Folding@Home-klient till Playstation 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Och angående att PPC skulle vara så mycket bättre än x86 - bullshit. Ingen mening att ta diskussionen här, dock.

Sist jag kollade är detta ett diskussionsforum, så vil du inte ha kommentarer på något du skriver, skriv det inte

Nästan så att man blir sugen på att se molekyler foldas på 42 tummaren, men det kostar lite för mycket för mig i dagsläget. Hursomhelst, äntligen ett bra användningsområde för PS3 !

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Har detta foldingprojekt lett till något bra? Jag har inte sett någon nyhet om att det faktiskt har gjort någon nytta. Verkar bara vara slöseri på resurser som man skulle kunna använda till annat.

Permalänk
Medlem

Det är Microsofts fel att vi fortfarande är fast i x86, inte lönt att tillverka andra platformar när det största och mest dominerande operativsystem inte stödjer något annat.

Hade varit rikigt trevligt med en port av Windows XP/Vista till PPC/Cell (Vilket har funnits av NT4 en gång i tiden) datorer.

Jag dessutom ingen störrelust för Folding, allt leder till miljöförstöring anser jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Kärnkraft är billigt och miljövänligt

Det där går ju att diskutera i evigheter

Energin att producera ett kärnkrafverk? Avfallet från kärnkraftverket, förbrukat uran = miljövänligt?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

hur många här har läst fysik A för härrans många år sedan..? energi kan inte försvinna bara omvandlas så energin som datorn använder bildar värme. Alla måste värma upp sina hus, inte sant? Så stäng av några element eller släck några lampor så blir det i stort sett + - 0. Så sluta gnäll om miljön, vi snackar om att vika proteiner här, tänk på vad god kyckling vi kommer kunna framställa genetiskt med den här beräkningskraften

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

exakt, och:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det där går ju att diskutera i evigheter

Energin att producera ett kärnkrafverk? Avfallet från kärnkraftverket, förbrukat uran = miljövänligt?

förbrukat kärnbränsle är som sagt inte bra alls för hälsan, men skillnaden är att skadorna det orsakar kommer att reverseras (cellskador, mutationer etc sorteras ut på sikt) och skadligheten att avta på några tusental år. alternativen däremot bygger upp en obalans som förvärrar andra saker, partiklar som sätter sig i kretsloppet orsakar samma skador som stråling, dessutom fortsätter de runt i systemet och byggs upp vilket kan ge enorma problem på sikt som ingen ens tänker på idag. (här hör även genmodifierade saker, plastmjukare, hormoner mm hemma) allt detta sammataget kan mycket väl rubba hela planetens ekosystem på ett sätt som inte ens ett helt orimligt värstascenarie för kärnkraftsolyckor (eller världskrig) kommer i närheten av.

sen ska det även sägas att klyftiga filurer är på rätt god väg att lösa förvaringsfrågan, går att bränna ut avfallet nästan helt så slutförvaringen bara blir några hundra år.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Har detta foldingprojekt lett till något bra? Jag har inte sett någon nyhet om att det faktiskt har gjort någon nytta. Verkar bara vara slöseri på resurser som man skulle kunna använda till annat.

Det har lett till åtskilliga upptäckter, se t ex denna sida.

Vidare kan jag av egen erfarenhet säga att projekt av denna typ uppskattas väldigt mycket, hållit på lite med resultat från liknande uträkningar i mina studier.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Poängen ligger väl här i "då datorn enbart skulle stå och idla". Om man inte körde klienten kunde man ju stänga av över natten. Jag stänger av, sparar på min elräkning och miljön. Och inte faen tar datorn skada av att stängas av då och då, bara bs. Tror knappast att majoriteten som har den på behöver ha den på 24/7 (obs, majoriteten INTE alla).

Ska man vara riktigt krass (obs, jag är bitter i naturen så jag får dra dessa morbida slutsatser) så sabbar man väl i dubbel bemärkelse för miljön via detta projekt. Dels all energi som slösas på att man har datorerna på eller i de fall de ändå varit på drar de mer om de går i max än idle. För det andra är målet med detta projekt att alla ska leva ännu längre så att de (vi, jag) kan släppa ut ännu mera avgaser och slösa ännu mer energi. Att hjälpa mänskligheten är att stjälpa mänskligheten per se. Skulle hellre ha något projekt där målet var att räkna fram miljövänligt bränsle eller något i den stilen.

Ber om ursäkt om någon tar illa upp av ovanstående utläggning, jag vet att det är hemskt att resonera så. Men på en makromakro-nivå har jag ju rätt - det kan ingen säga någonting emot.

Jag stänger också av min dator över natten. Men man kan ju folda och surfa samtidigt tex. Om man har foldingklienten igång i bakgrunden hela tiden, så tar den ju kraft när det finns över. Iaf idealt sett. Att ha burken igång bara för att folda är ju bara dumt. Däremot kan det ju vara en bra grej att köra den på skolor mm som "aldrig" stänger av sina datorer.

EDIT: Jag kan förvisso erkänna att det ändå är lite slöseri att köra programmet på x86 arketektur eftersom Cell, powerPC(?), grafikkort mm. hanterar flytalsberäkningar så mycket bättre. Ungefär som att insjöfiska från en oljetanker.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
hur många här har läst fysik A för härrans många år sedan..? energi kan inte försvinna bara omvandlas så energin som datorn använder bildar värme. Alla måste värma upp sina hus, inte sant? Så stäng av några element eller släck några lampor så blir det i stort sett + - 0. Så sluta gnäll om miljön, vi snackar om att vika proteiner här, tänk på vad god kyckling vi kommer kunna framställa genetiskt med den här beräkningskraften

Jag bor förnävarande i Malaysia. Varje watt som omvandalas till värme måste här kontrast med mer kräm till AC:n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
hur många här har läst fysik A för härrans många år sedan..? energi kan inte försvinna bara omvandlas så energin som datorn använder bildar värme. Alla måste värma upp sina hus, inte sant? Så stäng av några element eller släck några lampor så blir det i stort sett + - 0. Så sluta gnäll om miljön, vi snackar om att vika proteiner här, tänk på vad god kyckling vi kommer kunna framställa genetiskt med den här beräkningskraften

Här i våra vinterländer ja, tyvär står många maskiner i varmare länder med.

Tyvär är det inte ekonomiskt försvarbart på över 10 år med en sådan investering/ombyggnad, så många företag skiter i det. Billigare att blåsa ut värmen, och värma upp igen.

Men det är klart. Bor man i norrland och har el-värme i huset, då gör det inget att man har huset fullt med maskiner.

Permalänk
Medlem

Rhino var inne på rätt spår, men vidareutvecklade inte så jag får ta mitt ansvar och rätta lite påståenden...

Apple bytte från ppc till x86 p.g.a. att ppc var för långsam! Dom nya intel-mac:arna är betydligt snabbare för att dom har snabbare processorer! Det beror i första hand på att intel gör bättre processorer än IBM, inte på att x86 har en bättre eller sämre ISA än ppc, men att påstå att x86 suger är ju rätt konstigt.

Din dator kommer inte bli snabbare om du byter till Cell! Faktum är att program som inte innehåller tunga data parallella beräkningar och dessutom är specialskrivna för Cell är betydligt långsammare på Cell är på en hyffsad intel cpu. (Jo, jag har gjort egna tester...) Exempel på dataparallella beräkningar är: fysik och partikel system för spel, grafikrendering och för all del att vika proteiner... Men det mesta man normalt sätt använder en dator till vinner inte på att köras på en cell.

GPUer är grymmt snabba på data paralella beräkningar, men är usla på generell kod. Traditionella CPUer är duktiga på generell kod, men kan bara utnyttja dataparallellism till en begränsad grad via SIMD instruktioner. (x86 har SSE, ppc har Altivec etc..) Cell processorn kan ses som ett mellanting. En generell CPU med ett antal parrallellberäkningsenheter.

Men även om vinsten med den typ av processor som Cell representerar är rätt begränsad i en vanlig pc så kommer även x86 att gå åt det hållet i framtiden. (utan att man behöver skrota x86-ISAn..) AMDs köp av ATI och Intels nysattsning på grafik är tydliga signaler på det. (Det har även ryktats om att intel kommer använda just x86-ISAn i framtida GPUer) Det finns alltså ingen anledning för oro att x86 skulle bli omsprunget av vare sig Cell eller annat...

Slutligen lite kommentare angående folding@home.. Även om den typen av beräkningar är väl lämpade för både Cell och GPUer så är det bara vissa delproblem som man använder Cell/GPU till. Vanliga datorer behövs fortfarande i projektet för att lösa dom lite trixigare beräkningarna.

Jämför en GPU med en dragracer. Jävligt snabb på raksträckor. Omöjlig att manövrera i trafik. I framtiden kommer vi få se sjysta sportbilar med grym kurvtagning, nitroboost på rakorna och som slår över till elmotorn vid stadstrafik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Här i våra vinterländer ja, tyvär står många maskiner i varmare länder med.

Tyvär är det inte ekonomiskt försvarbart på över 10 år med en sådan investering/ombyggnad, så många företag skiter i det. Billigare att blåsa ut värmen, och värma upp igen.

Men det är klart. Bor man i norrland och har el-värme i huset, då gör det inget att man har huset fullt med maskiner.

Det blir kallt nog för att det ska krävas uppvärming i nästan alla länder förutom dom runt ekvatorn. Ganska stor del av jordens yta. Och tex ett playstation eller en dator drar inte mycket ström, därimot är det kanske 70 procent av all befolkningen i alla I-länder som lämnar lampor på även fast dom inte är hemma. Skulle folk släcka dom och köra sin klient istället så skulle det nyttja männskligheten.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Hate to be a partypopper, men vore intressant att jämföra kostanden i termer av förbrukad miljö och elpengar med kostnaden för Stanford att kirra en egen dator med "motsvarande" kapacitet.

Jag menar, låta PS3:n stå på över natten för den här sakens skull är inte direkt billigt och miljövänligt i längden, så i sann Folding-anda: Många bäckar små...

Så länge som temperaturen utomhus inte överstiger din inomhustemperatur kommer din PS3 att fungera som vilket annat element som helst. Dina riktiga element kommer, om de har bra termostater, att känna av att de inte behöver värma så mycket och ddu kan konsumera el för glatta livet utan att behöva ha dåligt samvete. Det gör lite att hela diskussionen om energisnåla lampor kanske är lite töntig i Sverige under vinterhalvåret

Att räkna på din PS3 snarare än i ett serverrum hos Stanford har alltså under vintern den fördelen att ditt hus blir varmt - hos Stanford skulle värmen troligtvis bara resultera i att massa fläktar skulle försöka kyla ner serverrummet och de fläktarna skulle i sin tur bara skapa ännu mer värme som åker ut och studsar runt i universum...

Elförbrukning är ju dock inte allt även om miljödebatten frå det att verka så idag - elförbrukning, koldioxid och kärnkraft är det enda som kan hota miljön idag. PS3:an består ju dock av material som kan vara miljöfarliga antingen i sig eller genom sin framställning. Din konsol har redan detta material i sig - då är det väl miljömässigt bäst att nyttja materialet så effektivt det bara går så att vi slipper gräva fram nytt? Om du ska ha en maskin som du spelar på på kvällarna och Stanford en som de kör på dagen - skulle inte din kunna köra både på dagen och då du spelar? Då får din konsol spela den roll det annars tagit två datorer för att fylla.

Rent samhällsekonomiskt kan man väl också argumentera att det gör världen rikare att låta din konsol stå på för att spela för vad syftar det till att vi ska ha människor arbetandes för att stoppa ihop två datorer när en kan fylla samma funktion? Då kan vi få ut samma värde genom hälften så mycket arbete eller snarare dubbla värdet genom samma arbete och det är ju kollektivt som vi skapar välstånd. PS3 och Folding@home bidrar ju till en viss form av ekonomisk tillväxt också alltså.

Det som kanske vore det mest intressanta vore om vi i våra värmepannor och tekokare ersatte de värmelement som finns idag med värmeproducerandes mikrochip. På så vis kan elektriciteten ge dig värme och forskaren ett räkneresultat. Tyvärr kan man väl inte riktigt göra så med en AC

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Sist jag kollade är detta ett diskussionsforum, så vil du inte ha kommentarer på något du skriver, skriv det inte

Är inte nedvärderande men det var inte många rätt du fick där du.. Jag skrev (om du hade läst/citerat allt, och inte en mening) att Cell (eller PPC för den delen) _inte_ var överlägset x86 pga att x86 är mycket mer generell. Att ta den långa diskussionen om PPC vs x86 i en nyhetskommentar om Folding@home på PS3 (som inte ens är en generell PPC) kanske inte riktigt passar? Motsatt till vad jag sa (att många skriver om PPC vs x86 utan att vara insatta) så är MagWe dock ett exempel på en som har kunskapen och då också kan lägga fram det hela lite mer nyanserat än "PPC är överlägset, men m$ som håller liv i x86".

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagWe
Apple bytte från ppc till x86 p.g.a. att ppc var för långsam! Dom nya intel-mac:arna är betydligt snabbare för att dom har snabbare processorer! Det beror i första hand på att intel gör bättre processorer än IBM, inte på att x86 har en bättre eller sämre ISA än ppc, men att påstå att x86 suger är ju rätt konstigt.

Det där är i och för sig inte hela sanningen, om ens en del av den. Såvitt jag vet är den största orsaken till att Apple bytte arkitektur att IBM inte hade tillräcklig massproduktion av sina processorer, med höga priser och långa leveranstider som följd, samt att andra delar till datorn (t ex grafikkort) låg efter. De som använde mac "på den tiden" kan nog intyga att det skedde betydligt fler förseningar av leveranser då än nu.

Att skylla det hela på att Intel tillverkar bättre processorer bör nog undvikas, PPC var, och är en mycket bra arkitektur, likaså x86.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
hur många här har läst fysik A för härrans många år sedan..? energi kan inte försvinna bara omvandlas så energin som datorn använder bildar värme. Alla måste värma upp sina hus, inte sant? Så stäng av några element eller släck några lampor så blir det i stort sett + - 0. Så sluta gnäll om miljön, vi snackar om att vika proteiner här, tänk på vad god kyckling vi kommer kunna framställa genetiskt med den här beräkningskraften

Kan du visa mig några resultat där värmen från en dator är ens i närheten så effektivt producerad som den från ett element? Skulle inte tro att det är hugget som stucket direkt. Det är klart att om du ändå har igång datorn så kan du ju sänka värmen - men du tjänar ju inte direkt på att ersätta dina element med datorer. Skapa energisnålare datorer -> använd den energin till att producera dedikerad värme = inte samma sak som att använda överskottsvärme

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Kan du visa mig några resultat där värmen från en dator är ens i närheten så effektivt producerad som den från ett element? Skulle inte tro att det är hugget som stucket direkt. Det är klart att om du ändå har igång datorn så kan du ju sänka värmen - men du tjänar ju inte direkt på att ersätta dina element med datorer. Skapa energisnålare datorer -> använd den energin till att producera dedikerad värme = inte samma sak som att använda överskottsvärme

ska förklara snällt nu.
Min mening var att ett "korkat" element eller lampa gör inget annat än att precis ge värme. Min andra mening var att energi försvinner aldrig, därför ifall man har en dator igång så räknas inte det som slöseri på energi så länge du inte har den utomhus.

Jag vet att ett element är på avsevärt mycket högre watt än en dator. Det jag ville komma till är att det är bättre att släcka 4 lampor än att inte köra sin folding at home klient. Eftersom du får beräkningskraften helt gratis, den enda energin som går åt där bildar värme.

hoppas du fattar vart jag ville komma.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Det där är i och för sig inte hela sanningen, om ens en del av den. Såvitt jag vet är den största orsaken till att Apple bytte arkitektur att IBM inte hade tillräcklig massproduktion av sina processorer, med höga priser och långa leveranstider som följd, samt att andra delar till datorn (t ex grafikkort) låg efter. De som använde mac "på den tiden" kan nog intyga att det skedde betydligt fler förseningar av leveranser då än nu.

Att skylla det hela på att Intel tillverkar bättre processorer bör nog undvikas, PPC var, och är en mycket bra arkitektur, likaså x86.

Jobs har ju själv sagt att det var en prestandafråga, att han var missnöjd med PPC, samt att han hade större tro på Intel (man får utgå från att han samtalat med båda och sett deras roadmaps osv). De fick _INTE_ ut en G5:a på laptopen pga att den helt enkelt hade för låg prestanda/watt. Erkänt faktum att det var ett problem som inte verkade gå att lösa vid den tidpunkten.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rhino
Jobs har ju själv sagt att det var en prestandafråga, att han var missnöjd med PPC, samt att han hade större tro på Intel (man får utgå från att han samtalat med båda och sett deras roadmaps osv). De fick _INTE_ ut en G5:a på laptopen pga att den helt enkelt hade för låg prestanda/watt. Erkänt faktum att det var ett problem som inte verkade gå att lösa vid den tidpunkten.

Roligt nog var att dryga 5 månader efter bytet till Intel cpu:er så släppte IBM stora delar av den hårdvaran Apple så gärna ville ha

Missnöjd med PPC var han inte, däremot var han väldig sur på IBM. De kunde leverera 3Ghz PPC processor med 3 kärnor till Xbox360 men inte till honom, vilket gjorde han tämligen missnöjd. IBM produktionkapacitet var och är delvis fortfarande betydligt mer begränsad än Intels, vilket medför att de hade problem med leveranserna.

Däremot så stämmer det att bristen på nya kompetenta processorer till laptops var en bidragande faktor till bytet.

Finns även en annan rolig teori att läsa i dennalänken.
http://www.eweek.com/article2/0,1895,1828859,00.asp

Permalänk
Medlem

mysko prestanda

Kör folding både på pc'n (c2d 6600) och på ps3an.
Den workunit jag kör på konsollen just nu beräknas ta 3.5 timmar medans den jag kör på pc'n beräknas ta 2 MÅNADER!!!

Är det verkligen sån skillnad i prestanda???

Permalänk

Re: mysko prestanda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av span

Är det verkligen sån skillnad i prestanda???

Nej
För min klockade E6300 tar en WU ca 24-48 timmar. Beroende på vad det är för WU.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."