Shadowcard, ett måste med 8800GTX och Gigabytekort??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksx
Har ett par frågor till er som har koll:

Jag spelade lite spel häromdagen, efter ca 20 min spelande startar datorn om sig av sig själv. Vad kan det bero på? Är lite nervös för värmeutvecklingen. Har laddat ner SiSoftware Sandra för att kolla CPU-tempen, men hittar det inte i programmet!? Finns nåt annat bra program för detta?

Har även laddat ner nVidias Monitor-program där man bl.a kan se tempen på grafikkortet. Jag vet inte vad som är bra eller dåligt, men tempen på mitt 8800GTX ligger 66-70grader celsius konstant. Är inte detta väldigt högt!?!?

tacksam för svar!

Det är inte högt.. testa att höja strömmen till din gpu alt. cpu.

Permalänk
Medlem

Kortet går en bra bit över 80-gradersstrecket, nästan uppåt 90 grader när jag kör krävande spel. Har testat att höja fläkten på grafikkortet till 100% genom RivaTuner, men det verkar inte hjälpa speciellt mkt... Datorn dör ändå efter en kort stunds spelande..

Hur höjer jag strömmen till gpu och/eller cpu?

Kan tillägga att tempen på CPUn ligger mellan 45-55grader idle och upp till ca 65 när den får arbeta hårt.

Permalänk
Medlem

värmen behöver du inte vara rädd för, det är snarare hur mycket spänning du ger komponenterna..

Visa signatur

@Home: Intel C2D E4300 | 1GB PC5300 667MHz Apacer | GFX? | Gigabyte 945P-S3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orient
värmen behöver du inte vara rädd för, det är snarare hur mycket spänning du ger komponenterna..

Ok, men hur ska jag veta om de får tillräckligt? Eller för mkt? Jag skulle vara grymt tacksam om du eller någon kunde guida mig lite om hur jag ska gå tillväga för att hitta lösningen på mitt problem...

Permalänk
Medlem

ditt problem är inte värmen. ditt problem är ditt nättagregat helt klart,
och din dator kommer fortsätta spöka tills du köper ett bättre.

lycka till med övrigt..

vill du sänka tempen på ditt grafikkort kan du skruva av plasthöljet på ditt grafikkort och skruva fast en eller två 80mm fläktar på kylflänsen.

vill du ha hjälp med nättagget får du kolla upp amperen på 12volts linan. det står på sidan av nättagget.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

jasså, det är alltså det som är felet...? Är det verkligen säkert?

Nätagget lämnar 20A vid 12V, enligt denna sidan:
http://www.planetamd64.com/index.php?showtopic=9102

Kan man göra några tester på nätagget för att se om allt verklgien står rätt till?

Permalänk
Medlem

kolla med en multimeter bara. men 20 ampere är väldigt lite för ditt system, ett 8800gtx kräver MINST ett 400watt kvalitativt nättagg på MINST 30 Ampere på 12 volts linan.

ett 8800gts kräver MINST 26 ampere

vanliga saker som händer när datorn inte får tillräckligt med ström är:
spel, program crashar.
spel fryser.
datorn kan gå sönder.
ingen bild.
men oftast går bara säkringen.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329152&view=detailed

det där borde räcka gott och väl till framtida uppgraderingar och det är tyst. Har dock inte kollat upp amperen men tagan är kända för bra kvalité

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.

Permalänk
Medlem

mhm... illa... du menar att nätagget är för klent? Tog ändå ett lite dyrare (jag vet, allt är relativt) just för att slippa sådana problem... Är det du länkar till det bästa i den prisklassen?

Permalänk
Medlem

det är ett bra nättagg men ifall det bara är på 20 ampere som du sa så räcker det inte långt

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.

Permalänk

Illa, har själv ett 520w på endast 18a på 12v linorna.. Mitt GTX går slött då jag klockar processorn..
Fast skall man inte räkna med att man tar ström från två tolv volts linor. Alltså 18+18=36a?
Är detta ett bra nätagg?:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327671&view=detailed

Det tagan nätagget som nämndes tidigare i tråden har 20a på 12v linorna btw...

Permalänk
Medlem

jag TROR att corsair nättagget ligger på 30 ampere combined. inte säker men sök lite på nättagg här på sweclockers bara.

att köra på combined rails ger inte dubbla amperen.

tex mitt 430w tagan ligger på 20+20 ampere men combined är det bara 26ampere. men det duger gott och väl.

jag vet inte amperen på nättagget jag skickade jag antog bara att det var på mer än mitt 430watts.

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.

Permalänk
Medlem

Min dator med ett 8800gtx tar 280w i idle och vid last så är den uppe i 480w,
om man sen vill ha en marginal på 100w vilket är rimligt så är ett agg på minst 600w nödvändigt.
Och de nya moderkorten ska helst ha ett atx2 aggregat med bättre spänningstolerans samt då med 8/24 pins kontakter

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
Min dator med ett 8800gtx tar 280w i idle och vid last så är den uppe i 480w,
om man sen vill ha en marginal på 100w vilket är rimligt så är ett agg på minst 600w nödvändigt.
Och de nya moderkorten ska helst ha ett atx2 aggregat med bättre spänningstolerans samt då med 8/24 pins kontakter

Vilket program mäter du med?

Permalänk
Medlem

effektmätare köpt på elfirman för tvåhundra
koppla in den före nätaggregatet, för skärmens förbrukning är ointressant
man får massor av info av mätaren och det märks direkt hur tungt datorn går vid olika spel eller när den går in i vänteläge
och sen går det att se om aggregatet är för klent

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
kolla med en multimeter bara. men 20 ampere är väldigt lite för ditt system, ett 8800gtx kräver MINST ett 400watt kvalitativt nättagg på MINST 30 Ampere på 12 volts linan.

Man tar ofta i med de här speccsen för att slippa massa gnäll från konsumenter som annars hade haft nätagg precis på gränsen.

Sen så avser de värden du gav ett helt system, inte enbart grafikkortet. Men som sagt, ta de där värdena med en nypa salt.

Men jag må då säga att 20 A på din 12 volten inte är mycket att hurra för.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

mjo men nu ska han ju ha ett nättagg för helt system MED gtx kort, men jag kanske formulerade mig dåligt, my bad

Visa signatur

Pluggat Optoteknik.