Permalänk
Medlem

Har du gjort lumpen?

Såg en annan tråd om lumpen 2008, blev då lite intresserad ifall övriga swecare har gjort lumpen eller inte.

Ifall ni svarar ja på pollen, skriv då gärna vilket år ni gjorde lumpen och vilken befattning.

Själv låg jag inne i lumpen 03-04 uppe i boden (S3 Signalbataljonen) som Lastbilschaffuör / Kockjävel.

Hade SJUUUUKT roligt under tiden man låg inne.

Fick följande på mönstringen:

Inskrivningsprovet: 9/9
Styrka: 8/9
Kondis: 6/9
Slutbetyg: 10/7/7

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Nej, ville inte och hade nog inte fått om jag velat heller

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Ska göra 2008.

Visa signatur

Damn! Those alien bastards are gonna pay for ruining my ride.

Permalänk
Medlem

Självklart ville jag bli kustjägare men jag fick inte för jag råkade säga att jag var allergisk. Blev tipsad om att söka till tolkskolan men när det är extramönstring är jag i USA

Permalänk
Medlem

Nej. Fick en lapp där det stod att jag inte behövde komma på mönstring.

Permalänk
Medlem

Gjorde min tjänstgöring i flottan.:)
Var förlagd på HMS Visborg som minmatros gruppbefäl.
Hemmahamn i Berga.
Åkte på 3 utlandsresor under tjänstgöringen:
Helsingfors,SydTyskland och Estland.
Vi hade kungen och drottningen ombord på resan till Estland,det var första officiella stadsbesöket när dom precis öppnat gränsen.
Trivdes som fan,hade kockar från Operakällaren ombord,så käket var enormt gott:D

EDIT: låg inne 91-92..Smeknamn "Löken" efter mitt efternamn(Lövkvist)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Såg en annan tråd om lumpen 2008, blev då lite intresserad ifall övriga swecare har gjort lumpen eller inte.

Ifall ni svarar ja på pollen, skriv då gärna vilket år ni gjorde lumpen och vilken befattning.

Själv låg jag inne i lumpen 03-04 uppe i boden (S3 Signalbataljonen) som Lastbilschaffuör / Kockjävel.

Hade SJUUUUKT roligt under tiden man låg inne.

He he, en kockjävel till

3223 Olson anmäler sig! Jag låg på ING2 i Eksjö 04-05 som kock/lastbilschaufför. Vi fick äran att testa de nya typen av kök, stora containrar: en som var frysrum, en som var diskrum (med diskmaskin som inte användes då vi saknade avloppsdelen) en köks-del med rinnande varatten och varmluftsugn. allt detta drevs av ett 70KW ställverk.

att det var gott å vara kock eller minns närskilt en gång när jag stog vid stekbordet å stekte fläsk (till ca 400 man) det blir väldigt varmt där inne då, så jag fick bli avlöst och gå ut, svetten lackade och jag tog av mig så jag bara hade skjortan kvar å stod och fläktade mig... detta var i slutet av januari och det låg 2-3 dm snö ute, 15 meter bort sitter ett gäng soldater å fryser å huttrar, där kommer jag i bara skjorta å svettas ojojoj vad arga de såg ut då...

Kockarna har alltid tillgåg till värme, mat och dricka. så ska man göra lumpen är det det självklara valet

jag låg på #:e kompani Stab o Tross pluton (förkortat SoT pluton, det blev poulärt att kalla oss för Slapp o Trött Pluton istället )

När vi ändå är inne på lumpen, alla hade ju varsitt smeknamn, vad var era?
Mitt blev "Sylt-ryggen Olson" myntat av dåvarande sergant Dimming pga av ryggproblem.

en sista grej i mitt ovanligt långa inlägg. visst är det konstigt att man bara minns de roliga sakerna ur lumpen, jag minns att jag hade så ont i min rygg att tårarna rann, men i efterhand minns jag det som en rolig upplevelse?...skumt

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Hedersmedlem

Gjorde lumpen 03-04 som sambandsman på LvBat i19 Boden.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Gjorde lumpen som gruppchef signalmek i flygvapnet på F21 i Luleå 2006 (11 månder). Trivdes bra och rycker in till Nordic battle group om knappt en månad. Ska in som signalmekaniker där också, fast nu i armén istället för flygvapnet och i enköping istället för luleå.

Kommer bl.a upprätta, underhålla och reparera dett monster:

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har ett BMI på 14.6 så behövde jag inte göra lumpen.

Jag gick på mönstringen, gjorde ett test och gick sedan till hälsokontrollen och mätte min längd + vikt, sen sa de att jag kunde gå hem. Som tur va bodde jag väldigt nära amf4 (när den fanns) där jag mönstrade. Så nån lång sträcka behövde jag inte åka.

Visa signatur
Permalänk

Jag slapp, ville inte och hade precis vart inne i en depression.

Dock trodde ju inte sköterskan(?) mig och skickade mig vidare med orden "Det kan du söka för".
När jag kom till läkaren som märkte att jag inte ville så slapp jag pga att jag har tinnitus (hörs bara när det är riktigt tyst), dock fick jag ful pott på hörseltestet.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

det där med BMI funkade inte på mig (1,87 lång 120 pannor) jag presterade 9/9 på styka och 4/9 i kondition, då kunde jag inte stå upp efter cyklingen, benen vek sig.

vore ju lite roligt att få reda på hur mönstringen gick för er med

jag hade
styrka 9/9
kondition 4/9
"inteligens/streestestet" 9/9

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

Kommer att göra den då det inte är i princip frivilligt här i Finland. Antagligen rycker jag in om 2 år efter skolan.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Fick:
5/9 på styrka
6/9 på kondition
8/9 på intelligenstestet
8/9 i befälslämplighet från psykologen

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Jag gick på mönstringen, snackade med en psykolog och sa att jag inte ville gå lumpen, psykologen sa "okej, du kan gå hem".
Förjävligt att åka enda till Kristianstad och vara där i 2 timmar, sen åka hem igen.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Själv slapp jag göra fysiktestet Sa till psykologen att jag var en lat asocial datornörd typ.
Fast jag låg inte särskilt illa ut tyckte hon, jämfört med wownördarna som hon träffade då och då. Dom var riktigt illa ute tydligen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Eftersom jag har ett BMI på 14.6

woot! hur lång är du och hur mycket väger du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
woot! hur lång är du och hur mycket väger du?

192 cm och 53,7 kg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inskrivningsprovet är inte ett intelligenstest. So there.

@SunQ: Var S3 fortfarande bataljon 03-04? Där ser man.

Arméns Televapen, 03-04. Krigsplacerad, nedlagd, men fortfarande trogen min avatar. Skam den som ger sig.

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
192 cm och 53,7 kg

Oj! Jag tycker att jag är tanig och jag är 184cm och väger 66kg...
Det där måste väl vara rent hälsofarligt?

Jag har inte gjort lumpen. Sa till psykologen att jag var väldigt osocial och inte trivdes bland folk Sen är jag rätt klen också, så fysiktestet gick inte så bra.

Permalänk
Medlem

Gjorde lumpen i skövde 04-05 som skytt på Strf9040

Rätt kul när man tänker efter.

9/9 Kondition
6/9 Teori
7/9 Styrka

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Medlem

LT: Hostem Audi Turbaque, ho-ah!

They call me a störd operatör. Nåväl. S1, 10 månader, en härlig tid.

Visa signatur

"För övrigt anser jag att Cartago bör förstöras."
"We must learn to live together as brothers or perish together as fools." --Martin Luther King Jr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_MANNEN
3223 Olson anmäler sig! Jag låg på ING2 i Eksjö 04-05 som kock/lastbilschaufför.

Låg själv på ING2 05-06 som kokgruppchef på 2:a kompaniet, och vi fick samma utrustning som er dock fick vi ingen diskcontainer för den var "trasig" eller liknande, men jag tror dom jävlades bara =D.
Det är som du säger, riktigt skönt att ha mat och värme.
Men det bästa av allt, krydda maten efter eget behag med militärens mått mätt gigantiska urval.
Och jo, jag kommer i stort bara ihåg allt det roliga jag också, efter allt slit o skit, även att man var kock =P.
Det tråkigaste var väll den extrema petigheten på vården, men fullt förståeligt eftersom att man handskadas med livsmedel, hade inte varit speciellt kul om man fick hela kompaniet i magsjuka eller dylikt =P.
Saknar till viss del lumpen, iaf alla man lärde känna.

Tror inte jag fick något smeknamn dock, inte som jag hörde iaf =/

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
192 cm och 53,7 kg

Det låter som sagt hälsofarligt. Jag menar inget illa, bara väl, men det kanske vore bäst att försöka göra något åt det? =/

Sorry för offtopic.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Sorry för offtopic.

Då får jag väl hänvisa till denna tråden där jag skrivet lite mer om det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Luftvärnsplutonbefäl Lv6 06-07, Stridsledare Rb70. Det är grejer det, kommer sakna det som fan nu när jag muckar om två veckor.

Visa signatur

Life begins at 9000rpm. S2000 for life!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysen
Låg själv på ING2 05-06 som kokgruppchef på 2:a kompaniet, och vi fick samma utrustning som er dock fick vi ingen diskcontainer för den var "trasig" eller liknande, men jag tror dom jävlades bara =D.
Det är som du säger, riktigt skönt att ha mat och värme.
Men det bästa av allt, krydda maten efter eget behag med militärens mått mätt gigantiska urval.
Och jo, jag kommer i stort bara ihåg allt det roliga jag också, efter allt slit o skit, även att man var kock =P.
Det tråkigaste var väll den extrema petigheten på vården, men fullt förståeligt eftersom att man handskadas med livsmedel, hade inte varit speciellt kul om man fick hela kompaniet i magsjuka eller dylikt =P.
Saknar till viss del lumpen, iaf alla man lärde känna.

Tror inte jag fick något smeknamn dock, inte som jag hörde iaf =/

Hehe, när vi gjorde slutvård av koket fick vi skrubba golvet ed papper och tandborstar, det skulle vara som nytt allting, de satte tillomed mig på att göra rent mattan man borstar av skorna på. och att rebgöra 1kubiks tanken längst in i hörnet var ingen höjdare heller

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk

Ska göra 2008, stabsassistent på s1 i enköping. Mönstrade i typ.. ja minns inte vad det heter. Utanför stockholm. Förra året iaf, i maj. D börjar det på tror jag. Men whatever, fick väl hyfsade resultat.. ganska medelmåttiga

Styrka: 7/9
Kondition: 6/9
Intelligens: 6/9
Befälslämplighet: 6/9

Edt: danderyd! Kand det ha varit danderyd?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Sambandsgruppchef i 10 månader. Var det värsta och dummaste jag någonsin gjort.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Var tänkt att jag skulle gjort lumpen i Såtenäs men på grund av nedskärningar blev jag tillfrågad om jag ville ha någon annan tjänst. När jag mönstrade ville jag göra lumpen men när detta besked kom c:a ett halvår senare struntade jag i det och det blev således ingenting.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

@Billy Bob: Roslags-Näsby, månne?

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T