Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Nvidia å deras drirutiner??
Kan säga att visst så är de inte lika bra nu, som innan med den nya kontrollpanelen, men med NVtray får du tillgång till den gamlakontrollpanelen + refreshrateinställningar och OC.
Refreshrate funkar än idag INTE på min andra burk med ATI.
Tycker ATIs drivisar suger:)

Kanske skulle förklarat lite mer att jag ofta har haft problem med Nvidias drivrutiner Självklart menar jag inte att alal andra har det, bara jag som haft otur skulle jag tro. Dock har jag itne haft det på bara en dator. men jag har då inte sysslat med direkt high-end kort från nvidia då.

Permalänk
Medlem

Jag tror att att Nvidias försprång gällande drivrutiner visar sig ganska tydligt. Vista drivisar har varit ett problem och det lär väl ATI/AMD också ha. Sen är ju gamla beprövade 3dmark mindre drivrutiokänsligt än många spel.
Om jag får spekulera så tror jag att XT kortet kommer att lägga sig just bakom GTX. Några spel även före. GTS kort får se sig slagna med marginal. XTX kortet kommer att ha en liten fördel mot ULTRA. Om sedan ATI/AMD får ordning på sina CF drivrutiner så kommer 3dmark världsrekorden att sättas med subzero-xtx.
Detta är mina helt personliga antagande. Vill ni klaga på dom så är det fritt fram men inga personangrepp tack!

P.S. Läs NHs clocktest. D.S.

Permalänk
Medlem

Då kan man officiellt dömma R600. Blir ett riktigt magplask enligt min mening. Helt klart ATIs motsvarighet till NV30.

Visst, jag tror också att det kommer bli aningen bättre med nyare drivrutiner men ärligt...mjukvarufolket har haft ett bra tag på sig att fixa till dem nu, de borde inte ha varit i detta skick.

Det är svårt att förstå att ett krets med så många transistorer och som drar så mycket watt i vissa fall inte är mycket snabbare än sin föregågnare, någon måste ha gjort nån grov missberäkning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Som Stockholm82 skrev till mig och som vi spekulerar i är att förmodligen så kommer inte R600 att prestera så jätte mycket bättre och DAAMIT är nog inte ute efter att vara ledande trots allt. Däremot tror vi att R700 kommer att slå extremt hårt och vi tror att DAAMIT satsar stenhårt på R700. Möjligt att R700 sopar mattan med G90? Men G90 någon?

Är fullkomligt övertygad att de satsade på att bli ledande. Tror aldrig nVidia eller ATI skulle satsa på nåt annat än att ta prestandatronen, ligger förmycket prestige i det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Nvidia å deras drirutiner??
Kan säga att visst så är de inte lika bra nu, som innan med den nya kontrollpanelen, men med NVtray får du tillgång till den gamlakontrollpanelen + refreshrateinställningar och OC.
Refreshrate funkar än idag INTE på min andra burk med ATI.
Tycker ATIs drivisar suger

Förstår inte varför så många har problem med nVidias drivrutiner. Satt länge på ATI och nu på nVidia och båda fungerar lika smärtfritt vad gäller drivrutiner. Skit bakom spakarna kanske?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Då kan man officiellt dömma R600. Blir ett riktigt magplask enligt min mening. Helt klart ATIs motsvarighet till NV30.

Visst, jag tror också att det kommer bli aningen bättre med nyare drivrutiner men ärligt...mjukvarufolket har haft ett bra tag på sig att fixa till dem nu, de borde inte ha varit i detta skick.

Det är svårt att förstå att ett krets med så många transistorer och som drar så mycket watt i vissa fall inte är mycket snabbare än sin föregågnare, någon måste ha gjort nån grov missberäkning.

Är fullkomligt övertygad att de satsade på att bli ledande. Tror aldrig nVidia eller ATI skulle satsa på nåt annat än att ta prestandatronen, ligger förmycket prestige i det.

Förstår inte varför så många har problem med nVidias drivrutiner. Satt länge på ATI och nu på nVidia och båda fungerar lika smärtfritt vad gäller drivrutiner. Skit bakom spakarna kanske?

K. Tja det är säkert som du skriver. Angående refreshrate så är det problem med ATIs och har vart väldigt länge. Man "måste" inprinsip använda sig av refreshfix för att åtgärda problemet. Sitter du med en TFT eller en CRT? En tft märker inte av problemet medans en CRT gör.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

K. Tja det är säkert som du skriver. Angående refreshrate så är det problem med ATIs och har vart väldigt länge. Man "måste" inprinsip använda sig av refreshfix för att åtgärda problemet. Sitter du med en TFT eller en CRT? En tft märker inte av problemet medans en CRT gör.

Sitter på en TFT.

http://ati.amd.com/products/catalyst/top10-6.html ?

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr mycket folk här som försöker snacka ner kortet, olyckligt nog baserat på test med ATIs rejält omogna drivrutiner för det här monstret.

R6 Vegas är ett spel som kör med UE3-engine, varför detta test även bör ge en bild av framtiden:

Kortet har helt klart rå, outnyttjad potential, vilket t.ex antyds av att det ligger jämsides med 8800GTX i 3DMark06.

HD 2900XT är i nuläget en oslipad diamant. Inom 2-3 veckor har vi ett kort som hotar 8800GTX i alla moderna spel.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Citat:

Sitter på en TFT.

http://ati.amd.com/products/catalyst/top10-6.html ?

Då förstår jag. Saken var den här att då med mitt X1900XT 512 och bakåt några generationer när jag använt ATi kort så har det vart som så att refreshraten _aldrig_ fungerat utan jag har alltid vart tvungen att skaffa refreshfix. Det är dels därför den existerar. Väldigt många har problem med just Hz med ATI kort och CRT. Jag vet inte riktigt hur det är i TFT men på en TFT fungerar ju inte Hz likadant.

Har kikat på den guiden tidigare och har ej hjälpt mig i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Det är tyvärr mycket folk här som försöker snacka ner kortet, olyckligt nog baserat på test med ATIs rejält omogna drivrutiner för det här monstret.

R6 Vegas är ett spel som kör med UE3-engine, varför detta test även bör ge en bild av framtiden:

http://images.anandtech.com/graphs/ati%20radeon%20hd%202900%2...

Kortet har helt klart rå, outnyttjad potential, vilket t.ex antyds av att det ligger jämsides med 8800GTX i 3DMark06.

HD 2900XT är i nuläget en oslipad diamant. Inom 2-3 veckor har vi ett kort som hotar 8800GTX i alla moderna spel.

Hoppas du har rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vet du inte att det är fult att "handplocka" benchmarks och posta det som passar?

Du borde få smisk på stjärten.

R600 har säkert potential, men kortet är en flopp i dagsläget.

65nm borde göra underverk. Och i höst har drivrutinerna polerats. Stackars jävlar som jobbar med att knacka kod där. Det lär inte bli mycket ledigt de närmaste månaderna.

Men de brukar reda ut sina stormar när det gäller drivrutiner.

Fan vet om det inte hade varit bäst att skjuta upp lanseringen ytterligare. Maken till negativ press har jag inte skådat på år och dar.

Permalänk
Medlem

Pellias:Men du kan inte bara posta en bild lösryckt ur sammanhanget^^
Eller... för i sånna fall så är juh faktiskt x1950xtx MKT bättre än hd2900xt..å det e sant!!!!

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Då förstår jag. Saken var den här att då med mitt X1900XT 512 och bakåt några generationer när jag använt ATi kort så har det vart som så att refreshraten _aldrig_ fungerat utan jag har alltid vart tvungen att skaffa refreshfix. Det är dels därför den existerar. Väldigt många har problem med just Hz med ATI kort och CRT. Jag vet inte riktigt hur det är i TFT men på en TFT fungerar ju inte Hz likadant.

Har kikat på den guiden tidigare och har ej hjälpt mig i alla fall.

Har som sagt nVidia nu och inte tillgång till nåt ATI-kort så garantera att det fungerar men har svårt att tro att det skulle dra upp det på sin top 10 tips om det inte gjorde det Vet att jag också installerade någon refreshfix för länge sen då jag hade ATI och CRT skärm. Ansåg dock inte att det var nåt problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Fan vet om det inte hade varit bäst att skjuta upp lanseringen ytterligare. Maken till negativ press har jag inte skådat på år och dar.

Nja, jag tycker det var bra att de äntligen fick ut det. Vad skulle de ha gjort? Skrotat kortet helt och i princip kasta bort år av utveckling?

Att fördröja kortet mer hade inte heller varit nåt alternativ, knappast så att nVidia sitter och rullar tummarna nu. Tycker det är bättre att ta smällen och gå vidare. nVidia lyckades återhämta sig bra från NV30 floppen, bara hoppas på att ATI/AMD gör samma sak.

Permalänk
Medlem

Angående refreshrate på ATI, det ÄR kass.
Hur överjävligt som helst att tvinga upp en monitor i 150hz@1025x768 tex.
Prova å du ska få se.
Inte ens med diverse fixar så funkar det som det ska.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Pellias:Men du kan inte bara posta en bild lsryckt ur sammanhanget^^

Citat:

Vet du inte att det är fult att "handplocka" benchmarks och posta det som passar?

Du borde få smisk på stjärten.

R600 har säkert potential, men kortet är en flopp i dagsläget.
Men de brukar reda ut sina stormar när det gäller drivrutiner.

Haha, jo... jag drog en riktig fuling där! Men vad kan man göra annat än att i desperation försöka lyfta fram det lilla positiva en sån här olycklig dag då man som ATI-fan får svettdroppar i pannan efter att ha sett alla negativa tester och fått läsa all bad-mouthing om ett så efterlängtat kort.

korda, jag håller med det du skriver, att lanseringen av ett (egentligen) bra kort ser ut som ett fiasko i stort. De borde väntat ännu lite till! För det alla tar intryck av är ju de tester som släppts idag den 14:e maj, inte två veckor senare när ATI slipat till sina drivisar (tom A.N'doja medger ju att han tror på ATIs förmåga att trixa & överraska med drivisar ).

Fan, det gör ont att se ett kort som jag verkligen tror på bli slaktat av riktigt dålig PR, pga ett klantigt AMD-ATI.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, jag tycker det var bra att de äntligen fick ut det. Vad skulle de ha gjort? Skrotat kortet helt och i princip kasta bort år av utveckling?

Att fördröja kortet mer hade inte heller varit nåt alternativ, knappast så att nVidia sitter och rullar tummarna nu. Tycker det är bättre att ta smällen och gå vidare. nVidia lyckades återhämta sig bra från NV30 floppen, bara hoppas på att ATI/AMD gör samma sak.

Tja, de har tjatat om sin jävla "family launch" nu hela våren, och vad händer? Jo, de släpper ett ynka kort. Ett kort som måste skämmas som fan där det står helt ensam på scenen.

Nja, de skulle ha filat på drivarna, och släppt R600 ihop med HD 2400 och HD 2600 i Juni.

Permalänk
Medlem
Citat:

Angående refreshrate på ATI, det ÄR kass.
Hur överjävligt som helst att tvinga upp en monitor i 150hz@1025x768 tex.
Prova å du ska få se.
Inte ens med diverse fixar så funkar det som det ska.

Om du inte gillar CCC så är det extremt enkelt att ladda ner och köra en refreshfix. Fattar inte vad problemet är...
Det har ju förövrigt inte med drivrutiner att göra utan bara interfacet mot drivrutinen.

Nog med Off-Topic från min sida nu dock

Permalänk

Som Nordichardware skriver så verkar prestandan få sig ett ordentligt lyft efter varje drivrutinsuppdatering som kommer. 105.6 GB/s minnesbandbredd är ju inte o leka med så det borde helt klart finnas potential i kortet. Tycker att 2900XT verkar prestera riktigt bra för sitt pris, speciellt med tanke på överklockningspotentialen. Betydligt billigare än 8800GTX.

http://www.nordichardware.se/Artiklar/?skrivelse=448
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=335101

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Visst, Kinc är skitball som kan slå världsrekord i 3dcrapmark, men det återspeglar knappast spelprestandan.

Permalänk
Medlem

I morgon hostar Nvidia Lost Planet Extreme Edition.
http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=5308

Intressant att se hur HD2900XT presterar där.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk

Trevligt med världrekort och allt, men hur mycket vinner man i prestanda om man överklockar. Det är det som är intressant!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du inte gillar CCC så är det extremt enkelt att ladda ner och köra en refreshfix. Fattar inte vad problemet är...
Det har ju förövrigt inte med drivrutiner att göra utan bara interfacet mot drivrutinen.

Nog med Off-Topic från min sida nu dock

Visst e det enkelt å köra refeshratefix..men det hjälper inte när spelen vägrar köra i den önskade hz...tyvär funkar inget över 125hz för mig(och många med mig oxo).
Och jo jag kan tweaka det mesta^^
Nu e det slut med off-topic för mig med..lovar:)

Lustigt med r600, på pappret äger den ju, ringbus på 512, högre Core,mera shaders(om man räknar som ATI dvs^^).
Borde sprungit 8:or runt g80 men nope.
?
Men en sak är den bättre på iallafall, att förbruka ström och bli varm.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo

Permalänk
Hedersmedlem

Har dom stänkt av turbon bara för att retas och slår på den lagom till midsommar tro?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAster9
I morgon hostar Nvidia Lost Planet Extreme Edition.
http://www.guru3d.com/newsitem.php?id=5308

Intressant att se hur HD2900XT presterar där.

HD2900 rockar röv.

http://img170.imageshack.us/img170/1646/lpdx10snowqf7.jpg

Eller kanske inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är så dåligt att man måste ställa sig frågan om inte något är fel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

HD2900 rockar röv.

http://img170.imageshack.us/img170/1646/lpdx10snowqf7.jpg

Eller kanske inte.

Har svårt att tro på det där, dom andra korten ser även ut att prestera väldigt dåligt på den låga upplösningen. Det är ju DX10 vi snackar om !!

Permalänk
Medlem

Detta är bara för mycket att läsa, men jag var inne på http://www.tomshardware.com och tittade lite på deras tester och 2900 piskar inte Nvidia iallafall.. Endast i vissa fall i låga upplösningar, men vem vill spela i 1024x768, jag spelar helst i 1680x1050 eller i spelets högsta upplösning (wide).

Nu behöver inte ens Nvidia skynda sig att släppa något bättre.

http://www.tomshardware.com/ så jämförde de med 8800GTX och inte Ultra ens...

Men som många skriver att drivisarna inte riktigt är slipade på 2900 så förstår man det, men kortet har ju F kommigt ett halvår efter 8800 ... 6månader i datorvärlden är 2 generationer för mänskligheten.. borde inte 2900 ha ännu bättre Spec igentligen?

Måste tillägga att jag hoppas att 2900 får fina resultat när drivisarna blir slipade.. alltid kul att se vad Nvidia contrar med.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

x2900xt är väll inte dirket menat att konkurera med 8800GTX utan GTS...

Dock som någon sa så borde x2900xt ha runt samma, kanske något lägre poäng vs 8800GTX, inte så mycket lägre som de visat på de flesta tester.

kommer vara intressant att se x2900XTX vs 8800GTX.

När ska XTX komma, om en månad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille

Höst / sen sommar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille
x2900xt är väll inte dirket menat att konkurera med 8800GTX utan GTS...

Dock som någon sa så borde x2900xt ha runt samma, kanske något lägre poäng vs 8800GTX, inte så mycket lägre som de visat på de flesta tester.

kommer vara intressant att se x2900XTX vs 8800GTX.

Som det nämnt tidigare i tråden så bör ju x2900xt jämföras med 8800 Ultra, om man ska se vem som är kungen på tronen. DAAMIT's bästa kort vs Nvidias bästa kort.

Och när XTX kommer Q3 så kommer nog Nvidia ut med en ny grafikkortserie á 8900. Och de är väl piska XTX då om DAAMIT inte ändrar väldigt väldigt mycket på XTX.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Jo det säger mig att Marcus och dom andra blir väldigt glada och kan sätta nya VR och ha skoj på sina klockartävlingar. Men vad säger det för dig och mig i spel? Inte ett smack och därför betyder det 0 poäng.

Nvidia har fördel i 3dmark 2003 och Ati har fördel i 3Dmark 2005 samt 2006. Svårare än så är det inte. 3Dmark är "mellan tummen och pekfingret". Det vill säga att du kan utgå _lite_ grann ifrån 3Dmark men precis som dom som hade kortet innan reviews släpptes skrev; Det är en killer i 3Dmark men i spel är det annat. Eller liknande. Någon som kom ihåg citatet får gärna skriva ner det fast dock på Engelska.

3DMark är missvisande förr R600 specielt om man spelar med högre upplösningar och ordentliga bildförbättringar. Tyvärr har ATI gjort en fatal miss med texturdelen av kärnan och underdimensionerat den, vilket kommer synas i de högre upplösningarna. Men fortfarande är 2900XT ett mycket prisvärt kort som kommer att prestera bra i DX10. Det finns abolut inga benchmarks för DX10 som är rättvisa än. Call of jaurez vinner R600 stort i och ett anant vinner Nvidia i. bara pga av att dem är utvecklade på respektive hårdvara och itne oberoende.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Som det nämnt tidigare i tråden så bör ju x2900xt jämföras med 8800 Ultra, om man ska se vem som är kungen på tronen. DAAMIT's bästa kort vs Nvidias bästa kort.

Och när XTX kommer Q3 så kommer nog Nvidia ut med en ny grafikkortserie á 8900. Och de är väl piska XTX då om DAAMIT inte ändrar väldigt väldigt mycket på XTX.

Du vill jämföra ett kort som är 100% dyrare med 2900xt, man måste nog vara en Nvidiot för att ens komma på tanken. Givetvis har Nvidia prestandatronen annars hade inte ens AMD/ATI satt kortet att konkurrera med 8800gts korten, hade det mosat Ultran hade det kostat 6k+. Sen då dom får ordning på drivrutinerna är det nog pisk som gäller för gts korten.

När Crysis och bra DX10 spel samt benchar kommer ut kommer iaf jag att köpa det kort som är bäst i prisklassen mellan 3-5k.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii

Grafikkort skall endast jämföras med andra kort i samma prisklass. S3s snabbaste kort kan knappast jämföras med 8800 Ultra och det har aldrig varit meningen heller då det inriktar sig till helt andra användare. Bara för att det är ett annat företag som tillverkar det så betyder det inte att det är tänkt att konkurrera med allt. Sen så kan man ju tycka att ATI borde ha kort på marknaden som konkurrerar med nVidia i alla segment.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA