Vilken webbläsare är bäst?

Permalänk
Medlem

Vilken webbläsare är bäst?

Jag tycker det skulle vara kul att se vilken webbläsare ni tycker är bäst. Själv föredrar jag Opera (www.opera.com).

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Opera är lätt bäst!

Musgester, bra sökfunktion, snabb som attan!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Du är den första som säger det

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

Jag en lite av en periodare så jag växlar mellan Firefox och Opera med några månaders mellanrum. Vet inte riktigt varför, ser för- och nackdelar med både programmen, så en anledning är väl att jag inte kan bestämma mig samt att jag gillar ha koll över utvecklingen.

Röstade Firefox.

Permalänk

Röstade Firefox
Tycker bäst om den, har testat opera fast de höll jag bara i en månad innan ja bytte tillbaka till firefox

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Medlem

Är det ingen som gillar Internet Explorer 7? Hittills har 2 röstat på IE6 men ingen på IE7. Även om inte IE7 inte är den bästa webbläsaren så är den enligt min åsikt i alla fall bättre än IE6.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Är det ingen som gillar Internet Explorer 7? Hittills har 2 röstat på IE6 men ingen på IE7. Även om inte IE7 inte är den bästa webbläsaren så är den enligt min åsikt i alla fall bättre än IE6.

Jag vet inte om ja håller med dej.
IE7 har tydligen har/haft väldig många problem osv.
Nu säger ja inte att IE6 är bättre men de är nog av den anledningen dom röstar IE6.
Edit: om du söker lite så hittar du några äldre ömröstningar om exakt samma fråga. Firefox värkar vara den bästa, den har nämligen vunnit i alla fall som jag såg

Visa signatur

Jag är nog för gammal för att hänga här...

Permalänk
Medlem

Fel forum? Safari finns ju inte ens till windows.

Bör flyttas till Mjukvara > Programmering, formgivning och digitalt skapande.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Opera är det som gäller.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Opera känns bäst helt enkelt, ovetenskapligt visst, utan några bra argument visst, men så är det helt enkelt

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Jag gillar IE7 mycket men jag gillar Firefox lite mer.
IE7 verkar vara den enda som finns i 64 bitars version, tyvärr finns inte Flashplayer för 64 bitars läsare och även om jag hatar flash, verkar det som om det är svårt att klara sig utan skiten.
Edit:
Har just laddat ned Opera som jag ännu inte testat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Svårt val mellan Firefox och opera. Men opera saknar vissa funktioner som jag använder så jäkla mycket så det blir firefox

Visa signatur
Permalänk

Laddade just ner Opera då det låg på andra plats.
Första imtrycket är att det är sämre design på ikonerna i navigeringsfältet och den laddar sidor segare, även utan att jag har på fasterfox. Sen så kommer det upp en vit rutan innan den byter webbsida, vilket är lite störande.
Men jag älskar scrollen :)!
När man är det mycket skönare med opera istället för "hackigt" som med firefox.
Opera tar mindre ramminne också även om man inte bryr sig om det :).
Svårt att välja mellan de två nu : /.

Edit: fu*k firefox, im going opera :). Går smidigare med opera :).

Permalänk

Om konqueror var till win skulle den vara bäst men det är den inte så jag rösta på IE7.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Avstängd

Nya Opera 9.20 verkar snabbare och den är snygg som vanligt. Hur är det med kompatibiliteten? vissa sidor har ju inte funkat så bra med Opera. Firefox är väl min favorit, men Opera är klar tvåa. Internet Explorer har jag aldrig gillat (ännu sämre med 7:an). Netscapes senaste webbläsare verkar ju lovande. Hoppas att dom fortsätter att utveckla den till nåt riktigt bra

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Firefox är underbar, den har en liten bug om man använder sig av Wordpress, som är grymt irriterande, men det är också det enda jag har att klaga på!

Permalänk
Medlem

Opera helt klart. Allting är inbyggt i den vilket är bra och slöar inte ner den som add-ons. Firefox fungerar väldigt bra men gillar inte den riktigt.

Opera 9.20 har fungerat dåligt hittils tycker jag, den fryser några sekunder rätt så ofta och flash fungerar väldigt dåligt. I Firefox har jag dock inga flash problem men webbläsaren krashar då och då istället.

Jag tycker också att Internet Explorer 6 är bättre än 7:an. 7:an krashar väldigt ofta och fryser. Kanske därför folk röstar mer på 6:an?

Permalänk
Medlem

Nya Opera klarar de flesta sidor bra. Netscape är också bra men den finns bara på engelska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Röstade för FireFox då det är den jag gillar mest, men jag brukar testa Opera lite då och då men har inte riktigt fastnat för det, gillar dock att Opera känns så lättdrivet och optimerat.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Firefox

Fast Opera är en bra webbläsare med, fast jag föredrar en lättviktig läsare som ger schysst skydd samt läser W3C som standard är en fördel också. Hur Opera läser kan jag inte säga men är missnöjd med IE7 på det hållet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Firefox

Fast Opera är en bra webbläsare med, fast jag föredrar en lättviktig läsare

På villket sätt är Firefox mer "lättviktig" än Opera? Det är större på disk, och använder mer minne. Att det då har färre funktioner ska altså ses som en fördel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör både ff och opera, men röstade för ff denna gång

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Tycker ni att jag borde testa Firefox? Jag har använt IE 5,6,7, Opera, Avant och Netscape och fastnat för Opera. Mycket för att den inte tar så mycket minne, är snabb, har superb rss-funktion mm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte röstat men har tidigare alltid använt Opera. Nu kör jag Vista, vilket jag tycker fungerar mycket bra, lite kompabilitetsproblem bland annat med DOS-program och så kan för tillfället inte köra ActiveVirusShield, men det kommer.

Hur som helst, min förra XP installation blev bloatad med mycket onödig skit jag aldrig använde. Därför försöker jag nu klara med mig med så lite program som möjligt. För tillfället kör jag därför IE7, integrerat med Vista, resurssnålt, stilrent, och kompatibelt med de flesta hemsidor, inbyggt anti-phishingfilter är också bra. Fungerar väldigt bra, vet inte hur det är med säkerheten men ärligt talat så tror jag att en webläsare som utvecklats under så lång tid har en bra kärna.

http://mywebpages.comcast.net/SupportCD/FirefoxMyths.html

Följ ovanstående länk. Kolla upp vilka som ligger bakom sidan på "Windows Experts" och tänk efter om det inte kan ligga en del i det som skrivs. Firefox var något för mig tidigare eftersom det var det första jag testade där det gick att ha flikar.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker ni att jag borde testa Firefox? Jag har använt IE 5,6,7, Opera, Avant och Netscape och fastnat för Opera. Mycket för att den inte tar så mycket minne, är snabb, har superb rss-funktion mm.

Dum fråga. Firefox är populärast och gratis så det är klart att du ska testa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
På villket sätt är Firefox mer "lättviktig" än Opera? Det är större på disk, och använder mer minne. Att det då har färre funktioner ska altså ses som en fördel?

Färre funktioner ja. Är nämligen lite pedantisk, vill inte ha "dubletter" av samma funktion som te.x. den inbyggda bittorrent klienten i Opera när jag redan använder en separat klient för det ändamålet.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Röstade på firefox men använder opera för tilfället, jag älskar funktionen mouse gesture i opera eller vad det heter men föredrar firefox utseende mera och saknar mina firefox plugins.
Antar att jag också är en sådan som pendlar mellan men skulle aldrig använda explorer speciellt inte 7an.

EDIT: har precis märkt att opera inte funkar på expressens webbtv och inte heller SEB kan inte vara utan min bank.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar firefox bäst eftersom den usermässigt är den bästa på marknaden. Att den sedan inte är snabbast eller liknade är synd. Hoppas att dillo kommer att få stöd för flash och vimpretor

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Använder Opera, överlägset snabbast på datorerna jag använder.
Sen använder jag Firefox med massa plugins när jag ska knacka sidor och göra fuffelns, men den går ap-långsamt bara därför.
Sen i nödfall så använder jag IE7 när ingen av de andra läsarna kan nå en sida, för att "Webbläsaren du använder är för gammal, vänligen skaffa minst Netskape 2 eller Explorer 4 för att se sidan". Typ.. minns inte vad det står.
Sen har man även installerat små obskyra projekt, allt från textbaserade webbläsare till IE6 med omgjort skal så att det ska likna t.ex. Safari eller nått.. Ja herregud.
Men ingen, ingen!, säger jag, är lika bra och smidig som Opera.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Opera für alle!

Så otroligt lättnavigerat! Skönt att klicka på musen om man vill bläddra fram eller bak!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass