Hjälp mig tysta min dator.
Hej!
Jag byggde min dator för några år sedan. Min studentekonomi var (och är fortfarande) rätt knaper, och jag var därför tvungen att snåla på vissa grejer. Allt som inte hade direkt anknytning till råprestanda fick nedprioriteras. Behöver jag förklara att min dator väsnas rätt mycket?
Nu har jag flyttat ihop med min kära flickvän, och hon är lite mindre tolerant än jag när det gäller oljud, vilket har skapat ett litet dilemma
Så nu behöver jag lite "komma igång"-tips för hur jag ska tysta datorskrället. Jag är nämligen helt ny på området.
För det första vet jag inte vad det är som låter värst. Är det nätagget, processorfläkten, grafikkortet, eller nåt annat. Hur tar jag lättast reda på det?
Jag är inte ute efter att bygga en ljudlös burk, för det gissar jag att jag inte har råd eller ork till. Men jag är intresserad av att veta hur jag på billigaste och enklaste vis kan få ner ljudet till en mer acceptabel nivå.
Min dator består av:
Chassi:
http://www.qtec.info/products/product.htm?artnr=14144
Moderkort:
MSI K8N NEO4 F, nForce4.
CPU:
AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939 med bundlad fläkt.
Grafikkort:
XFX GeForce 6600GT med medföljande fläkt.
Hårddisk:
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA
Så. Skulle det hjälpa mycket att bara riva ut allt och montera in i ett lite mer påkostat chassi, eller är det smartare att köpa fler och bättre fläktar? I så fall vilka fläktar är viktigast. Känner mig rätt lost.
Vore kul om någon kunde hjälpa till!
/Tommy