Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Datorer får ungdomar att hålla sig borta från flaskan?

Permalänk
Melding Plague

Datorer får ungdomar att hålla sig borta från flaskan?

Enligt centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning är alkoholkonsumtionen bland Sveriges niondeklassare rekordlåg. Kan datorer vara orsaken?

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig om det är bättre att de slösar bort sitt liv på wow 24/7 istället för att dricka på fredagar/lördagar.

Permalänk
Avstängd

Man kan, och bör, även fråga sig om de tillfrågade svarar ärligt på dessa frågor.

Permalänk

jag tror det stämmer, stämde bra på mej:P
jag har inget "extrem beroende". (har inte spelat WoW)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Man kan, och bör, även fråga sig om de tillfrågade svarar ärligt på dessa frågor.

Eftersom de där frågorna är varje år, så spelar det ingen roll hur många som "fuskar". Det bör ju vara procentionellt lika många som "fuskar" varje år. Det intressanta är väl att det är mindre nu som drick erän förut?

Permalänk
Medlem

Lol, dator eller inte dator. Man ska ändå inte dricka sprit innan 18år.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

För att kopplingen mellan datorn och alkoholen ska stämma måste man väl sett en nedgång även tidigare år?

Inte direkt så att det jusst i år blev vanligt med datorer.

Och brukar inte nyheterna låta något i stil med att alkoholen kryper ner i åldrarna?

Permalänk
Medlem

ellr har äntligen ungdommarna lärt sig att man inte ska svara ärligt på dessa test då dom oftast slutar med att alla äldre blir helt förvånade att så många super och sätter in 1000 åtgärder av olika slag.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Men datorer kan även det medföra problem lika de alkoholen gör.

Permalänk
Medlem

undan flaskan? ser folk skriva i spel; "im drunk lol"

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Man kan ju fråga sig om det är bättre att de slösar bort sitt liv på wow 24/7 istället för att dricka på fredagar/lördagar.

Bättre att kanske hamna lite på efterkälken än att riskera att bli alkoholist och kosta samhället en jävla massa pengar och problem? Jag är ingen WoW-spelare och heller ingen som håller mig borta från alkohol, men du får ju tänka lite innan du skriver.
Att nästla in sig och "tappa verkligheten" genom att spela WoW är förstås väldigt destruktivt i sig om det går så långt, men jag hade när som helst hellre låtit mina barn ägna sig åt det om alternativet var att dricka varje helg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d

Ja det bör hållas i åtanke, men snarare är det nog tvärtom. Det är nog fler av de som _inte_ har druckit som svarar jakande än tvärtom.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

..........eller så använder dom datorerna till att leta efter knark på nätet.

Går alltid att vrida och vända på allting.

Vem var det som myntade: " Det finns lögn, förbannad lögn och statistik" ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Sitter just nu med en bärs framför burken.
Stärker mig ofta före BF2 bataljer.

Permalänk
Medlem

"Det är ofta en social grej att dricka alkohol. Har man kontakt via nätet är inte det samma sak."
heh säg inte det. Händer ofta att klanen sitter och skålar i Ventrilon.
Själv dricker jag inte, men det har inget med datorn att göra

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

saken är att jag dricker medans jag lirar bf2 på datorn.... brukar gå lite bättre då

Permalänk
Medlem

Vi hade en studiecirkel på slutet av 90-talet där vi var 15 - 20 ungdomar i 18 års ålder. Vi LANa istället varje helg då modem till internet blev ganska dyrt. CS hade precis kommit med betaversionen 1 och med starcraft var helgen räddad. Så datorer > alkohol any time

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
För att kopplingen mellan datorn och alkoholen ska stämma måste man väl sett en nedgång även tidigare år?

Inte direkt så att det jusst i år blev vanligt med datorer.

Och brukar inte nyheterna låta något i stil med att alkoholen kryper ner i åldrarna?

Kan ju vara så att det var iår eller förra året som "MMO" blev ett vanligt ord i varje Svenssons hem. Jag tror inte man kan underskatta WOW's betydelse. Men det är nog kopplat till billigt bredband och så oxå.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Min kompis drog hem från min slutskiva i tisdags för att spela 10 arenamatcher...

Jag vet inte vad som skulle vara bäst, att låsa in sig med datorn eller gå ut och supa?

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Trevligt att detta kom upp. Tänkte precis på det idag på jobbet när ja gick i mina dagdrömmar som brukar uppstå när man har oturen att få vara inne i verkstaden hela dagen.

Snackade om alkohol och ungdomar idag på radion och i den lokala tidningen, nu när studenten och andra årskurser slutar och de andra går upp i en högre level, och det blir mycket drickande vid den här tiden (vilket det är annars med).

Skulle inte vilja påstå att datorn i sig fick mig att hålla mig borta från alcohol i 2 år, utan snarare diablo 2. En annan kompis som ja inte har hört av på snart 1 år som hamnat i djupt beroende av Quake 3, skiter i jobb, allting och då blir det automatiskt inget drickande för honom. Tror det som får de flesta ungdomar att hålla sig ifrån alkohol är till viss del beroende av datorspel, gör inget annat på helgerna än att spela, då blir det ingen alkohol. Visst att ja kan ta en öl ibland och ha jämte mig när ja spelar (på helger) fördrar det mer ibland än cola/fanta m.m

Dricker ja idag så sker det i stort sett bara på fredagar, tar några öl med kompisarna, drar till krogen. Men det börjar försvinna mer och mer för min del, tack vare datorspel. Hade det inte varit för buggiga Test Drive, eller om patchen hade släppts idag så hade ja förmodligen stannat hemma och spelat. Orkar inte sitta hemma vid tv eller surfa hela kvällen, går ja hellre ut och festar till det efter en hård arbetsvecka. Kan även lova att när diablo 3 släpps så lär det inte bli något mer drickande för min del de närmsta året/åren.

Sen tycker ja även att det är mycket bättre att ungdomar eller folk i alla åldrar i huvud taget sitter hemma och spelar än att va ute på stan och super & slåss.

Tror absolut att det som nyheten handlar om är sann, utan tveckan. Iaf för många.

Sen tänker många att man kan ha kul utan alkohol och datorn, och det kan man. Men när alla sitter hemma hos en själva vid datorn så finns det inte så mycket annat att göra än att sitta själv hemma vid datorn.

Ursäkta för vissa stavfel om det nu finns, orkar inte kolla igenom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Undersökningen visar också att bland pojkar som går andra året på gymnasium är det elever i Skånes län som dricker mest medan pojkarna i norra Sverige har uppgivit att de inte dricker så mycket alkohol.

Det är väl inte så konstigt, i skåne dricker man alkohol och i norrland hembränt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Det är väl inte så konstigt, i skåne dricker man alkohol och i norrland hembränt.

Alkohol existerar i det vi skåningar dricker samt i hembränt. Så jag antar att du var ironisk.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
..........eller så använder dom datorerna till att leta efter knark på nätet.

Går alltid att vrida och vända på allting.

Vem var det som myntade: " Det finns lögn, förbannad lögn och statistik" ?

Alkohol är bland de farligaste droger som finns, efter nikotin. Jag skulle hellre ge mina framtida barn en morfintablett istället för en flaska sprit, till exempel.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Ekner, men morfin är mer beroendeframkallande och fan så mycekt lättare att överdosera, dvs ta kål på dina ungar...

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem

Alkohol är extra skadligt just för ungdomar då det blockerar utsöndrandet av tillväxthormon... så om man super när man är ung så blir man kortare och dummare.

Permalänk
Medlem

..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
undan flaskan? ser folk skriva i spel; "im drunk lol"

Det säger dom som dåliga ursäkter för att dom suger :P, ochlite för att de e coolt

Visa signatur

Zantzano - 70 Warlock - Twilight's Hammer EU -

Permalänk
Medlem

Jo, tror säkert datorn håller borta så kallade "no-lifers" från drickat.

Men alla "vanliga" som har ett liv utanför datorn dricker säkert också, i alla fall flera av mina kompisar..

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Jo, tror säkert datorn håller borta så kallade "no-lifers" från drickat.

Men alla "vanliga" som har ett liv utanför datorn dricker säkert också, i alla fall flera av mina kompisar..

Samma här, och har man kompisar som dricker så dricker man ofta själv också, eller iaf nån gång då och då

Visa signatur

Zantzano - 70 Warlock - Twilight's Hammer EU -

Permalänk
Medlem

Är glad att jag var ute och drack då å då redan som ung hade känts som att man missat så mycket om man suttit och spelat datorspel hela ungdomen. Sen när jag får barn kommer jag knappast förespråka att du går ut å super, möligen tjata på att de går ut och lever livet

Som allt annat är det en balansgång, man ska ju inte undvika utelivet och umgänge med kompisar helt då alkohol är väldigt vanligt för många sociala grupper men det är viktigt att veta att man inte behöver dricka för att passa in, något som jag tror väldigt många missade i åldrarna 13-16 när jag var lite yngre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Alkohol är bland de farligaste droger som finns, efter nikotin. Jag skulle hellre ge mina framtida barn en morfintablett istället för en flaska sprit, till exempel.

Du är ju inte riktigt klok.

Permalänk

Jag är lite på lyset just nu

Men jag tycker att det beroendet man får av alkohol ska inte jämföras med det beroende man får av datorspel.

Jag vill hellre att mina barn blir osociala dator/konsollspels nördar än alkolister.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus