Permalänk

Problem med hög temp

Har köpt lite prylar för att bygga en server, bl.a.
MSI P965 Platinum
Intel Core 2 Duo E6400
Chieftec BH-02

Installerade grejerna igår men när jag drog igång datorn och gick in i CMOS för att bygga ett raid, så visade CPU'n 72grader. Kollade anslutningen mellan fläkten och CPU'n och den såg fin ut, men ändå låg den kvar och pendlade mellan 71-73 grader. Pratade med supporten på www.komplett.se, så jag skall pröva en ny kylpasta, men det kanske är någon annan som har några tips? Har inte installerat XP än på datorn pga detta så jag har inte kunnat pröva någon tredjepartsprogram för att mäta tempen.

/Freppa

Permalänk
Medlem

jag tycker att du kan börja med att byta kylpastan...köp en av dem bättre inte någon lågpris...

sen kan du kolla kylnigen.. fläktarna och sen kanske rent av byta ut cpu kylaren till en bättre men börja med kylpastan(en bra sådan)...

/Erik.......the noob

Visa signatur

|| Win7x64 | | i7 sandy 2600k | 8GbDominatorGT | CorsairAX850w | 2xXFX6970 | 80GbSSD |
| 1,5kGbHdd | LanBoyAir| Dell22" och Acer22" | MacbookAir 13"-11 i7 | Erik ||

Permalänk

Det låter egentligen väldigt konstigt... Har du känt på CPU-kylaren om det verkligen är möjligt att den är 72C eller om det bara blir CPU´n som råkar bli det.? Jag tror dock mer på att det är värmesensorn på moderkortet som har blivit skadad.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en fläkt en gång som var så blockerad av damm så att den försämrade kylningen avsevärt.
ca 58-60*C idle på en Celeron D på 2,53Ghz

Permalänk
Medlem

Det skiljer tydligen inte mer än någon grad (absolut max 3-4C) mellan den billigaste och den dyraste kylpastan. Håller med, har du känt på kylningen? Det låter skumt. Mäter den tempen på kylningen eller direkt i processorn? Om den mäter på kylningen är det ju bättre att den visar en lite högre temp än en lägre, då det visar att värmen leds till kylningen ist för att den stannar i processorn. Men ny pasta och superkylning så ska det nog ordna sig, men känn på kylningen.

Permalänk
Medlem

,em den dyrare håller längre och har oftast högre silver halt

Visa signatur

|| Win7x64 | | i7 sandy 2600k | 8GbDominatorGT | CorsairAX850w | 2xXFX6970 | 80GbSSD |
| 1,5kGbHdd | LanBoyAir| Dell22" och Acer22" | MacbookAir 13"-11 i7 | Erik ||

Permalänk
Medlem

Ja, det är sant. Måste ju erkänna att jag kör med Arctic Silver själv

Permalänk
Medlem

ajg skulle sattsa på de nya nano pstorna, artic silver kan va svår att få ut en jämn och fin yta då den är välldigt trögflytande

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

Kanske den är, men med lite teknik går allt

Permalänk

Min AS5 är väldigt lättflytande.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem med hög temp. Installerade just en Arctic Freezer 7 Pro. Hade oklockat förut idle/load 52/63 (TAT), nu ligger jag istället på 41/52. Sweet Ingen superlåg temp kanske men betydligt lägre än förut. Minus ca 10 grader för 239:-, inte så illa

Permalänk
Medlem

Antingen är kylaren felmonterad eller så är den defekt. Har den kopparbas men aluminiumfenor så kan det vara dålig kontakt mellan kopparplattan och alu-flänsen. Har även hört vissa måndags-ex av CPUer kan ha tvivelaktig form på metallkåpan.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Så sant, så sant...

Permalänk
Medlem

Är nordbryggan varm?

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.