Permalänk
Avstängd

Marknadsdelan av Swec

På den senaste tiden har markandsdelen på swec varit horribel. Den är definitivt på väg utför. Ett bar exempel på detta är någon som la ut ett uppgraderingspaket med en P4 och hävdade att det var ett grymt paket som klarade allt.

Någonting annat störande är att ungefär 1/2 av alla som säljer sina saker på swec aldrig använder dem utan bara har "testat" dem.

Vem beställer ett uppgraderingspaket (som ofta är lite smågammalt) för att testa det och sedan sälja det?

Sen börjar även priserna bli "blocket-style" med folk som begär >1000 för gamla x800 kort.

Jag vet inte vad redaktionen på swec skulle kunna göra åt detta men det stör mig lite för swecs marknad var förut en platts där man kunde köpa/sälja dator- och teknikgrejer av/åt kunniga människor.

Permalänk
Geeks
Grundare

Det finns sätt att exempelvis urskilja de som varit medlemmar länge etc, vi kommer ta en aktion på detta i ett steg att förbättra marknaden!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Dr. d00d: WORD! Jag skrev en tråd om precis samma sak för en dryg månad sedan men den verkar ha blivit borttagen av någon anledning. Något Edin vet mer om kanske?

Skönt att se att fler reagerar, får vi igång en bra debatt så kommer nog förändringar snart!

Permalänk
Avstängd

Jag kände mig bara tvungat att skriva att det idag har ploppat upp en annaons om en bilstol här på swec.

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av c-boi
Dr. d00d: WORD! Jag skrev en tråd om precis samma sak för en dryg månad sedan men den verkar ha blivit borttagen av någon anledning. Något Edin vet mer om kanske?

Skönt att se att fler reagerar, får vi igång en bra debatt så kommer nog förändringar snart!

Jodå, det vet jag. Se: http://www.sweclockers.com/forum/announcement.php?s=&forumid=... Ett par trådar från senaste månaden försvann i en databaskrasch som vi inte lyckades återställa, ännu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Jag kände mig bara tvungat att skriva att det idag har ploppat upp en annaons om en bilstol här på swec.

Vi har ingen policy att endast tillåta datorrelaterat i marknaden. En bilstol tycker jag är helt okej att sälja, själv då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Edin: Där ser man! Verkar var fixat nu, bra jobb!
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=67375...

Såg också bilstolen, säljaren marknadsför den ju snyggt som ett datortillbehör så jag antar att det är lugnt även om jag hellre hade sett den på blocket och blocket only.

Angående policyn att inte bara ha datorrelaterade saker så ere nog lugnt så länge det inte går överstyr, och än så länge är det ju mest datorrelaterade saker. Dyker det in barnvagnar, rakhyvlar och skor kan man nog börja fundera på nån kraftig aktion. De huvudsakliga problemen ligger dock i priserna och skojarviben som blivit trademark för marknadsdelen här på sistone. Se min tråd ovan för tänkbara åtgärder

Permalänk
Medlem

Personligen så anser jag att man bör kunna kommentera annonserna. Dels för att varna andra för de ockerpriser som ofta förekommer (jag är medveten om riskerna med det också - men IMHO så överväger fördelarna bra mycket mer) men framförallt för att få reda på mer om varan och säljaren.

På så sätt skulle också marknadsandelen sanera sig själv.

Nordichardwares lösning är enkel men fullständigt överlägsen anser jag. Att det hela helt enkelt är en del av forumet.

Genom kommentarer får man en bättre bild av säljaren (seriös/oseriös) och ofta mer info om produkten. Samt ett smidigare sätt att ge feedback om säljaren som andra kan ha nytta av.
Marknadsdelen här är så avskild från resten av sidan att det känns som om ev. bedrägerier lätt går obemärkt förbi osv.

Marknadsdelen är dessutom väldigt segmanövrerad (man måste välja kategori genom en drop-down lista t.ex.). Kan säga att jag - trotts intresse - helt har övergett marknadsdelen här på swec.

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Personligen så anser jag att man bör kunna kommentera annonserna. Dels för att varna andra för de ockerpriser som ofta förekommer (jag är medveten om riskerna med det också - men IMHO så överväger fördelarna bra mycket mer) men framförallt för att få reda på mer om varan och säljaren.

På så sätt skulle också marknadsandelen sanera sig själv.

Nordichardwares lösning är enkel men fullständigt överlägsen anser jag. Att det hela helt enkelt är en del av forumet.

Genom kommentarer får man en bättre bild av säljaren (seriös/oseriös) och ofta mer info om produkten. Samt ett smidigare sätt att ge feedback om säljaren som andra kan ha nytta av.
Marknadsdelen här är så avskild från resten av sidan att det känns som om ev. bedrägerier lätt går obemärkt förbi osv.

Marknadsdelen är dessutom väldigt segmanövrerad (man måste välja kategori genom en drop-down lista t.ex.). Kan säga att jag - trotts intresse - helt har övergett marknadsdelen här på swec.

Bra feedback!

Kommentarer är något vi tittar på, det är något vi skall införa inom kort men det kommer vara frivilligt att ha med kommentarer i sin annons.

När det gäller navigeringen så listas samtliga annonser när man går in i marknaden, sen är tanken att man ska kunna sortera ut det man är intresserad av. Fungerar rätt bra i teorin :). Låt oss gärna veta/förstå hur du använder marknaden och hur du skulle vilja att navigeringen skulle se ut .

Tack!

Mvh,
Edin

Visa signatur