Shadowcard, ett måste med 8800GTX och Gigabytekort??

Permalänk
Medlem

Shadowcard, ett måste med 8800GTX och Gigabytekort??

Som ni kanske sett i andra trådar har jag stora problem med min nya dator, den vill inte starta. En polare sa att det eventuellt kunde vara p.g.a att jag inte har något "Shadowcard", alltså en plastbit som ska sitta i den tomma PCI-E-porten. Kör med ett Geforce 8800GTX i PCI-E-1 porten på mitt Gigabyte GA-965P-DS4 moderkort. Fläktarna går igång ett par tre sekunder när jag startar datorn, när sen fläkten på grafikkortet börjar snurra slår datorn ifrån och startar om, om och om igen...

Det följde inte med något "Shadowcard" i lådan till varken moderkortet eller grafikkortet. Behövs det överhuvudtaget? Kan man köpa lösa sådana?

tacksam för snabbt svar!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Detta problem har inte jag, måste vara Gigabyte GA-965P-DS4 moderkortet eller har du för klent nätagg?

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Nej, något "shadowcard" behövs inte.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

jag har ett 580W Hiper nätagg, borde räcka väl..?

Ok, då är det inte saknaden av ett shadowcard som är boven i dramat... synd!! Verkar inte bättre än att jag får lämna in datorn på felsök i nån butik. Surt o betala stora pengar för detta när det gäller helt nya prylar, men verkar inte finnas några alternativ längre..

Permalänk
Avstängd

vad är ett shadowcard?

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuckthelocals
vad är ett shadowcard?

Citat:

... "Shadowcard", alltså en plastbit som ska sitta i den tomma PCI-E-porten.

Permalänk

Jag har ett DS4 och ett 8800GTX, fungerar bra utan ett shadowcard.

Men jag känner igen det fel du har med att fläktarna går igång ett par sekunder och sedan dör datorn!!
Då jag får detta fel har jag höjt min vcore för högt så att mitt nätagg inte pallar av stömförsörjningen.

Om du nu har ett 580w nätagg borde ju detta räcka.. om det inte är fel på det förstås? Hiper är ju inte det bästa kvalitets märket direkt. Låter ju faktiskt som din dator får för lite ström.

Ett annat problem som ger liknande fel är om du har missat en ström försörjnings port till moderkortet:

Det räcker inte med en 4-pin här utan du behöver en "4-pin till 8-pin strömadapter" (12v) om du inte har en redan från nätagget...
Dvs. du skall pilla bort den lilla plast biten som sitter över de andra 4 hålen å trycka fast en 8 pins där. Det borde lösa dina
problem. (om du nu inte har gjort det redan)

Permalänk
Medlem

Ska testa det du säger, bara jag kan hitta en sådan adapter någonstans...

Så Hiper är inte kända för sin kvalitet säger du? Illa illa. Om det inte hjälper med adaptern ska jag kanske kolla upp nätagget innan jag lämnar in hela datorn på felsök m.a.o.

Jag är inte bra överhuvudtaget på det här med watt hit och ampere dit, men kan det inte vara så att om jag sätter in mitt nätagg i en polares dator, som i vanliga fall drivs med ett 350W agg, så kanske (borde) det inte vara några problem för mitt Hiper 580W att driva det, utan det bara är i min datorkonfiguration det blir för mkt helt enkelt..? Eller märker man det även i datorer med simplare prylar isf?

Här är en länk till nätagget jag har:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309565

Permalänk

Jag har ett 350w som driver mitt system. (se sign)
Så jag tror nog inte ditt nätagg är problemet. (Hiper är ju inte jätte dåliga, men kanske inte "top of the line" heller)
Jag trodde först oxå att det bara skulle vara ett 4 pin
då den ena var övertäck och fick samma fel som dig.
En 4-pin till 8-pin 12v adapter finns i de flesta välsorterade el och datorbutiker och kostar runt 40 spänn.

Jag tror nog at det kommer lösa problemet.

Permalänk
Avstängd

350w till den datorn?

är det bara jag som tycker att det där systemet inte borde få tillräkligt med ström?

Visa signatur

XION 600watt SLI - Asus P5N32-SLI SE Deluxe - E6400 core2duo - TWIN2X 6400 ddr2 800Mhz 2048mb - 2x Asus 7950GT 512mb "1gb" - 250+250Gb sata2 16mb cache - Creative X-fi audio - Creative GigaWorks progamer 5.1

Permalänk
Medlem

jodå om agget är av bra kvalitet så!

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

Ser inget problem i att han driver sitt system med ett 350W nätaggregat? Låter som det är av kvalitet dock och inga risiga Qtec historier.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

350w till den datorn?

är det bara jag som tycker att det där systemet inte borde få tillräkligt med ström?

Låter onekligen konstigt. Skulle vilja veta exakt vilket nätagg det är innan jag säger mer än så

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Citat:

350w till den datorn?

Hade ett 500W till nästan samma dator, det sprängdes (boom!). Fick köpa ett 600W. Hur fan kan man köra stabilt med ett 300W?

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Om du nu har ett 580w nätagg borde ju detta räcka.. om det inte är fel på det förstås? Hiper är ju inte det bästa kvalitets märket direkt. Låter ju faktiskt som din dator får för lite ström.

Hiper är riktigt bra med strömförsörjning, jämna och bra värden på alla linor!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Det följer med 8-Pin 12v med Hiper 580w, eller så var det iaf med mitt Hiper som var dött vid leverans så det ska bara vara att plugga i den och köra på.

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·

Permalänk
Avstängd

Om jag får lägga en gissning så är det något som kortsluter någonstans. Har själv råkat ut för det, då var det cpu-fläkten (en Zalman- någonting) som låg rakt emot moderkortet. Skulle vara ett gäng papp-ringar emellan.

Permalänk
Medlem

Vilken cpu-fläkt/kylare använder du? Jag hade problem med fläktbevakningen i BIOS när jag hade en silent-kylare (med långsam fläkt) eftersom fläktbevakningen trodde att fläkten hade stannat när den inte piskade på med 2000-6000 varv. Varje gång jag hade resettat BIOS så var jag tvungen att plocka fram en lös högvarvig fläkt och ansluta den till cpu-fläktens anslutning för att få igång datorn.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Avstängd

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1544&session=8c9ca4...

använder jag på ett moderkort från DFI. Fläkten går inte igång alls om inte temperaturen stiger över 40 grader.

Permalänk

Folk tycks undra vad för nätagg jag har som pallar med mitt system.
Det är ett 350w iPower "basic edition". Förväntar mig inte att det skall orka driva
mitt system särskilt länge. Men pallar gör det.

Dock inte när jag försöker höja min vCore
till 1.3v.. Men det är ju inte så konstigt

Permalänk
Medlem

Det finns så många fler parametrar än watt när man konstruerar ett nätagg.
Att bara rikta in sig på watt är lite som att gå och köpa en förstärkare på ikea som är specad till 329,75W och sedan jämföra den med en från säg hifiklubben, som är specad till runt 90W (vid samma last).
Man kommer snart antagligen märka att den "lilla" 90W:aren spelar skiten ur ikea-rivalen.

Visa signatur

z-fighter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LordXeno
Det följer med 8-Pin 12v med Hiper 580w, eller så var det iaf med mitt Hiper som var dött vid leverans så det ska bara vara att plugga i den och köra på.

Det följde inte med någon sådan kontakt till mitt nätagg iaf... märkligt om du fick det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A7V
Vilken cpu-fläkt/kylare använder du? Jag hade problem med fläktbevakningen i BIOS när jag hade en silent-kylare (med långsam fläkt) eftersom fläktbevakningen trodde att fläkten hade stannat när den inte piskade på med 2000-6000 varv. Varje gång jag hade resettat BIOS så var jag tvungen att plocka fram en lös högvarvig fläkt och ansluta den till cpu-fläktens anslutning för att få igång datorn.

Jag har testat både standardkylaren som följer med processorn samt en Schyte Infinity, men samma problem uppstår...

Permalänk
Avstängd

Ok, om vi då utgår från att du kopplat allt rätt (även en sådan där FDD Power)

Funkar nätagget?
Stäng av det, sätt ett gem mellan grön pin och valfri svart pin i den stora moderkortskontakten, slå på agget. Fläkten i nätagget ska då börja snurra, utan att det stängs av efter några sekunder.

Är moderkortet begagnat? Nollställt bios?
Har du något annat pci eller pci-e grafikkort att testa med?

Permalänk
Medlem

Har nu testat med en 4-->8pins adapter. Hjälpte inte alls, exakt samma händelseförlopp som tidigare utspelas. Det spelar verkligen ingen roll hur jag än gör, alltid samma resultat, alltså fläktar som går igång, stängs av och startar om, hela tiden. Börjar få småpanik nu.. känns som att jag aldrig kommer få igång datorn utan bara slängt 20 papp i sjön.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jag har ett 350w som driver mitt system. (se sign)
Så jag tror nog inte ditt nätagg är problemet. (Hiper är ju inte jätte dåliga, men kanske inte "top of the line" heller)
Jag trodde först oxå att det bara skulle vara ett 4 pin
då den ena var övertäck och fick samma fel som dig.
En 4-pin till 8-pin 12v adapter finns i de flesta välsorterade el och datorbutiker och kostar runt 40 spänn.

Jag tror nog at det kommer lösa problemet.

Vad får du för poäng i 3DMark05/06?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Nu har min dator fått liv!!! Weeee, är så glad!

Funkade som sagt inte när jag kopplade in 4-->8pinskontakten. Gick tillbaka till skolan och beklagade mig för en polare som hängde med hem. Testade igen, samma fel. En gång till, och då går datorn igång!!

funkar perfekt nu, fått alla drivrutiner fixade osv, nu ska det testas att spela på den med! Väntar ett litet tag med att klocka tills jag ser att allt funkar som det ska.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

tjaa , ja har en liten fråga angående de här med 8 pinskontakten, måste de vara en 4till8-12v kan de inte vara en 8till8-12v? , kanske kan vara de här som e mitt problem med , ja har testat en 8till8-12v , men har dock ingen 4till8-12v , kanske vart lite rörigt där

ursäkta att ja lånar din tråd , dom som kanske vill ta sej en titt på mitt fel kika här / http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6619...

@ksx: bra att de löste sej för dej , hoppas ja har samma problem Mvh Frank

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem

Vad ska du med en adapter till om det redan är 8-pin? Fattar inte riktigt vad du menar...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksx
Nu har min dator fått liv!!! Weeee, är så glad!

Funkade som sagt inte när jag kopplade in 4-->8pinskontakten. Gick tillbaka till skolan och beklagade mig för en polare som hängde med hem. Testade igen, samma fel. En gång till, och då går datorn igång!!

funkar perfekt nu, fått alla drivrutiner fixade osv, nu ska det testas att spela på den med! Väntar ett litet tag med att klocka tills jag ser att allt funkar som det ska.

Tack för all hjälp!

Det var säkert tack vare 8 pins tipset.
Nä, men kul att det funkar nu, vad det än var...

Permalänk
Medlem

Har ett par frågor till er som har koll:

Jag spelade lite spel häromdagen, efter ca 20 min spelande startar datorn om sig av sig själv. Vad kan det bero på? Är lite nervös för värmeutvecklingen. Har laddat ner SiSoftware Sandra för att kolla CPU-tempen, men hittar det inte i programmet!? Finns nåt annat bra program för detta?

Har även laddat ner nVidias Monitor-program där man bl.a kan se tempen på grafikkortet. Jag vet inte vad som är bra eller dåligt, men tempen på mitt 8800GTX ligger 66-70grader celsius konstant. Är inte detta väldigt högt!?!?

tacksam för svar!