som UPC gjorde - så att man kanske skulle få nåt ur bytet i alla fall.

UPC spärrade väl allt upp till port 1000 på inkommande, gör comhem det?
Vet bara att de blockar port 25 men mer än så vet jag inte.

Permalänk
Medlem

nope.

f.d. upc spärrar endast port 25, samt lite andra vanliga maskportar/bakdörrsportar.

de har aldrig (mig veterligen) spärrat alla portar upp till 1000. däremot spärrade de port 80 tills ungefär förrförra sommaren, tror jag.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk

öh? hur skulle du kunna surfa då?

Visa signatur

amd 2200+, 1024 ddr, geforce 4 4200 ti agp8x, 80+120+200+200+200 gig hdd 19" crt server: 2,66 40 gig gf 2 512 mb

Permalänk
Medlem

Ingående trafik. Dvs. du har aldrig kunnat ha en FTP server (på port 21) med chello (edit, kanske möjligt med lite trix genom att öppna en tunnel ut, går inte med en server som helt passivt sitter och väntar på anslutningar).

Utgående trafik har ju förstås fungerat, och då routas trafiken tillbaka.

EDIT:
Kan du säga att comhem är betydligt generösare än UPC.

Portändringarna har redan slagit igenom och jag kan nu både ha webserver och ftpserver (och det mesta annat). Borde jag kollat först
Nu måste jag låsa visa saker som bara var för internt bruk förr

Om någon vet när chello-mailen upphör vore jag tacksam.
Mailade comhem och senaste svaret fick jag var den 14 november och då sa de att de var ledsna för att det tagit tid att svara och att jag skulle få svar under andra hälften av månaden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Kan du säga att comhem är betydligt generösare än UPC.

Portändringarna har redan slagit igenom och jag kan nu både ha webserver och ftpserver (och det mesta annat). Borde jag kollat först
Nu måste jag låsa visa saker som bara var för internt bruk förr

Du missade tåget på den där. Port 21 och 80 öppnades för UPC-kunderna innan sommaren 2005 i samband med EuroDOCSIS 2.0-lanseringen med 8 Mbps uppström.

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk
Medlem

kneppis har rätt. inte helt oväntat, dock.

jag har kört både httpd och ftpd sen minst 1½ år tillbaks, och jag är f.d. upc-kund.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kneppis
Du missade tåget på den där. Port 21 och 80 öppnades för UPC-kunderna innan sommaren 2005 i samband med EuroDOCSIS 2.0-lanseringen med 8 Mbps uppström.

Ah, det var värst. Men jag gjorde lumpen då så jag har en anledning till varför jag missade det

Har varigt UPC (chello) kund sen samma vecka det släpptes för om jag minns rätt ca 8½ år sen så hade gett upp förhoppningarna om det för länge sen