Hårddisk Problem på Asus P5B Moderkort, KAN ej Installera XP SP2.

Permalänk
Medlem

Hårddisk Problem på Asus P5B Moderkort, KAN ej Installera XP SP2.

Hej Igen...

Skrev en tråd tidigare om mitt problem, o jag anser väll att nån med samma moderkort kan svara på min fråga......

Jag lånade en XP sp2 av en kompis för att testa mitt sista desperat försök att kunna installera XP på mitt nya system.

Tidigare, kunde inte jag se mina tidigare partitioner som funnits på min SATA disk, med XP sp2 får jag upp 1 C: på 131072MB + Opartitonerat Utrymme på 107403MB, hela disken är således 238475MB, detta kan stämma då det är en 250GB hd...

MEN, vad sjutton har mina gamla parttioner tagit vägen..

Jag har haft 1 C: på ca 40GB, + en D: som är större då, har även haft en linux partition.. men IAF så skall juh MINA partitioner synas så att jag kan installera på C: i sedvanlig ordning.. ALLT detta har juh funkat med mitt gamla moderkort.

NU ser jag bara 1 C: som är på tok för stor, min C: va inte alls så stor förut.

SNÄLLA hjälp mig, annars kastar jag detta skit åt helsike... har nog aldrig varit med om så mycket strul

För övrigt så är min HD en IBM drive som skall stöda SATA 2, den hittas fint i Bios oxo för övrigt.

/Mattias

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk
Medlem

Uppträdde detta när du skulle installera XP?

Om du har data på HD'n som du vill spara, bör du inte gå vidare. Annars är det nog bara att köra, och partitionera HD'n senare med tex Partition Magic.

Vill du spara data, skulle jag försöka trycka in HD'n i en annan dator och kolla partitionering och filsystem ordentligt. (CHKdisk eller Partition Restore.)

Om du inte har möjlighet att prova i annan dator, kan du boota med en CD skiva (tex Windows PE). där ser du partionering och kan köra reparationsverktyg på filsystemet.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Hej igen..

Hmm, det sket sig med min hd.. det blev nått krupp med den... så den tappade min partitions info.. vara bara att blåsa om hela skiten. :/

/M

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]