Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Datorer får ungdomar att hålla sig borta från flaskan?

Permalänk
Medlem

Jag tar allt som DN skriver med en nypa salt, de är inte bättre än Aftonbladet eller Expressen. När jag läste utvärderingskurs började jag förstå hur otroligt vinklad, partisk och lättsmält DN är, speciellt DN debatt. De vägrar helt enkelt släppa in alla i debatter och kommer med enkla och ofta felaktiga förklaringar.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Alkohol är bland de farligaste droger som finns, efter nikotin. Jag skulle hellre ge mina framtida barn en morfintablett istället för en flaska sprit, till exempel.

!!!!! nästan så man vill att socialen kommer till dig

Tack vet jag att om det inte vore för datorn skulle jag redan vara supen under bordet!! och motion skulle man nog också fått.. vilket iof ör bra hehe.

Hmm... så om man väger upp det HELA.. då blir det nog inte någon större skillnad.. hur många ungdomar är inte stressande till den nivå att alkoholen kanske inte skulle göra lika mycket skada som att pumpa på stress hela dagarna?? intressant tycker jag.

Permalänk
Medlem

trevlig artikel. Jag har nyss gått ut ettan i gymnasiet och går NV Matte/Data.

Att datorer och ungdomars mindre alkoholkonsumerande har ett samband tror jag definitivt. I min klass har jag många data nördar. Är själv lite av en men jag sitter inte och spelare 24/7 utan jag träffar kompisar, dricker alkohol ibland fast inte så jag blir stupfull. De övriga i min klass dricker knappt något (några untantag av de 30 elever som går i min klass. Om man tittar till en Sam klass eller annan NV klass så ökar antalet drastiskt (de som jag känner som går i andra klasser grundar jag det på).

Fast detkan också vara så att de som jag känner i majoritet de som dricker i andra klasser. Jag känner även folk som inte dricker i andra klasser och kan se att de i min klass inte alls dricker lika mycket. min statistik e inte alls stensäker, bara en antydan.

Visa signatur

Slaizer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slaizer
trevlig artikel. Jag har nyss gått ut ettan i gymnasiet och går NV Matte/Data.

Att datorer och ungdomars mindre alkoholkonsumerande har ett samband tror jag definitivt. I min klass har jag många data nördar. Är själv lite av en men jag sitter inte och spelare 24/7 utan jag träffar kompisar, dricker alkohol ibland fast inte så jag blir stupfull. De övriga i min klass dricker knappt något (några untantag av de 30 elever som går i min klass. Om man tittar till en Sam klass eller annan NV klass så ökar antalet drastiskt (de som jag känner som går i andra klasser grundar jag det på).

Fast kan också vara så att de som jag känner i andra klasser dricker och att jag inte känner de som inte dricker så jag säger inte att min synpunkt är stensäker.

Därför valde jag sam ekonomi för att slippa alla osociala människor.

Permalänk
Medlem

Sen så kan man ju inte riktigt jämföra datospelsmissbruk och alkoholmissbruk?

Ingen säger ju "Kolla på den killen, man ser verkligen att han bara sitter vid datorn hela dagarna" Som man säger om alla Alkolister man ser.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty

Okej antar att du e sarkastisk för man bör inte välja linje efter vilket folk som går där utan vad man kan tänkas jobba med i framtiden.

Visa signatur

Slaizer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ärligt talat så var det där den "dumaste" slutsatsen jag har hört någon ta på länge.

Hur sociala människor är beror inte på deras linje, det beror på personlighet.

Går NV matte data själv och det finns nog få i samhälle som är lika sociala som jag.. Sitter med ett tusen snubbar på irc (chattklient) en gång i veckan och är huuur social som helst.

Sedan träffar jag ett par av dessa människor, festar me dem, spelar fotboll etc. etc.

så mitt tips är att du tänker lite djupare nästa gång innan du drar liknande paraleller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slaizer
Okej antar att du e sarkastisk för man bör inte välja linje efter vilket folk som går där utan vad man kan tänkas jobba med i framtiden.

Jag är intresserad av ekonomi och det var en anledning till att jag valde det. Förutom att man tycker om inriktningen är det viktigt att man trivs med den typ av personer som går där, annars kommer man få det väldigt tråkigt och en jobbig gymnasietid.

Till en början tänkte jag ta Ma/DA, men jag insåg att jag skulle hamna i en klass bestående av 90% killar var av de flesta förmodligen är datornördar. Det är jag i och för sig själv och tycker om att umgås med dem, men jag vill känna annat folk också, så att man inte blir helt insnöad i datorvärlden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är intresserad av ekonomi och det var en anledning till att jag valde det. Förutom att man tycker om inriktningen är det viktigt att man trivs med den typ av personer som går där, annars kommer man få det väldigt tråkigt och en jobbig gymnasietid.

Till en början tänkte jag ta Ma/DA, men jag insåg att jag skulle hamna i en klass bestående av 90% killar var av de flesta förmodligen är datornördar. Det är jag i och för sig själv och tycker om att umgås med dem, men jag vill känna annat folk också, så att man inte blir helt insnöad i datorvärlden.

Det du säger nu tycker jag är "lite lite" rimmligt...
Men att hävda att du valde sam ekonomi för att umgås med mer sociala människor än naturare är helt fel synpungt...

hoppas du har insätt det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oyye
Ärligt talat så var det där den "dumaste" slutsatsen jag har hört någon ta på länge.

Hur sociala människor är beror inte på deras linje, det beror på personlighet.

Går NV matte data själv och det finns nog få i samhälle som är lika sociala som jag.. Sitter med ett tusen snubbar på irc (chattklient) en gång i veckan och är huuur social som helst.

Sedan träffar jag ett par av dessa människor, festar me dem, spelar fotboll etc. etc.

så mitt tips är att du tänker lite djupare nästa gång innan du drar liknande paraleller.

Får mig att tänka på de som läser datorvetenskap/naturvetenskap/teknik på Umeå Universitet, de tillhör förmodligen de grupper på skolan som är mest engagerade och sociala. De har alltid något i göringen, alltid någon fest eller aktivitet på g. Sedan sitter de ofta i fiket/datorsalar, surfar och snackar programmering/fester etc. Någon sådan sammanhållning har jag ännu inte sett på någon annan Universitetsutbildning förutom personer som är med i nationsgrupper. Har inte själv gått datorvetenskap men varit på deras fester. Risken är dock att alkohol finns ofta på fester, men det är ett eget val om man dricker eller inte.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte kombinera båda två?

http://www.metku.net/index.html?sect=view&n=1&path=mods/whisk...

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Sen så kan man ju inte riktigt jämföra datospelsmissbruk och alkoholmissbruk?

Ingen säger ju "Kolla på den killen, man ser verkligen att han bara sitter vid datorn hela dagarna" Som man säger om alla Alkolister man ser.

Säger man så? :/
Själv vet jag att alkoholism, det syns inte utanpå. Lika lite som det syns på någon om den är bög, HIV-smittad eller miljöpartist.

Själv dricker jag sällan, är väl för snål.. Så finns det många saker jag inte gillar med etanol och andra droger..
Jag ser t.ex. hellre att framtida barnen sitter på MSN och går på LAN än sparkar ölburk i lokalaste parken. Hellre en fet, ful dotter än en stupfull som inte minns hur hon blev på smällen.
Nä nu snackar jag extremfal igen, typiskt mig..

För att prata verklighet så ser jag inget speciellt med artikeln, eller undersökningen ens. Och slutsatsen att datorer, eller snarare det sociala livet över nätet, skulle vara orsaken skrattar jag bara åt.
De kompisar jag har och personer jag bara hört om, de sitter vid datorerna OCH går ut och super, lixom ej sitter vid datorerna och EJ går ut och super, samt andra kombinationer.

Nej.. jag skulle peka på arbetet från Alanon, Alateen, AA, IQ, nykterhetsrörelsen.. ect ect.

http://www.aa.se/
http://www.al-anon.se/
http://www.iq.se/content/alla-iq-projekt.aspx
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nykterhetsrörelse

Någon koppling till datorer går ju att finna förutom MSN, WoW och andra sociala medier. Jag tänker på information.
Internet har ju funnits länge, likaså informationsrundor på skolor och tidningar.. TV.. kampanjer.. Men jag tror absolut att tack vare information om alkohol genom blandade medier, på stor skala, så har vi fått önskad effekt.
Ungdomar är ju inte generellt dumma i huvudet. Alltså inte dumma så att de räknar ut bästa långt hållbara sättet att få bli skitfull på. Tack vare information och kampanjer tror jag att ungdomar faktiskt _väljer_ att hålla sig lite nyktrare. Det sågs inte som tufft att kunna dricka mest när jag gick i gymnasiet, ivf inte av någon majoritet. Jag har bestämd känsla av att det gäller än mer idag än för tre till fyra år sedan.
Har inte hört något som liknar "Kan du inte dricka så är du tråkig jöeh!" på flera år. Killen som sa det där är, senast jag hörde något, narkis och jobbar på McDonalds sedan några år tibax.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oyye
Det du säger nu tycker jag är "lite lite" rimmligt...
Men att hävda att du valde sam ekonomi för att umgås med mer sociala människor än naturare är helt fel synpungt...

hoppas du har insätt det..

Vanliga naturare är inget problem, utan just MA/DA samt Teknik med datorinriktnig, vill inte gå i sådana klasser av naturliga skäl.

Fast om du trivs i din klass är det ju jättebra! Har ni många tjejer där och är de snygga?

Dock på universitetet kan jag tänka mig att det inte alls är samma sak, där är det säkert väldigt blandat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vanliga naturare är inget problem, utan just MA/DA samt Teknik med datorinriktnig, vill inte gå i sådana klasser av naturliga skäl.

Fast om du trivs i din klass är det ju jättebra! Har ni många tjejer där och är de snygga?

Dock på universitetet kan jag tänka mig att det inte alls är samma sak, där är det säkert väldigt blandat.

haha, vad är dem såå "naturliga skälen" till att du har problem med linjen matte data?

Sen när det kommer till tjejerna i min klass.. jadu.. det är 10 tjejer i en klass bestående utav 24 pers. Sen när det kommer till att dem är snygga eller inte.. du jag går i samma klass som Carmen Electras och Jenna Jemsons döttrar.

Permalänk
Medlem

Nu är jag bara 18 men....

Hade jag haft barn så hade jag definitivt tyckt att det var bättre om dom var ute och roade sig på helgerna eller var hemma hos kompisar än att dom satt hemma framför datorn och chattade/spelade.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

En anledning till att antalet ungdomar som dricker på helgerna har minskat är för att dom röker gräs/hash istället. Det är juh bara att jämföra dessa siffror med polisens siffror på alla narkotika de har beslagtagit det senaste året.

Det är inte bara modsen som röker nu förtiden finsn många "normala" kids i 14 årsåldern som också gör det.

Men som ngn sa tidigare så är det antagligen många mer som sitter vid datorn nu än förra året pga priskrigen för bredbands abonemäng och alla MMO's som kommer både de som kostar och de som är gratis.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Röker man gräs/hash istället för att dricka alkohol?
De flesta som röker gräs/hash har väl ändå antagligen druckigt alkohol innan ...

Det var ett udda samband me thinks.

Permalänk

MMO´s och då i synnerhet WOW

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Tänk om man kunde undvika och dricka och även inte vara spelberoende ? Nej men det går ju inte, för givetvis måste man vara det ena eller det andra.

Allt tjafs om att man borde dricka ELLER spela känns rätt drygt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk

Kidsen borde ha dansundervisning 3 gånger i veckan i stället, då lär dom sig umgås utan att behöva alkohol. Problem solved.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Avstängd

alltså det där är lite kluvet, spel på datorn har den fördelen att man kan vara ngon annan, inte sig själv hela tiden. tror alkohol faktist kan ha lite samma effekt, man tänker inte så mycket på vad man gör.

Jag kan ärligt säga att jag både dricker och spelar, dock fullfyller dom nästan samma sak, behovet att synas, behovet att umgås och inte minst behovet att vara någon. båda två kan vara kul och så, därimot tror ja också dom kan vara lika faliga, dvs du kan få lika alvarliga problem av datorn som av spriten.

Så för att avrunda, Jag tycker man ska få roa sig, men det finns en gräns för allting, såväl datorn som spriten och om jag ska vara ärlig så märker man spritens gräns betydligt fortare.

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Kidsen borde ha dansundervisning 3 gånger i veckan i stället, då lär dom sig umgås utan att behöva alkohol. Problem solved.

Självförtroendekurser skulle vara mer passande, säger jag efter mina observationer av dessa underliga varelser som inte kan umgås med mer eller mindre främmande utan droger.
Jag har stora fördommar för sådant folk, vilket jag till skillnad från t.ex. SDare eller NDare, faktiskt verkar ha någon slags grund att odla mina fördommar på.
Jag har hittills inte träffat på en enda person som behöver droger för att ha kul, som samtidigt inte har något problem med sin självkänsla samt sitt självförtroende. Gäller bara skrapa lite på ytan så kommer det fram.. "Jag måste ha större/mindre tuttar/kuk, min/a är inte fin/a", "Alla bara skrattar åt mig..", "Jag kan lika gärna dö!", "Det är värdelöst vara hemma.", "Men jag fick inte bäst på provet.", "Chefen kommer nog sparka mig snart." osv osv..

Nu kan man ju undra vad detta har att göra med topic?
Massor! Om man kan vrida det utan att det går sönder..
Internet, där är du anonym (nåja..). Där kan du starta om och göra va du vill (nåja..). Du kan vara det andra könet om du vill. Du kan vara lesbisk och du kan vara av blått blod, du bestämmer (nåja..).
Vem skulle inte önska sig ett lika "häftigt" och "fritt" liv som ute på nätet? Trycka Quickload och försök igen tills chefen gillar dig och frun likaså. Toppbetyg i allt.
Med alkohol kan du göra detsamma, fast kanske inte lika långvarigt och med mer variabla resultat.
Slutsats: Internet is p0rn.

Vad tror ni om den teorin?

EDIT:
Doh! schumpen, du spann fortare än mig. Jag är värdelös *halar fram flaskan*

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Säger man så? :/
Själv vet jag att alkoholism, det syns inte utanpå. Lika lite som det syns på någon om den är bög, HIV-smittad eller miljöpartist.

Jag menade de extrema fyllbultarna som är ute och vinglar, egentligen ska man väl tycka synd om dem.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Jag menade de extrema fyllbultarna som är ute och vinglar, egentligen ska man väl tycka synd om dem.

Men de är i minoritet bland alkoholister.
Jämförelsevis skulle man kunna säga att "Kolla på honom, han är WoW-beroende" som fyllbult och "Han spelar mycket mahjong över nätet" om den mer utbredda missbrukningen (språkmissbruk är mitt missbruk ).

Den största delen alkoholister syns inte, precis som den största delen datorspelmissbrukare inte syns.
Eller syns och syns.. de syns ju när man stirrar sig rödögd..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hellre att ungarna sitter framför datorn än är ute på stan och super på kvällarna!

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5950X | Sapphire Pulse RX 9070 XT | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x16gb | Intel 600P 256GB | PNY CS900 2TB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G213 | Logitech G502 X | QPAD FX 36 Pro Medium | Win 11 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Alkohol är extra skadligt just för ungdomar då det blockerar utsöndrandet av tillväxthormon... så om man super när man är ung så blir man kortare och dummare.

Jasså !?

"Det här beror inte på att växande kroppar är känsligare för alkohol, som många tror.
Det finns det faktiskt inga belägg för. (Däremot är lättare kroppar känsligare än tunga.)"
Taget från Systembolagets nya kamanj mot langning.

http://www.systembolagetkampanj.se/antilangning/

Permalänk
Discokungen

Äh, kombinationen är bäst.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, kan man kombinera det på ett bra sätt så är det inga problem, men många som går i högstadiet har svårt att hantera alkohol, men det kommer väl med tiden. Jag tycker till exempel att man ska sänka åldersgränsen på alkohol, om den uppfattning som jag fått utav Danmarks alkoholpolitik stämmer, 16år och dom har färre alkoholister (procentuellt) där än i här i Sverige. Hur kan det komma sig tro?

Edit: Men å andra sidan, tänker man så så kan man tillåta alla droger och tro att det blir färre drogmissbrukare, det finns ofta en baksida med vissa åsikter..

Visa signatur

If you gotta be dumb, you gotta be tough.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
...Jag vill hellre att mina barn blir osociala dator/konsollspels nördar än alkolister.

Ensammna luktandes svett och ätandes chips eller dra ett gäng och grilla och ta en öl ? nog tycker jag datorn är det sämre alternativet, beror dock på barnets ålder!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"grilla och ta en öl" <- storkoll på ungdomars supvanor LOL