Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Supreme commander - Basics

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Ne, stämmer inte riktigt. De flesta inlusive jag brukar bygga 4st tech 1 shipyards där du pumpar ut ubåtar. Mot dessa så har destroyers inte en chans.

Ok jo det e klart men då har du inte mycket att sätta emot på land fast en del banor e ju nästan bara vatten så då funkar det vell. Körde ganska mycket i betan men har inte kört så mycket navalkrig. Har typ aldrig byggt en ubåt :E

Permalänk
Hedersmedlem

Nuukeer skrev att det inte är bra att bygga mass storage och energy för att få massa. Det har han ju rätt i. Jag körde lite enkel match mot datorn igår och gick på det bättre sättet, men det var ingen riktig fajt så skulle nog inte spelat någon roll.
Men iaf den superviktiga guiden:
http://forums.gaspowered.com/viewtopic.php?t=1009
Sen kan man bläddra några sidor, finns screenshots och även VILKEN ordning man ska bygga sin t1 massfab/powergen struktur i för att optimera (tror det var första posten på sida 3).

Förresten, är det någon mer än jag som tycker det är så tråkigt med så få enheter? Jag gillar TA mer där det fanns en 5-8 st på varje fabrik att välja på (och fler typer av fabriker).
Speciellt skeppen. Finns bara en ubåt man kan använda (ingen använder ju t3 nuke-ubåten för anfalla andra skepp med etc.). Bara en!
TA hade två (en vanlig och en ubåtsjägare) samt i patch fick iaf ARM sin rätt feta ubåt och fibber som var sonar jammer.
Moddarna har mycket att göra

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Är det någon som kör på internet? Det gör jag och jag måste verkligen rekommendera det. Mycket roligare än att köra mot datorn. GPGNet fungerar väldigt bra!

Har vunnit 7 gånger och förlorat 5

Permalänk
Medlem

Här är en annan intressant tråd: http://www.gamereplays.org/community/index.php?showtopic=1657...

Jag har nu helt slutat uppgradera massextractors, utom när jag sitter och wastar en massa mass, och då bara till T2, sen fixar man T3 Mass Fabricators.

Vad brukar ni köra för byggordning i början?
Själv kör jag någonting i stil med:
1 Massextractor
3 Powerplants i linje
1 Land Factory intill powerplantsen
~10 engineers, de flesta får springa ut och spamma Mex och lite point defense/AA på viktiga punkter.
1 Hydropowerplant(Hette de så?), 1-2 T1 power plant
Land Factoryt får bygga (på reapeat) 3 light tanks+1 AA+1 scout+1 Light artillery
Ett till Land factory ASAP, som uppgraderas till T2 och börjar då bygga 2 Heavy tanks+1AA+1Missillauncher+1Shield
bygger 16 T1 Mass Fabricators med 27 T1 Powerplants runt (som det beskrivs i tråden aqualize länkade till) istället för att uppgradera mex. Så stora kluster kanske inte funkar mot en verklig spelare som smäller upp dem, men datorn lyckas inte ta sig så långt in i basen.
1 Air factory som får bygga 1 interceptors 1 bomber (reapeat)

Jag är inget RTS-geek eller TA-veteran, ändå tar jag ner 2 Supreme AI utan större problem. Finns det någon som har moddat in svårare ai's? 3 spelare är nog max för vad min burk klarar av.

Angående antalet enheter: Jag tycker det kanske borde finnas något mer på skeppsidan, ubåtsslagen känns lite tråkiga. I övrigt är det ganska lagom mycket att hålla reda på

Permalänk

Undrar bara en sak, krävs det mindre av processorn om man kör över internet/lan då med inga AI.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är klart, nätverkskommunikationen är inte så krävande. Dock är frågan om CPU-bottlenecken ligger i antalet enheter eller AI.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ja det är klart, nätverkskommunikationen är inte så krävande. Dock är frågan om CPU-bottlenecken ligger i antalet enheter eller AI.

Haha, har jag inte tänkt på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
...
aeons independence day skepp ska man inte bygga, bara 5000 hp så den är nere innan den hinner använda sin kvantstråle.

Du ska ju inte anfalla med enbart den, använd fodder och/eller andra enheter.
Att anfalla med 20 strategic bombers, 30 Air supremacy fighters och 30 Gunships tillsammans med Czar är gudomligt.
Bygg tre stycken sådana, fyll upp dem med dessa flyg (ja, de har airstaging capacity) och så fort du kommit inom räckhåll för fi anti-air så skicka ut ditt flyg, gunships för att ta ut anti-air byggnader/fordon, air supremacy för flyg och strategic bombers för att åka ut på ACU-jakt
Vanligen så drar inte Czaren så mycket eld då och kan göra sin grej och om Strategic bombers lyckas så har du ju vunnit ändå

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag läste en kommentar om Czar (skeppet du talar om) att enda anledningen att bygga det var för de skadepoäng det delade ut på det som det kraschade på
Instämmer att det är för svagt.

Egentligen tycker jag att av exprimentalsenheterna så finns det bara några roliga: fatboy, monkeylord och galactic colosus. Jag har t.ex. inte använt aeons battleship (exprimental alltså) i strid. Men liksom det är så tråkigt! En kanon som poppar upp och skjuter bara.

Körde mot AI:n på world domination-banan (3:e part jag laddade ner, en karta av jorden alltså) och satte upp en hemlig bas nära fienden för att bygga galactic colosus. Så kom det en jäkla fatboy och åkte förbi och mina GC fick sätta efter. Jäklar vad sakta de gick men när jag ställde in att GC:n inte skulle skjuta på fatboyen (då stannar den och blir utom räckhåll såklart) utan gå vidare så kom den nära, när jag tittade tillbaka strax senare så hade den kommit ikapp och totalt annihilaterat fatboy. Hehe blev nuke:ad lite av AI:n också, det var roligt.

en fatboy äger en gc anyday, dom är ungefär lika snabba (fatboy ligger på 1.0 och gc 1.2) och en fatboy trasar sönder en gc innan den kommer i räckhåll

använd subcoms mycket late game ist för power generators o massfabs gör resource allocation upgrade och sen så startar dom inte kedjereaktioner

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag läste en kommentar om Czar (skeppet du talar om) att enda anledningen att bygga det var för de skadepoäng det delade ut på det som det kraschade på
Instämmer att det är för svagt.

Egentligen tycker jag att av exprimentalsenheterna så finns det bara några roliga: fatboy, monkeylord och galactic colosus. Jag har t.ex. inte använt aeons battleship (exprimental alltså) i strid. Men liksom det är så tråkigt! En kanon som poppar upp och skjuter bara.

Körde mot AI:n på world domination-banan (3:e part jag laddade ner, en karta av jorden alltså) och satte upp en hemlig bas nära fienden för att bygga galactic colosus. Så kom det en jäkla fatboy och åkte förbi och mina GC fick sätta efter. Jäklar vad sakta de gick men när jag ställde in att GC:n inte skulle skjuta på fatboyen (då stannar den och blir utom räckhåll såklart) utan gå vidare så kom den nära, när jag tittade tillbaka strax senare så hade den kommit ikapp och totalt annihilaterat fatboy. Hehe blev nuke:ad lite av AI:n också, det var roligt.

en fatboy äger en gc anyday, dom är ungefär lika snabba (fatboy ligger på 1.0 och gc 1.2) och en fatboy trasar sönder en gc innan den kommer i räckhåll

använd subcoms mycket late game ist för power generators o massfabs gör resource allocation upgrade och sen så startar dom inte kedjereaktioner

Citat:

Du ska ju inte anfalla med enbart den, använd fodder och/eller andra enheter.
Att anfalla med 20 strategic bombers, 30 Air supremacy fighters och 30 Gunships tillsammans med Czar är gudomligt.
Bygg tre stycken sådana, fyll upp dem med dessa flyg (ja, de har airstaging capacity) och så fort du kommit inom räckhåll för fi anti-air så skicka ut ditt flyg, gunships för att ta ut anti-air byggnader/fordon, air supremacy för flyg och strategic bombers för att åka ut på ACU-jakt
Vanligen så drar inte Czaren så mycket eld då och kan göra sin grej och om Strategic bombers lyckas så har du ju vunnit ändå

nej en czar är inte bra spenderade resurser, och den är så stort mål så att artilleri kan träffa den (skämtar inte) alla toppspelare håller med om detta.

det är stratbomber rush som man skickar in scouts/ints på patrol route över fiendens bas och snipar commandern

bygg inte t1 AA dom kan fanimej inte träffa någonting, interceptors is the way to go, mest kostnadseffektivt på det sättet

det finns en massa trådar om detta på de officiella forumen och gamereplays.org så

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer

Fienden hade inte sett mig för jag hade jammat min lilla hemliga bas (hade snott engineers från de andra spelarna (jag hade satt upp så alla tre faktioner var med på banan). Iaf så tog min GC ut fatboyen.

Om nu AI:n bryr sig om radar jammer (jag hade ju artilleri som bombade hans bas).

Visa signatur

Permalänk

En sak jag stör mig på, kan man inte ha större bild på själva spel planen och mindre menyer som täcker nästan halva skärmen????

Svårt att få nån översikt!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
En sak jag stör mig på, kan man inte ha större bild på själva spel planen och mindre menyer som täcker nästan halva skärmen????

Svårt att få nån översikt!

Du får köra med minimalistiska GUI:et
Alt+upppil eller alt+nerpil.
Finns 4st att välja på. Själv har jag ju widescreen så jag kör med GUI:et på vänster sida som i TA. Det fungerar bra så.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Du får köra med minimalistiska GUI:et
Alt+upppil eller alt+nerpil.
Finns 4st att välja på. Själv har jag ju widescreen så jag kör med GUI:et på vänster sida som i TA. Det fungerar bra så.

Skämtar du??

Det var ju ingen skillnad! Den bytte ju bara plats på var menyerna var, det blev ju ingen större spel yta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får köra dualscreen då, det gör jag. Är nice som fean man har så mycket bättre koll på slagfältet. En sak som är tråkigt med spelet är att datorn är så dålig på svåraste... man bara bygger Flygbasen och uppgraderar till högsta(bygger lite skyddstorn först) sedan bygger man några bombar/gunships sedan letar man upp motståndarens commander och spränger honom!

Slutat köra med "assasination", tråkigt för han dör alltid så lätt.
Annars vare ett riktigt nice spel, sådant spel som man kan köra med sina kompisar i flera timmar, jag skulle gärna vilja byta saken som tar 11 timmar med en byggare. Den lär spränga fett, någon som har screenshoot?

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk

Gah, spelet går ju fetbort om man inte kan få större spelyta utan att måsta köpa en till skärm eller nåt.....

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Skämtar du??

Det var ju ingen skillnad! Den bytte ju bara plats på var menyerna var, det blev ju ingen större spel yta!

Och hur många olika fanns det? Det här mindre UI:et kom i en patch. Patcha upp spelet och sluta klaga.
Annars får du gärna förklara vad större spelyta är om inte det här:
http://www.aqualize.se/dump/supcomreducedui.JPG

Visa signatur

Permalänk

Tycker ändå att menyerna tar upp för mycket spelyta även där på screenshoten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan köra dual på en skärm med funkar det med, men med den UI:et som kommer med patchen äre ju bara att tuta och köra ;).

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Citat:

Tycker ändå att menyerna tar upp för mycket spelyta även där på screenshoten!

Fast det går inte att göra uit så mycket mindre och ha kvar alla funktionalitet.
Tror annars uit blir mindre om du ökar uplösningen på spelet. På så sätt får du mer spelyta men det kräver mer av datorn.

Permalänk

Är det bara jag som tycker det är bökigt att anfalla? Jag lyckas liksom inte, som i de flesta andra RTS, hitta kommandot attack/move. Någon som vet hur? Väljer man attack och trycker på marken börjar de bara skjuta på marken. Det enda jag ar hittat är att sätta dem på att patrullera in i basen. Någon som vet ett bättre sätt?

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid köra manuell fight då det är det mest effektiva, hjälper om du tycker upp så du får två slärmar på din skärm(om du inte har två fysksia skärmar) så du har koll på striden OCH resten av spelet samtidigt ;).

Attackmove använder jag nästan bara på datorn etc i RTS spel, dock så attackerar ens enheter direkt så fort de ser en fiende så du kan ju bara säga till dem att gå in i motståndarens bas....

Visa signatur

Xbox One - Xanser

Permalänk

Jo, men om man säger åt dem att gå in i fiendens bas knallar de glatt vidare medans de skjuter. Jag skulle vilja att de stannade när de började skjuta så de inte bara går in och blir söndertrasade av fiendens försvar en och en.

Visa signatur

"You're never to old to burn to death in a fire." -Red Forman

Permalänk
Hedersmedlem

Du får väl högerklicka på försvaret som är inom "fog-of-war" för att attackera?
Man ska ju ha några scouts med sig så man får bra utsikt och lite radartäckning.
Är fienden cybran så kan han ju jamma sitt, men så är det bara. Har du en SCU (ganska säker) eller ACU eller omni i närheten så tar det ju bort jammingen.
Cybrans scouts kan ju typ cloakas också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raveremils
Jo, men om man säger åt dem att gå in i fiendens bas knallar de glatt vidare medans de skjuter. Jag skulle vilja att de stannade när de började skjuta så de inte bara går in och blir söndertrasade av fiendens försvar en och en.

CTRL+ALT+Högerklick

Visa signatur

01000010011011110101101001101111