Ren installation av Vista med uppgraderingslicens.

Permalänk
Medlem

Ren installation av Vista med uppgraderingslicens.

Går det att göra en ren installation av Vista med en uppgraderingslicens. Eller kräver uppgraderingslicens att man har XP installerat på datorn. Jag tänkte den dagen man vill ominstallera Vista, måste jag installera XP först då eller kan man gasa på med Vista på en gång. Någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Du måste installera XP först. Läste någonstans att någon hade provat att installera en uppgraderingslicens utan XP i botten och det gick inte.
Dvs den frågar inte ens efter din XP-produktnyckel om XP inte finns utan den kräver att du lägger in XP först.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Ren installation av Vista med uppgraderingslicens.

*Tråd flyttad*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av indurain
Går det att göra en ren installation av Vista med en uppgraderingslicens. Eller kräver uppgraderingslicens att man har XP installerat på datorn. Jag tänkte den dagen man vill ominstallera Vista, måste jag installera XP först då eller kan man gasa på med Vista på en gång. Någon som har erfarenhet?

Det går m.h.a. ett trick som bl a är att inte ange nyckeln vid installationen -> http://www.engadget.com/2007/01/31/clean-install-workaround-f...

"Kryphålet" verkar inte heller tas bort som det ser ut i nuläget -> http://www.vnunet.com/2174211

Permalänk
Medlem

Bra att det värka finnas kryphål. Det jag funderar över är vilka versioner jag ska välja.
Ultimate OEM 64 bit eller Ultimate Upg 32 & 64 bit. I värsta fall för man göra en ghost på XP. Så att det går fort att lägga in.

Permalänk
Medlem

Har du 64bits processor ska du ju absolut välja det, absolut inte 32!
Hur mkt skiljer det i pris mellan OEM versionen och Upg?

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
Har du 64bits processor ska du ju absolut välja det, absolut inte 32!
Hur mkt skiljer det i pris mellan OEM versionen och Upg?

mvh Jim

Det skiljer ca 1300.
Det jag är orolig över att inte program som nu funkar i XP inte funkar i Vista 64 bit. Jag har några som måste funka.

Sen är det en annan grej. Jag ska bygga en ny dator nu. Samtidigt som jag köper ny dator. Ska jag köpa två licenser av Windows.

1 st Win Xp pro OEM eller Upgr
1 st Win Vista OEM eller Upgr.

Totalt pris på dessa licenser blir ca 4600. Det kan skilja ca 300kr beroende på vilken jag tar som OEM.
Win XP pro licensen ska jag använda till min gamla dator. Som en liten server hemma. Den kör jag XP home på nu.

Just nu då funderar jag på vilken jag ska ta som OEM när jag köper ny dator. Köper jag Uppgraderingen av Vista får man ju både 32 & 64 bit version.

Permalänk
Medlem

nackdelen med att köpa uppgraderingen utan att ha något att uppgradera från är dels att man bryter mot licensvillkoren och dels att risken är väl ganska stor att microsoft tids nog kommer att täppa igen hålet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
nackdelen med att köpa uppgraderingen utan att ha något att uppgradera från är dels att man bryter mot licensvillkoren och dels att risken är väl ganska stor att microsoft tids nog kommer att täppa igen hålet.

Jag har en XP home licens som jag inte ska använda mer. Jag kommer inte att bryta mot några licensvillkor. Det jag ville veta var om jag kan slippa själva installationen av XP home vid en ominstallation av Vista när jag väljer uppgradering.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan meddela att student versionen av Vista Business också går att istallera med sin egna trail version och sedan installera en skarp version över.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är det nån större skillnad på 64bitars och 32bitars? Sugen på o skaffa vista ultimate, kostar 1500kr me csn rabatt (upgrade versionen då).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Vista x64 versionen är mycket mer buggig och har många fler kompabilitetsproblem jämfört med x86 versionen. Innan det är fixat rekommenderar jag starkt att använda x86 versionen.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med, x64 är inte mer buggigt men däremot så har den mer kompabilitetsproblem med existerande programvaror. Så vill man ha x64, se till att de programvaror du ska använda fungerar bra till x64 och att det finns drivrutiner till all hårdvara du har så borde det gå fint även om man självklart inte kan garantera något.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Är det nån större skillnad på 64bitars och 32bitars? Sugen på o skaffa vista ultimate, kostar 1500kr me csn rabatt (upgrade versionen då).

Läs/fråga i andra mer passande trådar. Topic här är "Ren installation av Vista med uppgraderingslicens."