Permalänk
Medlem

Skit processor!

Tjena, Det hela började med att jag köpte ett uppgraderings paket med en x2 3600+ am2. Mitt värsta misstag ever. Har bara haft en massa värme problem med den sen jag fick den. Först hade jag orginal kylaren och den fungerade bra ett tag sen blev det för varmt så jag köpte en AC freezer 64 pro. Det fungerade bra i några veckor tills nu. Jag har precis köpt ett nytt chassi med en 250mm fläkt på sidan och nu när jag spelade Css så var tempen uppe i 60 när den brukar ligga på 40. Ska jag kontakta komplett oc säga att jag vill lämna tillbaka skiten innen den går sönder?

Permalänk
Medlem

-Ninja scythe...

1.är inte det bara lite för varmt
2.har du 250mm på insug alt. utsug
3. vad har du för chippset / moderkort / chippsetkylning.
4.annan extremt varm hårdvara?
5. hur varama är dina hdd ?

Permalänk
Medlem

1. Va?
2. Insug
3. MSI K9VGM-V
4. Nej, "remote" i speedfan blir varm när Cpun blir varm
5. 27 grader

Permalänk
Avstängd

kiolla vad den ska klara men ofta är temp hög innan den kan gå sönder.

låter mer som dålig kontakt mellan cpu kylare.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Mm, kontakten mellan cpu och kylare ser ut att vara problemet.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk

Har pasta mellan kylare och CPU?
Har du monterat det rätt?
Kör du Speedfan till att styra dina fläktar?

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Har pasta mellan kylare och CPU?
Har du monterat det rätt?
Kör du Speedfan till att styra dina fläktar?

Som jag sa
Ja
Nej

Permalänk
Avstängd

Så du påstår att du monterat rätt och tempsen är dåliga trots allt.
Jag personligen tvivlar starkt på att du installerat den rätt.

Vad som återstår då är att kanske processorn tillverkades fel under ihsen på ngt sätt och att tempsen är dåliga på så sätt.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Det går i princip inte att installera den fel, det finns bara ett sätt och det är så jag har gjort.

Permalänk
Medlem

För mycket/för lite kylpasta..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

Har du kollat tempen i BIOS, eller går du bara efter vad speedfan visar?
Ibland kan det nämligen visas jäkligt fel med vissa program har jag märkt, typ att visningsprogrammet "krockar" med någon annan mjukvara.
testa att avinstallera speedfan, starta om och lägg in MSI's egna program.
Ser inte meningen med att ha speedfan öht om du ändå bara kollar tempen med det.
Alternativt kan du tanka hem Everest Home Edition och kolla tempen i det för att se om du får lika höga värden då också.

För är det som du säger att du monterat allt rätt med lagom mängd pasta, ja, då finns det bara 2 saker att gissa på.. Endera visar något helt fel, eller så är IHS jäkligt ojämn.

Jag har som jag skrev på NH till dej tidigare samma prolle, och ser nu att jag även har samma MB, och min prolle hamnar uppåt 45 grader som mest med bulkkylaren, pad, och en låda som knappast kan beskyllas för att ha god ventilation.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Ja, jag har kollat i bios och nej jag går inte efter speedfan. Går efter MSI's egna temp kontroll PCAlert4 samt coretemp fast den visar lite konstiga tempar.

Har du uppdaterat bios? Vilken version har du?

Permalänk
Medlem

har du ens haft problem (märkbara på prestandan) ???

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Ja, jag har kollat i bios och nej jag går inte efter speedfan. Går efter MSI's egna temp kontroll PCAlert4 samt coretemp fast den visar lite konstiga tempar.

Har du uppdaterat bios? Vilken version har du?

Kan inte kolla det just nu, men jag har inte bytt, så det är samma som när kortet levererades strax före jul. Ska kolla det imorgon.
Men du, när jag körde PC-Alert och Speedfan samtidigt fick även min tempmätning tuppjuck.. Tror det blir nån slags krock mellan programmen.
Prova att köra bara ett tempprogram.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Permalänk
Avstängd

Re: Skit processor!

Citat:

Jag har precis köpt ett nytt chassi med en 250mm fläkt på sidan och nu när jag spelade Css så var tempen uppe i 60 när den brukar ligga på 40. Ska jag kontakta komplett oc säga att jag vill lämna tillbaka skiten innen den går sönder?

Testa och känn på kylaren om den är varm, är den lite mer än ljummen så är det fel på mätaren som mäter tempen.
3600+ behöver ju knappt någon kylning alls

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

speedfan brukar visa 5000C för mig, lol

som gosh säger, känn på kylaren, verkar väldigt konstigt..... testa vicka lite på kylaren, sitter den som berget så.........

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trIIger
har du ens haft problem (märkbara på prestandan) ???

Jorå, Hack och crash i spel.

Men det verkar som jag hade monterat en av utblåsfläktarna i bak fel. den blåste in, nu har jag ändrat det och nu går inte tempen över 44C.... Konstigt att nått så litet kan göra så mycket.

Permalänk
Medlem

Ja det lär ju inte bli bättre om du byter till en Intel eftersom att de är ännu varmare. Det är snarare din kylning som är problemet och inte CPUn.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Nepp det funkar inte än :S, slängde på lite AS5 men inte en förbättrning.

Permalänk
Avstängd

Inte för o va spydig men AMD är skit ..... som ni ser i min sign så hade jga amad förut o ja klart jag ansåg den va bra men...

1.klockar förbannat dåligt
2.som sagt värme problem o ostabilatet
3.krasha i spel vid överklockning

därför köpte jag intel som jag hata innan o fan det va som natt o dag börja med en celleron d som jag klocka 900mhz utan problem sen en intel core to duo som ligger 900mhz mer en den ska okej max tempen ligger på 70 grader vid torture test men i spel ligger den på kanske max 60 grader o krashar gör det inte heller

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Mhmm. I Idle är tempen helt okej men efter typ 1-2 timmars av spelande så når den exact 62 grader när det börjar hacka.

Permalänk
Medlem

Låter skumt.
Jag har en 3600+ med en Arctic cooling 64 pro kylare. Har inte de endaste problem med mitt system.
Har ett Abit KN9 Ultra moderkort som nyligen fick ett nytt bios som visar rätt cpu temperatur. Innan visade mitt moderkort temp. på 60-70 på cpun.
Nu 36-38 idle och 48-50 load. Överklockat.

Brisbane cpu:erna har en ändring i sin temperatur visning som gör att många moderkort visar fel temp.
MSI borde ju jobba på ett sånt bios också.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Mhmm. I Idle är tempen helt okej men efter typ 1-2 timmars av spelande så når den exact 62 grader när det börjar hacka.

Eftersom du kan spela så pass länge så råder det ingen som helst tvekan om att du har för dålig ventilation i lådan/hög innomhustemperatur..
Kanske för snålt med utrymme runt din låda?
Testa att köra utan sidåplåten monterad och se om det blir bättre, eller åtminstone se till att lådan står "luftigt".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet, Nu har jag lådan mitt på golvet, ingenting runt den alla fläktarna på max. Samma problem uppstår. Skulle tro att det är runt 20C i rummet.

Permalänk
Avstängd

altså jag fattar inte 62 grader hade jag hela tiden min amd på i load o den hacka aldrig då, kör på den artic cooler frezer pro körde till o med den i mördar load på 80-85 grader (väl överklockad till 2,6 med 1,575 i vcore i en silverstone htpc chassi) den klarade det utan problem trots att jag förvänta mig blåskärm o att den skulle starta om

så jag tror som du tror i början att du fått nån B prolle

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag vet, Nu har jag lådan mitt på golvet, ingenting runt den alla fläktarna på max. Samma problem uppstår. Skulle tro att det är runt 20C i rummet.

Känns lite dumt att fråga eftersom det är bland det första man borde nämna när man har problem, men kör du klockat?

Visa signatur

Permalänk

kolla vilken volt den kör på. Vissa moderkort behöver flashas om för att det ska funka perfekt.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Hehe, Oklockat, med orginal volt 1.300v

Permalänk
Medlem

Om du är säker på att du har monterat kylaren helt rätt, med rätt mängd kylpasta. Ser jag bara 2 orsaker, Du säger att kylarna har fungerat ett par veckor sen har du fått dåliga temps. Har du kollat så kylflänsarna inte är fulla med damm? ÄR detta inte fallet ser jag bara att det är dålig kontakt mellan IHS och kärnorna, eller sned IHS.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

inte ens jag har fått så dåliga temperaturer när jag överklockade förut, var uppe i 2.54ghz och hade en 48 grader max i load. låg på allt mellan 35-43 i idle. men har visserligen fett ventilerat chassi med en 9st 120mm i chassiet o 1st 80mm. plus 1st 120mm i nätagget då.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG