Permalänk
Avstängd

infinity kyler bra för den är stor o har många heatpipes men den har pushpins vilket inte är så kul.

VAD SKA MAN SÄGA... tower 120 är tunic tower

den är inte heller bortglömd.

Permalänk
Avstängd

Pushpins suger..

Fick slita mitt hår till slut av ilska med stock kylaren och min freezer pro som ja slängde i kartongen med avdankade prylar...

Permalänk
Medlem

Har själv en Scytche Infinity 1000 och den kylare trevligt och den medföljande fläkten är tyst och bra. nackdelen är monteringen. Som många skrivit, så använder den pushpins och det tog lite meckande innan jag lyckades få dit det som jag ville ha det, men sen var det inga problem. Om den skulle monterats med 4 rejäla skruvar istället, så hade den vart ett självklart val. Ingen dålig kylare ändå.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

ok det verkar stå mellan noctua u12 och tuniq tower, men hittar ej noctuan utan fläkt på komplett eller tuniq towern. kan nån länka. tänkte först köpa zalman 9700 men dom 2 verkar kyla bättre. vill gärna se test mellan de 2, och för er som har dem vilka nackdelar finns de.

vilken fläkt ska man ha till noctuan respektive tuniqen

Visa signatur

pentium d 820, HIS Radeon x1950 pro, 2*80 gb hd, no-name minnen 600 mhz,Scythe Infinity,Hiper 580 w,asus p5n-e sli

Permalänk
Medlem

alfiboy varför ska du ha noctuan utan fläkt för? när du skriver att du ska ha en fläkt till efter det följer med en noctua fläkt med den från komplett som är välldigt bra och helt knäpptyst du tjänar inte något på att köpa en annan fläkt

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

jag ska köpa noctuan och byta ut den fläkten till 2 andra. vilka?

Visa signatur

pentium d 820, HIS Radeon x1950 pro, 2*80 gb hd, no-name minnen 600 mhz,Scythe Infinity,Hiper 580 w,asus p5n-e sli

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Har själv en Scytche Infinity 1000 och den kylare trevligt och den medföljande fläkten är tyst och bra. nackdelen är monteringen. Som många skrivit, så använder den pushpins och det tog lite meckande innan jag lyckades få dit det som jag ville ha det, men sen var det inga problem. Om den skulle monterats med 4 rejäla skruvar istället, så hade den vart ett självklart val. Ingen dålig kylare ändå.

Kan inte annat än instämma! Hade ett halvt helvete att få in pushpins i mobot. Annars är jag mycket nöjd med kylning och ljudnivå.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfiboy2
jag ska köpa noctuan och byta ut den fläkten till 2 andra. vilka?

Jadu, det bestämmer du helt själv.

Själv köpte jag två sånna här till min Noctua;

Alternativ 1 - Jag ville ha bra luftflöde och bryr mig inte specielt mycket om ljudnivån.

Akasa Ultra Quiet Amber Fan 120mm, 1400 RPM, 44.8 CFM, 18.0 dBA
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312504

Alternativ 2 - Om du vill ha den absoult bästa luftflödet ska du köpa två sånna här;

PAPST Fläkt (26db)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302082

Alternativ 3 - Om du vill ha knäpptyst kylning med bra luftflöde;
Noctua NF-S12-800, 120mm Fläkt, 800RPM, 8 dB(A)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325741

Men som sakt, du bestämmer själv...

Permalänk
Medlem

förstår inte varför ni byter fläkten igentligen den som följer med är ju inte dålig och snygg är den och tyst så varför byta?
kanske så lyfter nån annan fläkt lite mera luft men ger det nån märkbar skillnad knappt?
bara att köpa en lika fläkt till som följer med och sätta på andra sidan så den suger genom och en blåser in.

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk

Ärligt talat, bytet är bara för respekt xD. Den medföljande Noctua fläktan fungerar alldeles utmärkt, tyst och flyttar mycket luft och så. Det är också bland det bästa som går att få tag på, den kostar 198:-.

Permalänk
Medlem

ja så varför skulle man köpa en noctua utan fläkt först och sedan köpa 2 andra fläktar till eller byta ut den man får med det blir ju bara mycket dyrare sen tycker jag fläkten är så fin och mjuk den man får med så vem skulle vilja byta bort den

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk

Pengar, pengar, pengar = Respekt, respekt, respekt...

Nej men, ganska smart tänkt du... Egentligen är det ganska onödigt.

Permalänk
Medlem

men du lite som jag tänkte på nu typ om en fläkt lyfter 46,4CFM eller 49CFM som ett exempel märker man lufskillnaden om man känner med handen eller är det så pass lite så det bara är mätbart och kommer det ge nån skillnad i grader på processorn igentligen?

och Computerville du kör med 1 fläkt som blåser in i noctuan och en som suger på andra sidan va? gjorde det någon temp skillnad för dig från att köra med 1 fläkt eller 2?

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk

Såhär ligger det till. Jag testatade seriöst aldrig att montera den medföljande fläkten utan monterade på de två andra på direkten. Ja, en blåser framifrån (vid CD-romerna) in mot kylaren och sedan en som blåser mot bakdelen.

Permalänk

Man kan enkelt säga att det finns ett toppskickt som alla presterar i paritet med varann. I vissa tester vinner den ena, för att sedan "komma sist" i nästa test, allt beroende på var man läser. Om du väljer någon av dessa borde du bli nöjd. Gemensamt för alla är dock att de är STORA, så se till att du har plats i lådan. I en del fall ingår fläkt, medan du måste köpa till en i andra fall.

Enligt de tester och recensioner jag läste då jag köpte kylare, så ska följande vara de bästa (utan inbördes ordning):

Tuniq Tower 120
Thermalright Ultra-120
Noctua NH-12
Scythe Ninja revB
Scythe Infinity
Big Typhoon VX

(Zalman CPS9700)

Vilken som helst av dessa borde klara av att kyla din cpu. En liten reservation för Big Typhoon dock, som i många tester "spöar" de andra kylarna, men som inte blåser luften ut från chassit på en gång. Fördelen med Big Typhoon är dock att den just inte är en torn-kylare. Fläkten sitter alltså ovanpå kylaren (ungefär som stock-kylaren) vilket ger extra kylning till moderkortet.
Angående Zalman så har den i vissa tester presterat lika bra eller bättre än de övriga, medan den i en del andra varit klart sämre. Därför får den hamna som en liten outsider på min lista, då man inte vet vilket test som är det mest korrekta.

Edit: Reservation för eventuella fel i namnen då jag tog dem ur minnet. De flesta namnen bör dock vara korrekta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FuzzyDuck

Enligt de tester och recensioner jag läste då jag köpte kylare, så ska följande vara de bästa (utan inbördes ordning):

Tuniq Tower 120
Thermalright Ultra-120
Noctua NH-12
Scythe Ninja revB
Scythe Infinity
Big Typhoon VX

(Zalman CPS9700)

Bra sammanställning!

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

Sökte runt på diverse forum, testsiter etc etc. Killarna på tomshardware forumet verkar kunniga, och testerna jag läste verkade gå samma linje som dom. Tuniq Tower 120 var iaf snäppet vassare än resten, scythe infinity 1000 nära 2a. Många som presterar väldigt liknande av dom. Såg tester med Silverstone FM121 som fläkt till tuniqen och det verkade en bra kombo.

Att hitta en butik med Tuniq Tower i lager var svårare dock. Och nej, jag tänker inte pastea 1000 länkar till tester, är folk så intresserade så kolla upp det själva och bilda er en uppfattning.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd

fins 10st på OC

Permalänk
Medlem

ni kanske har skrivit det men vafan dom har ju gjort ett cpu kylartest här på sweclockers kolla bara där och sluta chabbla..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.