Permalänk
Medlem

Censur...

Jag lägger inlägget här, tycker det passar bäst. Hittade inte delen Feedback och det här rör heller inget specifikt fall, vill skapa en diskussion på forumet.

Jag frågar er på Sweclockers över censuren på forumet. Vi som är medlemmar här är gäster och allt som sker här ska ske efter forumets regler och efter de ansvarigas bestämmelser. Det är min självklara åsikt.

Jag reagerar dock ofta över att trådar ändras, låses och redigeras. Enligt mitt tycke är det rätt att låsa trådar som bryter mot regler. Det jag reagerar på är censuren. Att hela inlägg raderas utan notis och helt enkelt censureras från tråden. Jag tror inte det är rätt metod att gå emot tryckfriheten och rätten till egna åsikter. Jag vet inte om alla inlägg som raderas bryter mot era regler eller vad det är som får er att plocka bort dem. Jag hoppas verkligen att det alltid är frågan om regelbrott.

För övrigt tycker jag att reglerna är väldigt tydliga och bra. Upskattar dem verkligen, bra också att ni moderatorer och administratörer är rättvisa och tydliga. Sweclockers har överlägset det tydligaste och sakligaste forumet jag vet. Min tanke är att det vore bra om ni alltid noterar varför ni raderar trådar eller inlägg. Enligt reglerna skriver ni att ni har rätt att göra det utan notis, men det kanske är fel väg att gå?

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Det bästa här vore att kontakta en moderator. Tyvärr är det nog så att vi får stå ut med att inlägg raderas,trådar låses då vi är här på deras vilkor.

Dock tvivlar jag på att inlägg och trådar skulle raderas utan anledningar.

Kontakta en mod!

Permalänk
Medlem

Då detta är en privat "anslagstavla" så gör "ägaren" som han vill eftersom offentlighetsprincipen inte gäller här och det är något som vi får "ta" så är det bara!

Har själv fått inlägg raderats som sedan iaf diskuterats som t.ex piratkopiering.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag har flyttat den här tråden till feedbackdelen eftersom den hör hemma där, se § 11 i reglerna.

När ett regelbrott har skett gör vi alltid en noggrann avvägning för att komma fram till vilken åtgärd som är lämplig. När det gäller frågan om ett inlägg ska behållas eller inte är det viktigt vilka konsekvenser det skulle få att låta inlägget stå kvar. Innehöll inlägget exempelvis en uppmaning till brott, är det naturligt att ta bort det, för att undvika att fler tar del av uppmaningen. Om det var fråga om ett helt meningslöst inlägg i en i övrigt seriös tråd, kan det också vara rimligt att radera det, för att man som medlem ska slippa att läsa det meningslösa inlägget när man läser igenom tråden, eller för att undvika att tråden spårar ur.

Naturligtvis har alla medlemmar rätt att ha sina egna åsikter, men det betyder inte automatiskt att de har rätt att framföra dem i vårt forum. När vi tar bort ett inlägg är det naturligtvis alltid för att det bryter mot reglerna, och vi eftersträvar att alltid skriva ett inlägg där vi berättar om varför tråden rensades. Tas hela trådar av någon anledning bort, kontaktar vi alltid trådskaparen.

Jag hoppas att du kan förstå varför vi gör som vi gör och jag önskar dig en fortsatt trevlig tid här på SweClockers.

Med vänlig hälsning
Albert Pettersson