Till er som gått i körskola, högerregeln?

Permalänk
Medlem

Jag tror ni har snöat in lite.
Om bilen står still, utan ambitioner att köra när ni närmare er korsningen så är det inge vidare vettigt av er att tvärnita. Eller?
Men om han däremot rullar sakta ut, eller helt uppenbart bara stannat till för att kolla läget så lämnar man företräde.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Jag tror ni har snöat in lite.
Om bilen står still, utan ambitioner att köra när ni närmare er korsningen så är det inge vidare vettigt av er att tvärnita. Eller?
Men om han däremot rullar sakta ut, eller helt uppenbart bara stannat till för att kolla läget så lämnar man företräde.

Man ska anpassa körningen efter situationen. Faktum kvarstår, om föraren bestämmer sig för att köra ut och ni krockar så är det ditt fel.

Mvh/Nicklas

Permalänk

När ni säger att det bara gäller om han inte står still är fel. Han får som förare inte stanna mitt i vägen bara för att han vill, han får inte heller parkera innan korsningen.

Alltså, står han still så är det förmodligen för att han vill kolla om det kommer några bilar, då han säkerligen vet att det finns alltför många idioter som inte kan högerregeln.

Om du då kör, ja du, då har du gjort fel och på en uppkörning så sitter man där med arslet i brödrosten.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.