Permalänk
Medlem

Intel C2D E4400, HTT?

Mors..

Stöder inte Intel C2D E4400, Hyper Threading ?

funderar då jag inte kan se det i nått testprogg.

/Mattias

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk
Medlem

Nej.

EDIT: lite light info
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyper_Threading
http://www.intel.com/cd/business/enterprise/emea/eng/technolo...

Datorn "luras" att processorn har två kärnor. Mer vet jag inte.
Eftersom C2D har två kärnor behöver man inte "luras" längre.
Enkelt va?

EDIT2:
Egentligen så luras ju inte datorn mer än att man faktiskt kan använda hyper threading för två kärnor, men det ska inte behövas.
Och så skriver jag fel btw.. datorn luras till att det är fler _processorer_, inte kärnor. Men mellan mjukvara och hårdvara så blir det i stort sett samma sak, utifrån mjukvarans perspektiv alltså.
Stackars mjukvara.. lurad redan från början. Ja det är ett hårt liv den för

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ja, läste lite info innan jag slaggade igår.. o såg att det va på Singelkärne tiden som det verkade finnas. Det är väll ingen användning för det på DualCore...

/M

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk
Medlem

Precis. På burken jag för tillfället sitter vid så har vi en Pentium 4 med HTT. I aktivitetshanteraren (task manager) så visas CPU-användningen som två kärnor.
Jag både gillar och hatar HTT, det ger prestanda, visst, och det är skönt när man drar igång tunga grejer, men samtidigt så går fläkten på max lite för ofta, enligt min smak.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

HT är en bra funktion som endast finns på Pentium4 processorer och Netburst baserade Xeon's.

Eftersom arkitekturen är långsam per klockcykel och rätt ineffektiv så var HT ett bra sätt att både öka prestanda och/eller även respons vid multitasking genom att lägga till transistorer i processorn som shemalägger saker mer effektivt och använder allt mer effektivt också.

På Core2 som är en mycket mer effektiv arkitektur så hade det inte givit lika mycket.

Sen alla program som är kodade för att utnyttja HT utnyttjar även SMP/CMP.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Mycker trevlig.. info.. tack för den..

Visa signatur