Datorbutiken.com drar pengar för varor de inte leverar

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com drar pengar för varor de inte leverar

Beställde en kamera på datorbutiken.com och betalade med VISA. Den skulle komma på 3-6 dagar. Direkt efter beställning så ändrades leveransbeskedet till 30/8, ja trettionde augusti! Någon dag senare så ändrades varan till att vara obekräftad leveranstid. Känns ju märkligt att man har två helt skiljda lagersaldon, ett som kunden kan se på sidan och ett som är "hemligt".

Efter kontakt med kundtjänst som tyckte det var märkligt men att det faktiskt var så, avbeställdes kameran.

Nu till det fiffiga, datorbutiken har dragit pengar blixtsnabbt från mitt konto fastän kamerna inte skall levereras förrän efter tre månader. Pengarna drogs den 29/5 och det tar minst tre bankdagar från idag att få tillbaka dem efter att jag vämtat i den "lilla" telefonkön och tjatat på kundtjänst om en utbetalning.

Jag tycker det här är en form av bedrägeri att först trixa med sina lagersaldon och senare låna pengar av kunden i över en vecka.

Så allt snack om att datorbutiken blivit bättre och snabbare är bara en stor ballong visar det sig.

Permalänk
Medlem

vad är det som skiljer datorbutikens rutiner åt från ex komplett? pengarna dras direkt överallt. inget å gnälla på db om.

du förlorar ju inte några pengar, så vilket lurendrejeri av dom

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
vad är det som skiljer datorbutikens rutiner åt från ex komplett? pengarna dras direkt överallt. inget å gnälla på db om.

håller med... du får ju tillbaks dom... och så kan det vara att dom hade beställt kameran med den som leverar kamerorna till db kanske inte kan/kunde eller nåt sånt... eller så kanske det var nåt annat... man ska inte klaga förens man vet vad som är fel... om jag var du så skulle jag ringt till db och kräva en förklaring varför dom ändrar varan eller inte kan skicka ut den då som det står... så denna tråd var ganska onödig! om alla skulle skappa en tråd bara för att klaga så skulle vi inte ha några andra trådar än klagtrådar...
// tobbe

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Hedersmedlem

När det står en relativt flytande leveranstid så innebär det att det är vad butiken uppskattar att det kommer ta att leverera varan. De måste beställa den från sina leverantörer etc.

När du beställde den så innebar det att de kontaktade sin leverantör och då fick en ny uppgift om när varan kunde tänka sig att komma. Då ändrades det den uppskattade tiden för leverans.

Det enda jag kan tänka mig man kan gnälla på är väl om de inte kontaktade dig angående föändringen. Fick du något mail där de meddelade dig om ändringen i uppskattad leveranstid?

När det gäller dina pengar så reserveras pengarna på ditt konto när du betalar med kortet. Det är alltså inte DB som har pengarna utan pengarna är bara reserverade. Det som tar lite tid är att banken ska släppa reservationen. Detta är ganska standard när man köper med kort från Svenska nline-butiker att pengar reserveras direkt vid köp även om produkten kommer lite senare.

Så inget att egentligen gnälla på.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare. Det är ju inget att gnälla över, alla onlinebutiker gör så. Om man beställer nånting med lång leveranstid och inte vill ligga ute med pengarna kan man ju välja att betala med postförskott istället.

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

Nu var det något år sedan jag arbetade senast med online betalningssystem.
Då var det i alla fall med i avtal med VISA och Mastercard (eller rättare sakt mot betalningsleverantören) att man inte får dra pengarna direkt. Utan de man först gör är att skickar ett "authorize". Beroende på bank så görs endast en kontroll om pengar finns alternativt resarveras de också.
Sedan när varan levereras skickar man ett "capture". Det är då pengarna dras. Alltså skickas ifrån ditt konto till butikens.

Kan vara att avtalen ändras sedan dess? Men har hört att det diskuteras lite då och då att butikerna igentligen begår avtalsbrott emot betalningsleverantören när de drar pengarna direkt.
EDIT:
Förtydligande... De gånger jag köpt senaste tiden hos svenska onlinebutiker så har pengarna dragits direkt. Alltså inte bara resarverats. Jag kan dock ha fel, har inte direkt kollat så noga.

Alla stora butikssajterna i USA jag köpt ifrån på senare tid har i alla fall gjort helt korrekt. Drar beloppet vid leverans och inte en sekund innan.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey

När jag beställde dator från komplett så drogs inte pengarna direkt. Dom hamnade som reserverade, men hade jag avbeställt hade spärren släppt och pengarna hamnat på mitt konto igen. För övrigt drog komplett 2 dagar efter jag hämtat mitt paket, och det gör ju inget direkt

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

där ser man hur mycket det kan variera. fortfarande inte nått å gnälla på!

god helg grabbar! ska fiska i saltströmmen imorgon!!!

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk

Re: Datorbutiken.com drar pengar för varor de inte leverar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Så allt snack om att datorbutiken blivit bättre och snabbare är bara en stor ballong visar det sig.

Eller så går man till bankomaten och tar ut cash, för att sedan gå ner på hörnet o handla sina prylar istället. Då dras pengarna så att säga direkt från plånboken, och så är allt frid och fröjd!

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk

Re: Re: Datorbutiken.com drar pengar för varor de inte leverar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike
Eller så går man till bankomaten och tar ut cash, för att sedan gå ner på hörnet o handla sina prylar istället. Då dras pengarna så att säga direkt från plånboken, och så är allt frid och fröjd!

Förutom att man betalat 200 kronor mer.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Datorbutiken.com drar pengar för varor de inte leverar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike

Ehh, vad?

Så ni i tråden tycker det är OK att DB lånar pengar i tre månader av er? För det är ju precis det de gör, de lånar pengar gratis av sina kunder.

Sedan att leveranstiden är tre månader på produkten när man kan få den direkt hos Dustin (påväg därifrån nu) och att de har två olika lagersaldon, ett "bra" som man visar sina kunder och sedan ett verkligt som man bara har internt och som man ser först efter man beställt. Det verkar ju vara en helseriös företagside...

Och nej, pengar dras normalt inte direkt när man handlar på VISA/Mastercard. De får faktiskt inte dra pengar förrän i samband med att varan skickas. DB påstår att de fått mitt medgivande till att dra pengar innan leverans, de har lite text när man beställer tydligen som jag inte var tillräckligt uppmärksam på.

Och ett nej till, pengarna reserveras inte, de dras direkt.

Ni som uttalar er om betalningsrutiner och kort så tvärsäkert, ni besitter ju inte de mest basala kunskaperna. Så jag kan inte förstå att ni vågar uttala er om något som ni uppenbarligen inte begriper er på.

Permalänk

Re: Re: Re: Datorbutiken.com drar pengar för varor de inte leverar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
"Så ni i tråden tycker det är OK att DB lånar pengar i tre månader av er? För det är ju precis det de gör, de lånar pengar gratis av sina kunder."

Absolut inte. Men vad vet jag, kanske blivit tekniskt fel? Det är ju knappast en människa som sitter och knappar in allt folk beställer hit och dit. Vet inte vad DB har för rutiner. I princip alltid så dras pengar när varan skickas, eller direkt om det är en direkttjänst / dagen efter.

Citat:

Och ett nej till, pengarna reserveras inte, de dras direkt.

Ok, men det visste inte jag.

Citat:

Och nej, pengar dras normalt inte direkt när man handlar på VISA/Mastercard. De får faktiskt inte dra pengar förrän i samband med att varan skickas. DB påstår att de fått mitt medgivande till att dra pengar innan leverans, de har lite text när man beställer tydligen som jag inte var tillräckligt uppmärksam på.

Vad klagar du då på? Läs avtalen först.

Citat:

Sedan att leveranstiden är tre månader på produkten när man kan få den direkt hos Dustin (påväg därifrån nu) och att de har två olika lagersaldon, ett "bra" som man visar sina kunder och sedan ett verkligt som man bara har internt och som man ser först efter man beställt. Det verkar ju vara en helseriös företagside...

Varför beställde du då om det var få ex och lång leveranstid? Tror du att alla beställningarna på sidan hanteras manuellt så fel inte kan förekomme eller vad? Det betvivlar jag att man gör i det stadiet av en beställning.

Citat:

Ni som uttalar er om betalningsrutiner och kort så tvärsäkert, ni besitter ju inte de mest basala kunskaperna. Så jag kan inte förstå att ni vågar uttala er om något som ni uppenbarligen inte begriper er på.

Handla inte med kort om du inte läser avtalen.

Erik

Edit.

Citat:

[b]
Leveranstider
Alla av datorbutiken.com saluförda varor är på hemsidan markerade med leveransindikering. datorbutiken.com reserverar sig för eventuella felaktiga uppgifter som ligger till grund för dessa leveransindikeringar, vilken kan få till följd att leverans kan komma att ske tidigare såväl som senare än beräknat. I fall köpare anser att leverans dröjer på sådant sätt att denne ej längre önskar leverans av order är det på köparens ansvar att nämnda order avbeställes i enlighet med dessa Köpvillkor innan effektuering av order sker. Delleverans av order kan ske på kunds begäran och medför ytterligare fraktkostnader för kund.

[/b]

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Ett bra sätt är att ta kontakt och få bekräftad leveranstid innan man beställer om det inte finns i lager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Ett bra sätt är att ta kontakt och få bekräftad leveranstid innan man beställer om det inte finns i lager.

Vad är det då för vits att ha ett lagersaldo?
Då kan man ju strunta i det och sitta och ringa runt till varenda buik för att se om de grejer man vill ha finns i lager. Sedan så är det rätt få butiker som har kamera+minneskort+väska+lite annat som nu jag skulle beställa på lager.

Har man leveranstider på tre månader på vissa produkter som försäljare av hemelektronik så ska man nog börja sälja knypplingsgarn istället.

Jag tror inte Datorbutiken.com blir kvar så värst många månader i branschen.

Permalänk
Medlem

Men herregud, alla vet väl att preliminära leveransdatum från webbutiker är just PRELIMINÄRA? Shit happens.

Och varför hålla på att skriva inlägg här? Var detta inte något som lämpligen löses med db´s kundtjänst?

Permalänk

Svar till Dunde:
Lagersaldot på kameran visade ju tydligt att vi inte hade varan i lager. Lagersaldot du refererar till var allst noll(0). Vi uppgav också en preliminär leveranstid om 3-6 dagar. Denna uppskattning (för det är det alltid när det är preliminärt) görs baserat på en rad kriterier, där alla är andrahandsuppgifter från distributörer i form av lagersaldo och förväntat leveransdatum till deras lager, med tillägg för transporttiden till vårt. Detta system har inbyggda toleranser som gör att vi i de allra flesta fall överträffar den uppgivna leveranstiden, men i vissa fall (som i ditt fall) blir det tyvärr fel då uppgifterna som ligger till grund för den uppgivna leveranstiden inte är i realtid utan hämtas ett par gånger per dygn. Fel som kan inträffa är exempelvis att distributörens lagersaldo inte stämmer, att distributören säljer slut på varan mellan det att vi får uppgiften och det att vi skall beställa den, eller att det förväntade leveranstiden till distributörens lager inte håller pga tillverkarens leveransförmåga.

Allmänt gäller att vi lagrar det förväntade leveransdatumet på alla order så snart de är kända för oss, vilket som sagt stämmer eller överträffas i de flesta fall. Skulle någon vara försenas så det påverkar orderns leveranstid som helhet skickar systemet automatiskt ut ett mail med uppgift om ny leveranstid. Detta besvarar alltså även SwedBear's fråga.

Avseende kortbetalning har detta varit uppe tidigare, men vi tar det igen för tydlighetens skull. Vid betalning med kort dras pengarna i samband med att man bekräftar beställningen, vilket hos svenska butiker är mer regel än undantag. Detta har en rad orsaker av vilka jag skall förklara några.. En orsak i att reservationer endast "lever" en variabel tid, normalt 7-14 dagar. De flesta kortsystem har konstruerats innan det fanns e-handel, och har följdaktligen byggts "ovanpå" en existerande betalväxel för traditionell handel. I traditionell handel går du in i butiken, plockar på dig vad du skall ha, går till kassan och betalar med ditt kort. Den "betalning" du gör innebär att pengarna reserveras, och först dras i samband med ett dagsavslut. Vissa butiker har dåliga rutiner för dagsavslut och då kan det ta flera dagar innan du ser på kontoutdraget var du handlat, då en reservation som inte dragits inte kopplats till butiken. I mitt tycke väldigt irriterande, men en helt annan historia. Handlar du däremot på nätet och leveransen av någon anledning drar ut på tiden släpps en eventuell reservation inom de stipulerade 7-14 dagarna, varefter butiken inte kan dra pengarna när varorna väl skall levereras. Normalt är kunden högst medveten om att leveransen drar ut på tiden, och accepterar detta, men när varorna skall skickas finns ingen reservation, inga pengar och därmed kan ingen leverans utföras. Moment 22. Lösningen? Dra pengarna direkt, betala tillbaka vid avbeställning/ändring. Problem? Inga, då du som kund inte kan nyttja reserverade pengar ändå.

Exemplet USA nämndes.. Där fungerar det stort annorlunda. De stora nätbutikerna lagrar nämligen ditt kortnummer i sitt egent system för framtida bruk. "Framtida bruk" kan vara att du handlar igen, eller att reservationen släppts. Vi lagrar inte ditt kortnummer. OK, vi skulle kunna göra det, men handen på hjärtat - är det verkligen vara OK att datorbutiken.com eller någon annan nordisk nätbutik, i globala sammanhang "liten", lagrar ditt kortnummer i sitt eget system?

En annan sak som skall nämnas är att vi som enda nätbutik (mig veterligen) kan erbjuda kunder att i efterhand komplettera öppna ordrar, även om de betalats med kort. Vi kan alltså på en och samma order ha mer än en betalning/återbetalning beroende på hur kunden efter det första ordertillfället valt att förändra sin order. Om man beställer varor för exempelvis 1000:-, därefter avbeställer hälften och kompletterar för 700:-, så kommer det att göras två debiteringar - en på 1000:-, och en kompletterande på 200:-. Inga återbetalningar sker förrän ordern endera levererats eller avbeställts varefter man först kan konstatera att inga ytterligare ändringar kommer att göras på densamma.

Dunde - det är uppenbart att du fått en felaktig leveranstidsangivelse och att vi i detta ordertillfälle inte kunnat uppfylla dina förväntningar. Jag skulle önska att du mailar mig med referens till ordern du avbeställde så skall jag kompensera dig för det inträffade på sätt du blir nöjd med. Jag ser fram emot ditt mail!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Det är av denna anledning jag aldrig vågar köpa via kort, alltid postförskott. Pengar mot vara, jag får betala lite mer för säkerheten men den lilla summan är en strunt summa om man jämnfört med att gå o köpa allt i butik.

Jag kan hålla med om att det är rätt dålig gjort av dem. Trodde det var automatiserat så att pengarna automatiskt åker tillbaka när man avbeställer.

Så lyd mitt råd i framtiden, köp mot postförskott.

Permalänk

Girgoo - Vi har i dagsläget en manuell rutin för genomgång/återbetalning av överskjutande belopp. Återbetalningen hade alltså skett utan begäran, dock inte i samma stund. Vi har en ny teknik på gång som skall göra dessa helt automatiserat, beräknas komma på plats nu i Juni månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Svar till Dunde:
Lagersaldot på kameran visade ju tydligt att vi inte hade varan i lager. Lagersaldot du refererar till var allst noll(0). Vi uppgav också en preliminär leveranstid om 3-6 dagar. Denna uppskattning (för det är det alltid när det är preliminärt) görs baserat på en rad kriterier, där alla är andrahandsuppgifter från distributörer i form av lagersaldo och förväntat leveransdatum till deras lager, med tillägg för transporttiden till vårt. Detta system har inbyggda toleranser som gör att vi i de allra flesta fall överträffar den uppgivna leveranstiden, men i vissa fall (som i ditt fall) blir det tyvärr fel då uppgifterna som ligger till grund för den uppgivna leveranstiden inte är i realtid utan hämtas ett par gånger per dygn. Fel som kan inträffa är exempelvis att distributörens lagersaldo inte stämmer, att distributören säljer slut på varan mellan det att vi får uppgiften och det att vi skall beställa den, eller att det förväntade leveranstiden till distributörens lager inte håller pga tillverkarens leveransförmåga.

Allmänt gäller att vi lagrar det förväntade leveransdatumet på alla order så snart de är kända för oss, vilket som sagt stämmer eller överträffas i de flesta fall. Skulle någon vara försenas så det påverkar orderns leveranstid som helhet skickar systemet automatiskt ut ett mail med uppgift om ny leveranstid. Detta besvarar alltså även SwedBear's fråga.

Avseende kortbetalning har detta varit uppe tidigare, men vi tar det igen för tydlighetens skull. Vid betalning med kort dras pengarna i samband med att man bekräftar beställningen, vilket hos svenska butiker är mer regel än undantag. Detta har en rad orsaker av vilka jag skall förklara några.. En orsak i att reservationer endast "lever" en variabel tid, normalt 7-14 dagar. De flesta kortsystem har konstruerats innan det fanns e-handel, och har följdaktligen byggts "ovanpå" en existerande betalväxel för traditionell handel. I traditionell handel går du in i butiken, plockar på dig vad du skall ha, går till kassan och betalar med ditt kort. Den "betalning" du gör innebär att pengarna reserveras, och först dras i samband med ett dagsavslut. Vissa butiker har dåliga rutiner för dagsavslut och då kan det ta flera dagar innan du ser på kontoutdraget var du handlat, då en reservation som inte dragits inte kopplats till butiken. I mitt tycke väldigt irriterande, men en helt annan historia. Handlar du däremot på nätet och leveransen av någon anledning drar ut på tiden släpps en eventuell reservation inom de stipulerade 7-14 dagarna, varefter butiken inte kan dra pengarna när varorna väl skall levereras. Normalt är kunden högst medveten om att leveransen drar ut på tiden, och accepterar detta, men när varorna skall skickas finns ingen reservation, inga pengar och därmed kan ingen leverans utföras. Moment 22. Lösningen? Dra pengarna direkt, betala tillbaka vid avbeställning/ändring. Problem? Inga, då du som kund inte kan nyttja reserverade pengar ändå.

Exemplet USA nämndes.. Där fungerar det stort annorlunda. De stora nätbutikerna lagrar nämligen ditt kortnummer i sitt egent system för framtida bruk. "Framtida bruk" kan vara att du handlar igen, eller att reservationen släppts. Vi lagrar inte ditt kortnummer. OK, vi skulle kunna göra det, men handen på hjärtat - är det verkligen vara OK att datorbutiken.com eller någon annan nordisk nätbutik, i globala sammanhang "liten", lagrar ditt kortnummer i sitt eget system?

En annan sak som skall nämnas är att vi som enda nätbutik (mig veterligen) kan erbjuda kunder att i efterhand komplettera öppna ordrar, även om de betalats med kort. Vi kan alltså på en och samma order ha mer än en betalning/återbetalning beroende på hur kunden efter det första ordertillfället valt att förändra sin order. Om man beställer varor för exempelvis 1000:-, därefter avbeställer hälften och kompletterar för 700:-, så kommer det att göras två debiteringar - en på 1000:-, och en kompletterande på 200:-. Inga återbetalningar sker förrän ordern endera levererats eller avbeställts varefter man först kan konstatera att inga ytterligare ändringar kommer att göras på densamma.

Dunde - det är uppenbart att du fått en felaktig leveranstidsangivelse och att vi i detta ordertillfälle inte kunnat uppfylla dina förväntningar. Jag skulle önska att du mailar mig med referens till ordern du avbeställde så skall jag kompensera dig för det inträffade på sätt du blir nöjd med. Jag ser fram emot ditt mail!

Jag har försökt lösa mina problem med er kundtjänst men de var inte särskilt hjälpsamma.
Först uppskattar ni leveranstid till 3-6 dagar och sedan blir det tre månader, det är inte vad jag kallar leveransprecision direkt. Dessutom precis eftter man beställt... (utom på er webplats där det stog samma, 3-6 dagar...)
Sedan så stämmer det inte du säger om betalningen, det är mera regel att man reserverar pengar för köp och tar det onormalt lång tid att få sina varor så frisläpps beloppet.

På kundtjänst så verkar det inte alls som om man hade tänkt betala tillbaka några pengar då det skulle ta "normala" tre bankdagar efter det att jag slått en pling till er kundtjänst.

Det är ju jättetrevligt att du vill kompensera mig men egentligen så skulle jag bara vilja att er e-handel bedrivs på justa villkor och att man när man har frågor kan få ett vettigt svar från kundtjänt utan at bli kopplad av växeln ut i syberspejset. Sedan så skulle det ju inte göra ont om man kunde lita på leveranstider utan att behöva ringa er om varenda USB-minne och skruvpåse man ska beställa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Så lyd mitt råd i framtiden, köp mot postförskott.

Trams. Näthandel med kort fungerar utmärkt. Jag använder alltid kort och har gjort otaliga beställningar. Ibland har det falerat, men det har alltid löst sig till slut.

Ett tips är att använda ett plastkort med kredit när man handlar på nätet. Då slipper man oroa sig över att pengar reserveras/dras. Du betalar när fakturan kommer. Det fungerar perfekt och banken håller dig alltid skadeslös om något skulle falera (givet att du inte handskats ovarsamt med kortet givetvis).

Varför göda posten med pengar när jag får bonus när jag köper varor på mitt plastkort? Nej du.

Permalänk

Svar till Dunde
Jag är en förträffligt hjälpsam man som mer än gärna hjälper dig, och låter du mig hjälpa dig så hjälper du samtidigt företaget vilket i slutändan leder till att du också hjälper andra kunder till oss. Jag har förklarat vad som ligger till grund för leveransangivelsen på vår hemsida, men hade gärna tagit en titt på varför reell leveranstid avviker från den uppgivna i denna omfattning. Att få reda på vilken order/artikel det gäller hade hjälpt.. Jag har också förklarat varför pengarna dras direkt och inte reserveras, och din lösning på problemet hade samtidigt orsakat att ordern inplicit hade avbeställts då pengarna efter reservationen släppts ej kan dras igen, i vart fall inte utan att kunden återigen går igenom betalprocessen.. Detta givetvis sant under förutsättning att vi inte lagrar kundens kortuppgifter i systemet. Du måste också förstå det orimliga i att kundtjänst inte skulle återbetala inbetalda pengar, det gör de givetvis direkt på begäran om avbeställning. Att själva transaktionen därefter tar upp till tre bankdagar är inte riktigt sant i kortsammanhang, men kan ta detta - därför uppger vår kundtjänst denna tid för att inte grusa någons förhoppningar. Som regel har pengarna återförts redan dagen därpå.

Maila mig och berätta vilken order detta gäller så går jag till botten med orsaken bakom den felaktiga leveranstidsangivelsen och styr vid behov upp inför framtiden. Jag står på din sida i detta och hoppas fortfarande på ditt mail.. Du blir inte besviken, jag lovar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det har blivit mer regel att pengarna dras direkt. Detta tycker jag är bra då pengarna ändå är ämnade till just den produkten. Skulle det ta oskäligt lång tid så får jag dom tillbaka vid en avbeställning!

Hellre att de dras direkt än att det skall stå "Reserverat belopp" på internetbanken och man undrar vad fasen det är... Detta baserat på att man använder sitt kort ett par ggr under en dag/vecka

Permalänk

Det vanliga när man köper och säljer saker är ju att prestationerna utväxlas samtidigt. Kunden får varan och säljaren får pengarna. Enda anledningen till att det är annorlunda inom större delen av näthandeln är ju att näthandlarna tjänar mer ju fortare de får in pengarna (ja, det är värdefullt att få pengarna snabbare). Sen håller de ju oftast lägre priser också iofs. Dustin drog inte pengarna direkt förut iaf utan först när de skickade varan.

Det mest upprörande, tycker jag, är att det ofta är så j***a svårt att få tillbaka sina pengar. Man måste tjata och ringa och maila och polisanmäla (ibland). Själv handlade jag från DB då ett Radeon 9700 kostade typ 3000 kr. När leveranstiden ändrades så avbeställde jag kortet och sen fick jag tjata i 3 MÅNADER för att få tillbaka pengarna.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Jag tycker också att det har blivit mer regel att pengarna dras direkt. Detta tycker jag är bra då pengarna ändå är ämnade till just den produkten. Skulle det ta oskäligt lång tid så får jag dom tillbaka vid en avbeställning!

Om bolaget undertiden går i konkurs så är pengarna borta.
Varför skall man betala för något man inte ännu fått?

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Ska han bli kompenserad för detta? jaja. Kompenserar lite väl mycket nu?:P Detta är ju knappt något som n kan råda över.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svolter
Om bolaget undertiden går i konkurs så är pengarna borta.
Varför skall man betala för något man inte ännu fått?

Därför betalar man inte med kort hos okända sidor. Utan där kan man använda postförskott. Det rekomenderar jag även dunde.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Det vanliga när man köper och säljer saker är ju att prestationerna utväxlas samtidigt. Kunden får varan och säljaren får pengarna. Enda anledningen till att det är annorlunda inom större delen av näthandeln är ju att näthandlarna tjänar mer ju fortare de får in pengarna (ja, det är värdefullt att få pengarna snabbare). Sen håller de ju oftast lägre priser också iofs. Dustin drog inte pengarna direkt förut iaf utan först när de skickade varan.

Sedan är det faktiskt så som DB-mannen skrev att det inte går att reservera pengar vid kortköp någon längre tid samt att svenska butiker inte lagrar kortnummer. Om det gick att köpa en vara som inte förväntas komma in på lager inom två veckor, betala med kort och sedan tömma kontot inom två veckor så kan du ge dig på att det skulle ske väldigt många bedrägerier. Så det finns bara två alternativ för svenska nätbutiker som vill ta betalt med kort:

1) Dra pengarna direkt vid köpet.

2) Ta en beställning, vänta tills den är leveransklar och sedan på något sätt få köparen att betala med kort.

Du kan ju tänka dig hur bra alternativ 2 skulle fungera. Så det verkar som alternativ 1 är det enda som fungerar någorlunda, och det är ju inte direkt datorbutikens fel att det är så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legendary21
Det mest upprörande, tycker jag, är att det ofta är så j***a svårt att få tillbaka sina pengar. Man måste tjata och ringa och maila och polisanmäla (ibland). Själv handlade jag från DB då ett Radeon 9700 kostade typ 3000 kr. När leveranstiden ändrades så avbeställde jag kortet och sen fick jag tjata i 3 MÅNADER för att få tillbaka pengarna.

Det här låter ju skumt. Själv har jag aldrig haft några problem med att få tillbaks pengar från de ställen jag handlar, men jag vet inte om datorbutiken är ett av dem jag fått tillbaka pengar från.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Sålänge inte butiken i fråga sätter i system att få folk att betala med kort o sen dröja med leveranser för att tjäna ränta och eventuellt tjäna pengar på att varan går ner i pris så ser jag inte problemet. Och så är ju inte fallet med Datorbutiken.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
...

1) Dra pengarna direkt vid köpet.

2) Ta en beställning, vänta tills den är leveransklar och sedan på något sätt få köparen att betala med kort.

Du kan ju tänka dig hur bra alternativ 2 skulle fungera. Så det verkar som alternativ 1 är det enda som fungerar någorlunda, och det är ju inte direkt datorbutikens fel att det är så.

...

Jag tycker inte att det är så svårt. När jag handlade på Dustin (förlåt om jag låter som en fanboy, men de är ganska bra) sist så kunde jag välja om jag ville att de skulle dra pengarna direkt och skicka varan så fort de fick in den eller om jag ville få ett mail när de fick in den och då gå igenom betalningsprocessen och då få lite segare leverans eftersom de väntade på att registrera min betalning innan de skickade varan.Det var mycket lätt att kryssa i en ruta och välja alternativ. Skönt att kunna välja att betala när de får in varan då man är osäker på hur lång tid det tar (eller säker på att det tar lite tid, som med Nintendo Wii för några månader sen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
...
Det här låter ju skumt. Själv har jag aldrig haft några problem med att få tillbaks pengar från de ställen jag handlar, men jag vet inte om datorbutiken är ett av dem jag fått tillbaka pengar från.

Min erfarenhet med DB då var förhoppningsvis ett undantag. Det är möjligt att de hade växtvärk (snabb expansion) då eller bara en dålig dag (dåliga 3 månader) med mig. Jag har haft lite jobbigt att få tillbaka pengar av flera andra butiker också. Det är bara att kolla omdömen på www.prisjakt.nu så hittar du många historier och kan skapa dig en uppfattning om vilka som är jobbiga och vilka som är sjyssta.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Ska han bli kompenserad för detta? jaja. Kompenserar lite väl mycket nu?:P Detta är ju knappt något som n kan råda över.

Därför betalar man inte med kort hos okända sidor. Utan där kan man använda postförskott. Det rekomenderar jag även dunde.

1. Det angår ju inte dig
2. Jag har inte bett om några råd angående betalningsalternativ
3. datorbutiken.com=okänd? Rätt etablerad om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Pengar skall INTE dras vid beställning så gör inga seriösa handlare!
Jag skulle aldrig någonsin handla hos någon som gör så, går handlaren i konkurs (och det har större än db gjort) så blir det krångligt, dock finns ett skydd eftersom du betalar med kort.

Handla BARA hos handlare som är erfarenhetsmässigt seriösa OCH drar pengarna när varan skickas allt annat är oacceptabelt.

Och påpekande att postförskott faktiskt är OSÄKRARE än kortbetalning eftersom du måste betala pengarna innan du öppnar paketet och har inget skydd i form av kontokortföretag bakom dig!