Datornördens förbannelse

Permalänk
Medlem

Känner igen mig en hel del, Det värsta är när man har att göra med folk som inte har en aning om nånting.
Den senaste jag hjälpte var en arbetskamrat till farsan, har träffat honom EN gång innan. Skulle "bara" fixa att datorn var seg, slutade med en ominstallation där JAG fick sitta och ta backup på alla deras bilder och fjortisdotterns musik.. Kan ju säga att det fanns 1 partition i den datorn, med en fruktansvärd röra... Tog säkert ett par timmar att ta backup på allt.

Har förståelse för att vissa inte kan något om hur en pc fungerar, men har man en så bör man ju försöka lära sig. Jag menar, inte kan du börja köra rally och förvänta dig att bilen skall fungera i alla väder och att dina vänner skall fixa den gratis.
Enklaste saken i världen, har DU en avancerad sak du vill använda får du helt enkelt lära dig hantera den, eller gå till en "verkstad" om man nu skall jämföra med bilar...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk

Jag håller med. Fullständigt, det med varningsklockan är något man känner igen sig dagligen.

Senaste jag hade varit en nära vän, han bad mig fixa hans flickväns trådlösa router problem, inte nog med att D-linken de hade var fel på. Den andra, var låst till spray. Tre timmar senare av min helg, var en ny firmware inlagd och den funkade perfekt.

Inte nog med det, de är nedvärderande nog att aldrig vilja be mig slutföra jobbet. Det är ändå droppen när det gäller att vara totalt otacksam?

Usch, datorkunnande är en sån underbar hobby, men också en sådan satans förbannelse

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

Artikeln är som en spegelbild av mig, bara någon annan som har skrivit den.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Tycker inte det är fel när en polare ringer och behöver hjälp med en formatering eller liknande, och att ta betalt skulle jag aldrig göra, tjänster och gentjänster kallas det, nästa gång jag flyttar vet jag vem jag ska ringa när vapenskåpet ska bäras ner eller nästa krogrund kommer jag antagligen bli bjuden på ett par öl för besväret. Därimot när det dyker upp folk man aldrig träffat eller när kompisar ringer ett par gånger i veckan med frågor som typ "jag kan inte logga in på msn" eller "windows försöker uppdatera, vad ska jag göra?" sådana frågar/kompisar tröttnar man rätt fort på.

Någon sa att bilkunniga inte blir behandlade på samma sätt, men det är bara skitsnack, min far har meckat sen barndommsben och han får ständigt telefonsamtal från släkt och vänner om så enkla saker som att byta batteri till hur man skruvar ihop en egen beachuggy ifrån en folka och han skulle heller aldrig komma på tanken att be om någon ersättning.

Permalänk
Medlem

Krönika my ass..

Anywho, spela dum och ingen ställer frågor.. Simple as that.
"Jag vet inte." Tre underbara ord.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
För övrigt så hade nog "krönikan" eller vad det nu kallas passat bättre i forumet eller något.

Håller inte med. Finns mycket bra berättelser i forumet som inte hamnar på första sidan, vilket är synd. Recension av senaste grafikkort är inte alltid lika intressant. Reflektion över vanliga situationer och problem som är socialt relaterade kan vara mycket givande och roande att läsa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freknemuff
Tycker inte det är fel när en polare ringer och behöver hjälp med en formatering eller liknande, och att ta betalt skulle jag aldrig göra, tjänster och gentjänster kallas det, nästa gång jag flyttar vet jag vem jag ska ringa när vapenskåpet ska bäras ner eller nästa krogrund kommer jag antagligen bli bjuden på ett par öl för besväret. Därimot när det dyker upp folk man aldrig träffat eller när kompisar ringer ett par gånger i veckan med frågor som typ "jag kan inte logga in på msn" eller "windows försöker uppdatera, vad ska jag göra?" sådana frågar/kompisar tröttnar man rätt fort på.

Någon sa att bilkunniga inte blir behandlade på samma sätt, men det är bara skitsnack, min far har meckat sen barndommsben och han får ständigt telefonsamtal från släkt och vänner om så enkla saker som att byta batteri till hur man skruvar ihop en egen beachuggy ifrån en folka och han skulle heller aldrig komma på tanken att be om någon ersättning.

Menade inte att bilkunniga inte har samma läge, det vet jag att dem har eftersom jag själv är rätt intresserad av bilar... Menade mer att man kan jämföra det lite, Kanske blev lite luddigt men...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Avstängd

Jo tack, jag byggde egen dator runt 1998 eller liknande.
Vipps var man en riktig proff på att bygga datorer enligt alla, nej det var jag aldrig och det blev jag inte heller men visst man fick erfarenhet och med en jäkla massa kunskap på elektronik sen jag var 10år(vilket tyvärr avtog).
Men likförbannat så ringer både vänner och släkt lite då och då som vill ha hjälp med diverse problem.
Dock så har jag aldrig tid, och har noll lust att hålla på med datorer när man har en son på 20mån.
Inte verkar folk förstå det heller, min dator är från HP för att jag ville slippa böket med att leta efter det bästa, fungerar det så är jag nöjd... tog 1h att inse att datorn var komplett skit installerat, så formateringen stod högst upp på listan... efter 1år så hände det något, jag hade tid att formatera skiten och slänga i ett nytt moderkort.

Under tiden lyckades jag få lite datorer jag skulle kolla när jag har tid, 11st laptop(ingen var komplett) och 2st stationära.. alla står i garderoben, var ska jag ha mina kläder?

Men ändå är man support för dom flesta, dock så lär jag dom hanskas med datorerna så det inte blir problem.. Och tack M$ som fixa "återställningspunkt" på XP.

Ett het tipps till alla motvilliga supporters, formatera HDD och skruva isär allt och be dom fixa datorn själv
Då jävlar lär dom sig att fixa datorn själv, jag hjälper bara till med program och diverse små mjukvarufel idag.

Support över telefon? hehe, no way.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Känner igen sig allt för väl i artikeln, vet inte hur många gånger man rensat svärföräldrarnas dator från scratch eller fått höra av brorsan "Datorn går långsamt, fixa!"

Till min glädje så uppskattar omgivningen den hjälp dom får och vill bjuda igen. Tex. nu senaste hjälpte jag en kollega att installera och konfigurera en bunt trådlösa routrar samt en bunt nyare Macar. Dom bjöd på mat varje gång jag var där samt fick en stor värdekupong på en fin restaurang att ta med tjejen till.

Kollegan jag hjälpte sa något smart när vi höll på att installera, " Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!".

Låter mig gissa att jag är grannpojken i detta fall.

Visa signatur

Mac addicted, my workhorse: MBP 15", 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 4Gb Ram, 200Gb HD, 8600M GT, and lots a external drives.

Permalänk
Medlem

Klart man känner igen sig, och det är allt från hårdvaru-krångel till kodande av olika slag. Det jag förundras av är att när det gäller just detta ämne, datorer, så är tid tydligen INTE pengar. folk tror att bara för att man gillar datorer att man blir lyrisk av att installera/felsöka/laga deras datorer och göra samma saker man gjort 5000 gånger innan. Som om dom gjort en en tjänst. Otacksamhet är det värsta som finns.

"Min dator krånglar, kan du komma hem till mig och kolla på den???". Nej, jag känner dig inte, och eftersom man inte vet vad felet är så är risken att man blir kvar några timmar och jag kan tänka mig roligare saker än att sitta och hjälpa någon jag inte känner gratis.

Detta gäller givetvis inte kompisar eller närstående, då är det klart det är kul att man kan hjälpa nån med sina kunskaper. Och då räknar jag aldrig med nån form av ersättning, tjänster och gentjänser som det heter.

men när det precis som i krönikan blir kompisars kompisar osv då får det va nog. Man får väl starta eget konsultbolag och så fort någon frågar säga "javisst!, jag tar såhär mycket i timmen.".

Permalänk

Joo, visst känner man igen sig där, inte specielt lite häller för den delen.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att informera om hur mycket riktig datorsupport kostar, sen skämta att man kan göra det för hälften svart. Funkar dom flesta gångerna, och när det inte funkar så tjänar man en bra slant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon87
Krönika my ass..

Anywho, spela dum och ingen ställer frågor.. Simple as that.
"Jag vet inte." Tre underbara ord.

Mm, hur gör du i situationen där du på jobbet försöker framhäva dina datorkunskaper som en stor kompetens och kvalitet hos dig, samtidigt som chefen på sidan av jobbet vill ha hjälp med sin antihightech-morsas hemdator?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Ett tips är att informera om hur mycket riktig datorsupport kostar, sen skämta att man kan göra det för hälften svart. Funkar dom flesta gångerna, och när det inte funkar så tjänar man en bra slant

- Hehe, lätt att jag ska börja med det!

Ja, iallafall är det kul att höra att det finns liksinnade som har fått stått ut med lika pressade situationer som jag.

Det värsta är på de LAN som jag och mina kompisar driver och där helt plötsligt 10 pers samtidigt vill ha hjälp att få sina datorer att fungera i nätverket, bort med diverse virus, formatera och installera om skiten, det är lätt de mest pressade situationen som brukar uppstå för mig.

Permalänk
Medlem

Vet ju att den "lokala" supporten där jag bor tog 600:- för att installera Os.. Jag kunde vart rik idag...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja herregud vad man känner igen sig.

Börjat få betalt nu iaf, för mycket. =/

Alltså typ, jag får 200 spänn för att starta om routern och pilla bort spyware. Han jag gör det åt säger att det är för att jag ska komma dit som ett skott varje gång det är problem.

Jag klagar inte.

Permalänk
Medlem

Känner igen det väldigt mycket. Kompisarnas datorer brukar jag fixa gratis eller så får dom bjuda på en kebab eller nått men släkten betalar alla fall för sig

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem

Det roligaste är ju när folk envisas med att ställa hjärndöda frågor till mig, när de trots allt har teknisk support som de betalt för...

Av någon konstig anledning vägrar de alltid ringa supporten??!?!? Men de ringer alltíd mig?!?!?!

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

För att citera en kompis:

Citat:

Jag tar 500 spänn för all datorrelaterad hjälp. På sätt slipper jag alla "kompisar".

Kan ju tillägga att på mindre lokala LAN spenderas 20% av tiden vid min egna dator, resten vid någon annans.

Farligt att vara en nice-guy...

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk

Det värsta är ju att alla har datorer med win95 och 130mhz processorer och undrar varför deras datorer går så segt :P. När dem frågar saker som bara gäller 95 eller 98 så säger jag: Jag vet inte, jag har aldrig riktigt felsökt en så dålig dator. Då blir dem tysta :P. Men nu har jag mest mina föräldrar att tacka att inga frågar om hjälp längre. När jag hade min första dator så ville jag självklart ändra på den röda knappen på nätagget. Det får den säkert att gå tystare ,tänkte jag. Bom sa det så var den datorn slutkörd. Då ca 3 år senare när jag var lite kunnigare och skulle kolla igenom mina föräldrars väns dator när vi var där( Jo jag vill säkert stanna där någon timme efter alla andra och felsöka den) så sa min mamma innan dem åkte hem: "Spräng nu inte denna datorn som du gjorde med din förra". Då blir det tyst. Dem släppte inte blicket från mig under hela tiden jag fixade datorn och frågade konstant vad jag gjorde nu.

Permalänk
Medlem

haha stämmer till 100% men brukar alltid bli glad när morfar frågar efter hjälp för att han betalar så jäkla bra

Tänkte på en sak häromdagen när jag satt och pilla att när jag behöver hjälp har jag ingen kompis att ringa till men ett nice forum att fråga på
Har lärt mig MASSOR av att läsa trådar här på swec

Visa signatur

Citera gärna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Känner igen mig i varenda ord.

Det är nog bäst att jag inte nämner några namn.. men just nu står min kusins dator här i väntan på ominstallation

Jo, jag kan även känna igen mig i i principt allt i krönikan, ( även bildtexterna ) hah. men i alla fall som vanlig datanörd med insikt över hårdvara och ett par års erfarenhet som servicetekniker så försöker man hålla det diskretare än när man började. nu har man ett relativt brett 'kundnät' men om man däremot är redaktör på sweclockers så kan jag tänka mig att det kan vara riktigt jävligt att hålla det diskret men det kostar att vara 'kändis'

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem

Känns bekant det hela. Jag har byggt ett antal datorer åt folk som hade sketna hem pc från olika märken. men en sak har jag lärt mig: jag övertalade alla som fick en dator byggt av mig att köpa sig en usb hårddisk. där dom ska spara alla grejer dom vill behålla eller säkra, för man vet ju aldrig. sen använder jag norton ghost hos alla och gör efter nyinstalleringen av operativsystemet och alla program samt alla inställningar en recovery på c disken och lägger den på usb hårddisken.
funkar finfint. och ska man fixa nåt åt dem så blir det i värsta fall en timme jag får tillbringa med det.
enklare fel fixar man ju utan en recovery men det tar ju ännu mindre tid och fixa.
på så sätt har jag hjälpt flera och själva ödslar jag inte så mycket tid hos alla möjliga personer man känner.
men visst är det konstigt när man sent på kvällen får ett telefonsamtal av en totalt okänd person som vill ha hjälp med datorn men då brukar jag säger att jag inte vet vem dom är och därför inte kan hjälpa dom. det måste ju finnas gränser.
telefonsupport ger jag bara till dom som vet hur en dator fungerar och som kan följa mina steg när jag förklarar eller leder dom till lösningen av problemen. sen finns det ju fjärrhjälpen ochså. dom vet jag vilka det är av mina kompisar resten får lämnar in sina datorer hos mig eller jag kika förbi dem.
pengar brukar jag inte ta men dom hjälper mig sen med nåt annat nån gång. så det brukar jämna ut sig.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

Same thing over here... Ständigt någon som frågar om hjälp; föräldrar & syskon, deras kompisar, kusiner, mina kompisar och även kompisar till dem, folk man hjälper/hjälpt på nätet, och kompisar till dem...
Kan bli rätt mycket att stå i helt plötsligt... Gäller att hålla koll så man inte lovar för mycket.
Sen så är man ju godhjärtad/dum nog att inte ta betalt för nått ^^

Känns lite dumt att typ be någon slänga fram si och så mycket för något som man själv tycker var lätt (oftast). Känns ju destå värre då vissa ibland verkar tro att man kan allt precis Allt om datorer och det man hjälper dem med så de anser att det är en smågrej för en, och då inte behöver/ska belönas...
Samtidigt så är man ju medveten om att om en datorfirma skulle utföra en viss grej som man hjälper någon med så skulle de ta en sådär min. 750 +/- 250...
:s

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk

Tyvärr känner man igen sig.

Visst, jag har inga problem med att hjälpa till inom den närmsta bekantskapskretsen.

Men när tex polarens flickväns fasters sjukpedagog ska ha hjälp så känns det lite väl i överkant.

Sen så blir man ju lagomt frustrerad när det faller på en massa dumma frågor om varför inte sakerna fungerar.

Nä, folk kan gott släpa sina datorer till närmsta Serviceställe eller så ger de helt enkelt fan i att införskaffa datorer då de inte har kunskap nog att använda dem på även lägsta nivå...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

samma som de flesta säger, hjälper tjejens föräldrar/arbetskompisar/kompisar/bröder osv osv med massor av saker och tar inte pröjs för något, byggde en dator mot att jag fick ca 200 kr i mat men mitt eget val.
kommer TOM fram folk på jobbet som jag knappt känner o frågar om jag kan hjälpa dom och komma hem till dem mm, brukar slingra mig men nu på senaste tiden frågar folk typ hela tiden.
den bästa kom idag, finns en lirare på jobbet som till skillnad från mig jobbar med datorer inom företaget(jag knegar på lagret) han brukar springa runt med flashiga dator ord till folk för att verka smart. kom han till idag lite halv diskret och frågade: öhh sitter bioset i hårddisken? sa att det satt på mobot, borde nästan sagt att det satt på hårddisken till honom. märkt att det sitter många på IT positioner som inte kan så mkt om ämnet alls utan klarar sig och kanske tom fått jobbet genom flashiga ord som de inte ens själva vet vad som menas med dom.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

En av de absolut tristaste sakerna är när ens kompisar ringer en innan de ens försökt själva. Exempelvis har de köpt en ny trådlös router och skiter i att läsa bruksanvisningen och köra installationsguiden. Istället ringer de direkt och undrar varför inte allt fungerar när de stoppat i sladden.

Annan klassiker är att de frågar om en pryl de ska köpa och man rekommenderar en grej, sedan köper de en annan och ringer och vill ha support då den inte fungerar för dem...

Kul är ockå när man sitter och guidar en polare över telefon och de hittar "smartare" sätt att komma dit de tror att man är på väg att guida dem. Eller när man sitter och guidar EXAKT (vänsterklicka där, sedan markera allt osv.), efter en stund så håller de på med något helt annat, hur 17 lyckas man med det?

Klassiker för mig är också vid guidning över telefon att den i andra änden tror man är klärvojant eller ser precis vad de ser. När man har gett en instruktion så blir det helt tyst emellanåt, de ger ingen bekräftelse på vad de har gjort utan man får fråga HELA tiden. Sedan har man guidat en lång stund och så kommer en kommentar "så ser det inte ut på min skärm" Jag frågar "öppnade du Utforskaren?" Svar: "Utforskaren, vad är det" AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHRRRRGGGGG!!!

Sedan har man faktiskt andra kompisar som är jätterediga och som faktiskt blir jäkligt duktiga på kort tid.

Permalänk

Jag känner igen mig men kan inte riktigt klaga, när jag hjälper en kompis så visar jag snarare hur man göra och denne lär sig, när det gäller morsans kompisar och sådant så har de redan blivit informerade om att det är betalningar som gäller, vilket de verkar ganska nöjda med då det är både billigare, snabbare och mindre väntetid än en vanlig datorfirma som skall komma dit och blåsa burken medan jag rensar skiten ist.

Tur nu att man inte har massa n00bs till polare längre utan bara har datorkunniga som i de allra flesta fall fixar sin egen skit och som sagt, när de behöver hjälp så lär de sig faktiskt något av att jag visar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
samma som de flesta säger, hjälper tjejens föräldrar/arbetskompisar/kompisar/bröder osv osv med massor av saker och tar inte pröjs för något, byggde en dator mot att jag fick ca 200 kr i mat men mitt eget val.
kommer TOM fram folk på jobbet som jag knappt känner o frågar om jag kan hjälpa dom och komma hem till dem mm, brukar slingra mig men nu på senaste tiden frågar folk typ hela tiden.
den bästa kom idag, finns en lirare på jobbet som till skillnad från mig jobbar med datorer inom företaget(jag knegar på lagret) han brukar springa runt med flashiga dator ord till folk för att verka smart. kom han till idag lite halv diskret och frågade: öhh sitter bioset i hårddisken? sa att det satt på mobot, borde nästan sagt att det satt på hårddisken till honom. märkt att det sitter många på IT positioner som inte kan så mkt om ämnet alls utan klarar sig och kanske tom fått jobbet genom flashiga ord som de inte ens själva vet vad som menas med dom.

HAHAHA
vår förra admin var en sån. han visste inte ens vad en startdiskett var eller hur man flashar ett bios.
när jag började i företaget så var han chefadmin över fem pers bla mig och fyra andra. men efter ett halvår då kom det fram att han inte kunde mer än att ger order. nu e jag chefadmin och han fick sparken hihi
grejer finns.

@ Dunde
har exakt samma problem med vissa. man får inget bekräftat av dom.
dom e helt tysta och bara ett okej kommer ibland. efter en halvtimme så kommer man fram till att dom e i singapur medans man själva är i msconfig vilken grej asså hahaha.
till såna säger jag bara tatt jag hänger förbi nån vacker dag eller dom får bära burken hem till mig.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Jag fick min far att förstå vikten av god data-sed genom att tvinga honom att sitta med genom en full ominstallation, full uppgradering + konfiguration av hans dator.
det tog 5-6 timmar.

Sedan dess är han inte lika förtjust i alla roliga "funware" som sunkar ner systemet

vad gäller datorfixningar till kompisar så slog jag till bromsen för ca 10 år sen, det är bara närmsta familjen som fortfarande har support.

På frågan från vänners vänner om man kan rekommendera en bra data så finns det bara ett svar: köp en dell med support.
På frågan om man kan fixa någons märkesdator finns bara svaret: ring supporten eller RTFM

Å andra sidan har man fått många garv på vägen!
En gammal jobbarpolares dator startade upp med Mechwarrior hela tiden, i dosläge!
Det visade sig att hans 5-åring på nått sätt fått in startsekvensen i autoexec.bat, begriper än idag inte hur han lyckades....

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.